Idees d'experts Lluís Pareras
Lluís Pareras llegeix prop de 400 projectes emprenedors cada any, i acaba invertint els diners del seu fons de capital privat en menys d'un 1%. Amb aquesta dilatada experiència, comparteix amb nosaltres els típics errors que els emprenedors cometen quan truquen a la porta d'un inversor privat. Acaba la seva ponència destacant 6 punts crítics que ha de tenir una idea per convertir-se en oportunitat de negoci.
Idees Força
Les idees no valen res. El que té valor és l’execució de les idees; com es porten al mercat.
El capital risc es fixa sobretot en les persones (els emprenedors): com són, com pensen, com reaccionen o com es relacionen.
Hi ha dos tipus d’idees d’emprenedors: d'una banda la que aporta una solució a un problema existent i, de l'altra, la que aporta una solució genial però que encara no resol cap problema. En el segon cas en principi no hi ha un negoci.
Al darrera d’un projecte d’èxit solen haver emprenedors ‘enfadats’. Aquesta indignació els mou a superar totes les barreres amb creativitat i optimisme.
L’emprenedor ha d’aportar al projecte un valor important més enllà de ser el primer a posar-ho en pràctica. En aquest sentit, el secretisme al respecte d’una idea és un plantejament que denota inseguretat i poca diferenciació.
Sovint els emprenedors fien la negociació de la inversió a un mitjancer més sènior o experimentat, cosa que als inversors els impedeix conèixer qui hi ha realment al davant del projecte i els fa perdre el temps.
No és el mateix una idea que una oportunitat. Una idea-oportunitat requereix d’un equip extraordinari, un mercat gran, altes barreres d’entrada, un camí al mercat senzill, un avantatge competitiu respecte al que ja existeix i un model de negoci sòlid i sostenible en el temps.