Idees d'experts Eduard Cabanas (Ulabox), Maria Fierro (Vilynx), Isaac Cabezas (ForceManager)
L’ecosistema emprenedor dona molta visibilitat als CEOs o als inversors, però què n’opinen els CFOs? Els responsables de les finances d’Ulabox, Vilynx i Force Manager prenen la paraula.
Estem molt acostumats a escoltar les opinions dels líders de les startups. També és molt habitual conèixer les impressions dels inversors que hi posen els diners, sigui en el format que sigui. Però què pensen els que tenen la clau de la caixa en els projectes emprenedors? En un dels Esmorzars de finançament d’ACCIÓ, els Chief Financial Officers (CFO) de startups catalanes com Ulabox, Vilynx i ForceManager han pres la paraula per discutir sobre finançament, tecnologia i escalabilitat.
“Una startup és una caiguda lliure mentre intentes muntar un avió per poder volar. El finançament és la distància que tens fins al terra”, ironitza Isaac Cabezas, responsable de les finances de ForceManager, un assistent virtual similar a un CRM que ajuda els equips de venda comercial. Per descomptat, el finançament és el tema estrella de la conversa entre aquest tipus de perfils professionals.
A diferència del que pot passar en una gran empresa, sovint el CFO d’una startup es troba “sol davant del perill”. Per combatre aquesta sensació, una cinquantena s’han unit al BCN Startup CFOs Group. “Ens ajudem compartint experiències i assessorem les noves startups. Per ser-ne membre només cal il·lusió per ser-hi i estar disposat a compartir”, destaca Cabezas.
Parlem de finançament
“Encara cal professionalitzar més l’inversor local”, reivindica Maria Fierro, CFO de Vilynx, una startup que aplica la intel·ligència artificial per interpretar el contingut dels vídeos. “L’ecosistema és molt jove i falta una mica de rodatge. Ara ja no tant, però al principi es feia una anàlisi financera clàssica de les startups; quan cal valorar més la tecnologia, l’equip i el potencial de creixement”, afegeix. Per a la responsable financera de Vilynx, el finançament d’una startup requereix sobretot “adaptar-se a la fase on et trobes per trobar els pulmons que t’han de donar aire a cada fase”.
En el cas del supermercat online Ulabox, el seu finançament ha anat mutant al llarg dels seus vuit anys de vida. “Pel tipus d’operativa que tenim, necessitem capital per créixer, però la banca no comprèn les startups”, lamenta Eduard Cabanas, CFO de la companyia. “No s’entén que puguis tenir un ebitda negatiu els primers anys i centrar-te a créixer”, insisteix.
En aquest context, Ulabox ha experimentat totes les fases: des de començar amb el clàssic Family, Friends & Fools (FFF), per passar als business angels i el capital risc. “Al principi disparàvem a tot, a qualsevol venture capital que trobéssim”, recorda Cabanas. Amb el temps, l’experiència i el creixement, assegura que s’aconsegueix distingir més fàcilment apuntar cap al més indicat. “A mesura que demostres el teu creixement, necessites buscar més capital en grans rondes. Ho pots fer amb imaginació, bons plans de negoci i tenint clar a qui vas a demanar diners en el moment correcte”.
Des de ForceManager, Cabezas no és tan crític amb el finançament bancari. “De mica en mica hem pogut transformar el risc en confiança amb els bancs”; i reivindica la necessitat de trobar una bona combinació entre aquest finançament i el d’inversors externs. “Si aconsegueixes més finançament, tindràs més oportunitats de fer volar el teu negoci”, resumeix tornant a la metàfora inicial.
Sense tecnologia no hi ha escalabilitat
“Els CFOs parlem molt de finançament, però sobretot de tecnologia”, destaca Eduard Cabanas. “Ulabox és tot tecnologia, perquè sigui rendible ha de ser així”, afegeix. Només d’aquesta manera és possible fer viable un sistema que ha de comprar a 6.000 proveïdors unes 40.000 referències que generen més de 300.000 operacions comptables cada dia.
Per Isaac Cabezas, “la tecnologia és disrupció, és poder-nos fer un lloc al mercat”. Aquest lloc generat per la tecnologia també és un ingredient essencial per a l’objectiu de qualsevol startup: l’escalabilitat. “Una empresa quan comença poden ser dos amics, però per créixer no poden seguir gastant els mateixos diners, necessiten l’escalabilitat”, insisteix Cabezas. “Com que els models de negoci no són escalables per si mateixos, hi ha inversors disposats a assumir el risc per tenir pèrdues d’entrada per créixer molt ràpid després”, reflexiona.
Aconseguir aquesta bona dinàmica permetrà que “el cost marginal d’assolir cada client cada cop serà menor”. Per tant, el CFO de ForceManager destaca que “muntem processos el més automàtics i escalables possibles per créixer consumint cada cop menys recursos”.
En el cas de Vilynx, una “startup amb pocs recursos i sense equip comercial”, l’escalabilitat ha arribat recolzant-se en les quatre grans empreses de media dels Estats Units. “Són early adopters i una vegada ets dins et passa que l’ABC News t’obre la porta de Disney, per exemple”, assegura Maria Fierro.
Per a Ulabox, “l’escalabilitat ha passat per controlar l’àrea metropolitana, amb un servei excel·lent i demostrant que enviar una comanda era rendible”, diu Eduard Cabanas. Al capdavall: finances, tecnologia i escalabilitat. De què parlen els CFOs? Parlen d’empresa.