Idees d'experts Francesca Passeri, directora adjunta de l'European Crowdfunding Network (EUROCROWD)
En una sessió marcada per la nova orientació cap a la inversió i el finançament col·lectiu per projectes i idees innovadores, Francesca Passeri, directora adjunta de l’European Crowdfunding Network (EUROCROWD), explica quins són els avantatges per les startups i com poden treure profit de la situació vinent.
Tot el que has de saber sobre el ‘crowdfunding’ si ets una startup
L'aportació econòmica de diverses persones en projectes empresarials a canvi de retribucions o compensacions es coneix amb el terme crowdfunding, que bàsicament tal com indica la seva traducció de l’anglès, fa referència a un tipus de finançament col·lectiu. Aquest no és un terme nou, actualment existeixen moltes plataformes dedicades al crowdfunding arreu del món. Tot i així, cada país té imposades les seves pròpies lleis reguladores que limiten la participació d'inversors a una quantitat determinada de projectes, fet que encara es redueix més quan es tracta de projectes transfronterers.
Una proposta comuna per tota Europa
L’European Crowdfunding Network (EUROCROWD) va sorgir amb l’objectiu de posar fi a aquestes limitacions, o, si més no, reduir-ne les afectacions. Creada a Brussel·les, és l’única xarxa que representa la indústria del crowdfunding en l’àmbit europeu.
En l’edició d’octubre dels Esmorzars de Finançament organitzats per ACCIÓ, Francesca Passeri, directora adjunta de la institució europea, ha explicat com EUROCROWD pretén ajudar tota mena d’empreses a rebre suport a través del finançament digital, alhora que es creen llocs de treball, s’enriqueix la societat i es protegeix el medi ambient. Al llarg de la sessió, Passeri ha explicat tots els secrets que qualsevol startup ha de conèixer si vol recórrer al crowdfunding.
Els 3 models idonis per les startups
El crowdfunding en general es pot dividir en quatre models diferents de finançament, però quan es tracta d’empreses emergents, les possibilitats es redueixen a tres:
- Capital: és un model perfecte per les startups perquè els permet captar capital i atraure una gran multitud d’inversors a canvi de cedir participacions a la companyia.Tot i això, està subjecte a regulacions financeres que varien segons el país de residència.
- Préstecs: l’empresa emergent necessita una quantitat específica de diners i busca inversors que li prestin amb la intenció de retornar-los en un temps determinat. És un dels models més presents a Europa i funciona com un mecanisme de préstecs però sense intermediaris.
- Recompensa/prevenda: molt interessant per startups i petites i mitjanes empreses (pimes): (1) recompensa, reculls una quantitat determinada de diners a canvi d'una contraprestació; (2) prevenda, per validar el producte abans de sortir al mercat.
Com afectarà la proposta d’EUROCROWD?
La situació actual, per exemple, a l’estat espanyol, té una regulació que va entrar en rigor l’any 2015. Davant això, Passeri ha explicat que “aquesta regulació es va fer quan el mercat no estava tan desenvolupat, però ara ha canviat així que també s’han de canviar les bases de la regulació”. És per això, que des d’EUROCROWD proposen una regulació europea conjunta que han treballat durant 10 anys.
L'European Crowdfunding Service Provider Regulation, en transició fins a novembre de 2023, ja permet que les plataformes puguin aplicar a una llicència europea, que en un any serà obligatòria per a totes. La Comissió Nacional del Mercat de Valors de l'Estat espanyol (CNMV), ha estat el primer organisme regulador en obtenir aquesta llicència, que permet:
- A les companyies: accedir a un major nombre d'inversors, amb la possibilitat d'oferir els seus serveis als 27 països membres de la Unió Europea, així com apropar-se a quelasevol plataforma europea, amb un límit de 5 milions d'euros per a l'import que puguin captar en dotze mesos.
- Als inversors: la seva ubicació geogràfica passa a segon pla, de manera que poden invertir en qualsevol país, i la regularització serà, generalment, la mateixa. En termes d'impostos locals no hi haurà canvi, i podrán invertir de manera més diversificada en projectes de tota la Unió Europea.
No existeix una única fórmula
De la mateixa manera que hi ha diferents models de crowdfunding, també existeixen diversos tipus d’inversors i variacions en la quantitat determinada a invertir. Així, un inversor pot apostar per diferents negocis i idees i atorgar una quantia i un tipus d’inversió diferent a cada projecte. Alhora, les companyies poden obrir el ventall de finançament a diverses fonts, evitant concentrar tota la participació en una única i aconseguint la fórmula adient per la seva idea.
Tot i això, Passeri recorda que les startups i les pimes han de focalitzar els seus projectes de manera sostenible, ja que és un tret que cada vegada atreu més inversors, i, una vegada exposada la idea, anima les empreses emergents a protegir la seva propietat intel·lectual, “les companyies amb una PI protegida en campanyes de crowdfunding solen registrar un millor rendiment”.
Busques finançament? Descobreix el Recomanador de finançament alternatiu d’ACCIÓ: troba l’eina de finançament més adient a la teva empresa en només 5 clics!