Idees d'experts Carlos Duran
Carlos Duran és tutor de Start-up Catalonia, emprenedor fundador de diverses empreses, entre les quals Hoy-Voy, l'autoescola que ha revolucionat el seu sector.
Si entres en un sector madur sense innovar estàs perdut?
Bastant perdut, sí (riu). Sense una proposta diferent o que t’identifiqui, ets un més. Trobar la fórmula per ser protagonista allà on vols arribar és el que et pot ajudar a ser autèntic i si ho aconsegueixes et pot ser més fàcil captar el teu públic objectiu.
Tu com ho has fet?
En el cas de Hoy-Voy, en primer lloc, estudiant els atributs que un alumne buscava en una autoescola. Vam veure que eren tres: el preu, el mètode i la seva dificultat, i que dins del procés de formació el viatge fos entretingut o divertit.
I amb aquesta informació, vau crear la primera autoescola lowcost.
Exacte. Resolíem el tema del preu i, amb una imatge potent, ens podíem apropar al púbic molt jove. Només calia treballar un mètode propi d’aprenentatge, que fos divertit per als alumnes.
Públic jove. Gran pes del màrqueting digital?
És clau. És el canal amb més potencial i bastant econòmic. El digital és un canal molt viu, àgil, que et permet reconduir la teva estratègia a temps real. A més, et permet segmentar molt bé la teva audiència i, com ja he dit, si ho estudies en profunditat el cost per impacte pot arribar a ser molt raonable.
Es poden aplicar estratègies de màrqueting digital en qualsevol sector?
Em semblaria molt agosarat afirmar que sí. Potser sí que pots, però una altra cosa és que siguin efectives. Si tinc una empresa d’investigació farmacèutica, no trobaré els clients al facebook. De totes maneres, donant una volta al tema potser que sí que trobis un entorn digital on es pugui intentar contactar amb els teus clients i els potencials. M’ho invento, eh... La farmacèutica potser no trobarà clients, però sí voluntaris... El món digital és molt gran. S’hi pot aplicar molta creativitat.
Sí? Quin pes hi té la creativitat aquí?
Separaria creativitat i imaginació. Si tens una bona creativitat et serà més fàcil cridar l’atenció del teu púbic potencial. El pas entre impacte i, diguem-li, interacció, tindrà una conversió més alta. Si sóc enginyós i creatiu a les xarxes socials, per exemple en una campanya de pagament, dels 1.000 impactes que pugui fer, aconseguiré que molta més gent participi.
Quin és l’èxit, doncs?
L’èxit rau a combinar creativitat i imaginació. És també molt important ser imaginatiu en la forma d’organitzar aquestes campanyes.
L’empresa que no està a Internet té un problema?
Sí, tret d’una excepció, que és que no hi sigui per un motiu molt concret. Com a norma et diria que al segle XXI no estar a Internet, si no és per una causa molt justificada, no té cap sentit.
Si no provoques la xarxa, no et prescriuen?
Crec que provocació no és la paraula, la paraula és temptació. No és allò de la fi justifica els mitjans... Jo faig servir la paraula temptació.
Magnum ja s’ha apoderat d’aquesta paraula en el màrqueting.
I fixa’t-hi, la temptació els hi ha generat una acció (riu). Si tens la temptació que genera la participació aconsegueixes un tercer nivell que és la màgia. La màgia no és altra cosa que els contactes de la persona que participa sàpiguen que tu existeixes.
Amb Facebook o l’Instagram, això és més fàcil.
Al Facebook o a l’Instragram estàs a un pas de: "Els amics dels meus amics poden ser els meus amics..". i això és molt potent!
Has fet créixer una empresa de serveis amb molt poc temps. En empreses de serveis, cal franquiciar per créixer?
No, no és imprescindible. Podríem dividir-ho en dos tipus: a les empreses de serveis basades en tecnologia, escalar pot ser més fàcil i econòmic. En el nostre cas, pensem que franquiciar és un model que pot funcionar perquè és un híbrid. Nosaltres tenim molta tecnologia però hi ha també molta formació al darrere. Ens interessa molt crear equips independents que, amb el nostre acompanyament, puguin avançar en els seus mercats.
Pot ser que en franquiciar Hoy-Voy puguis perdre l’essència inicial del projecte?
Quan tots som la mateixa empresa, els equips no acaben sent tan independents. Cal deixar volar els teus fills. Fugim d’un rol paternal, és un equip independent. Creem valor a través de compartir aquest valor. Els independents creen valor per si sols i, alhora, tenim les sinèrgies de treballar conjuntament.
Col·laborar doncs, és l' ingredient necessari per accelerar?
Per nosaltres sí. Un ha d’estar obert i permeable al que l’entorn ens proposa. Quan aquest cas està implicat econòmicament en el negoci, es creen sinèrgies bestials. Amb cada nova franquícia que fem aprenem molt del franquiciat mateix, que és qui coneix millor el seu mercat més proper.
Per acabar, tres consells a una start-up fruit de la teva experiència per compartir?
Provar, mesurar i decidir i el consell seria fer-ho tres vegades. Si aprofundim, l’error que he comès moltes vegades com a emprenedor és que comencem molt i acabem poc. Una cosa que m’ha costat molts diners és que quan tu tens una idea, abans de fer el cop de cap és molt important fer moltes proves, així et pots estalviar molts diners.
Quina podria ser una seqüència, de la idea al negoci?
Tens una idea de negoci o una idea per fer feliç a la gent? Per començar, fes la prova de l’excel! (riu). Si la idea s’aguanta en un full de càlcul, ja pots fer el següent pas. Això és més que important, és vital!
I si és una empresa de base tecnològica?
L’excel també és important! Però recomanaria que abans de fer el desenvolupament tècnic, es comenci per verificar si la gent comprarà el producte. S'ha de començar per fer un mínim de producte viable per analitzar el mercat. Tens una idea i aquesta s’ha de corregir, ha de ser un producte viu. Cal verificar els "i si..?" Es pot preguntar al públic! També és clar que es pot jugar. No ens compliquem la vida! Resumint: provar, mesurar, decidir!