Idees d'experts Sílvia Baró, Investment Manager de Lanai Partners
La Investment Manager de Lanai Partners reivindica el valor afegit de l’experiència emprenedora com una aportació clau més enllà dels diners en la tasca dels àngels inversors.
“Ningú té al seu pla de carrera ser inversor. És un cúmul de circumstàncies que et vas trobant”, reflexiona Sílvia Baró, Investment Manager de Lanai Partners, en una nova edició del cicle L’inversor respon.
Baró forma part d’un grup de business angels que posa èmfasi en la seva experiència prèvia com a emprenedors. “Som startuperos que inverteixen en startups”. Estan convençuts que en les fases més primàries d’una startup, hi ha aportacions dels inversors (gairebé) tan importants com els diners.
Després de respondre les preguntes dels emprenedors, Sílvia Baró s’ha sotmès al nostre test.
Quines característiques defineixen Lanai Partners?
Som un grup de business angels que ens hem convertit en un vehicle d’emprenedors per a emprenedors. Ens agrada molt participar i afegir valor a les startups que coneixem. També diem que operem com un fons de capital risc en el sentit que, tot i volem ser molt al costat de l’emprenedor; el nostre feedback i inversió està molt professionalitzat.
Invertim en projectes llavor i pre-llavor, que tinguin equips complementaris. De fet, fugim dels projectes unipersonals. Som agnòstics en els sectors (entrem a fintech, gaming, proptech i molts d’altres). Sobretot ens agraden els models on puguem aportar valor. Hem deixat passar oportunitats bones perquè només hi podíem aportar diners. En aquestes fases i quantitats, els diners es poden trobar, per nosaltres el més important és el valor que hi puguem aportar.
I en termes d’imports?
Fem inversions d’entre 30.000 euros en tiquets inicials, fins a sumar uns 200.000 euros en rondes posteriors. Al 2016 vam crear el primer vehicle, Lanai 1, que va realitzar 12 inversions i ha tingut 2 exits.
D’una forma orgànica vam evolucionar fins al Lanai 2 (any 2018), amb un total de dos milions d’euros. De moment hem fet 23 inversions, però encara és d’hora per tenir exits.
I de geografia?
Invertim exclusivament en territori espanyol.
Què et va impulsar a ser inversora?
Al 2015 vaig descobrir Ship2B, una fundació que dona suport a empreses d’impacte social. Aquí és on vaig començar a entrar a l’ecosistema de startups de Barcelona.
Vaig ser una de les creadores d’un grup de dones a Ship2B que impulsa emprenedores i inversores en impacte social a Catalunya. Una d’elles, la Mar Alarcón, em va presentar Lanai Partners al 2018.
Per què una startup hauria d’anar a buscar inversió a Lanai Partners?
Per rebre un acompanyament més enllà dels diners. Aquests anys ens han demostrat que quan vas acompanyat d’un inversor professional les possibilitats d’èxit son més altes; i sobretot que es redueixen els errors. Per això donem tant de valor a l’experiència que podem compartir amb els nous emprenedors.
Alhora, però, també tenim un 20% de socis que venen de corporates i que ens permeten fer bones connexions en aquest entorn, en companyies interessades a invertir en startups.
Això sí, abans de contactar-nos els emprenedors han de tenir clar que no invertim si no hi ha mercat o és molt petit. Tampoc si no veiem clar que l’equip pugui tirar endavant el projecte o si la problemàtica que resol la startup no és rellevant.
Per establir un primer contacte amb nosaltres, recomano presentar-nos unes 10-15 diapositives explicant molt bé el problema que resols, el teu model de negoci, un bon benchmark i la composició de l’equip.
Com ha afectat la pandèmia de la Covid-19 als vostres projectes d’inversió?
Més enllà d’un moment d’aturada, seguim amb els mateixos criteris. El que sí que és cert és que les valoracions s’han posat a lloc perquè, abans de la pandèmia, hi havia certa inflació.
Crec que ara els inversors buscarem més camells que unicorns; companyies més eficients en capital i més resistents.
Quina de les vostres inversions destacaries? Per què?
Les que, més enllà del rendiment econòmic, tenen un impacte positiu i fan avançar la societat. En destacaria tres:
- Consentio, que és un software que digitalitza la comunicació en la cadena que va des dels agricultors fins als supermercats. Hi aporta eficiència que sempre acaba genernt valor.
- Payflow, que a través d’una senzilla aplicació et permet rebre un avançament de la nòmina per tenir accés al que ja has meritat amb la teva feina. Facilita les coses i fa justícia perquè t’ajuda a accedir al que ja has generat amb el teu treball.
- Acqustic, un marketplace per músics que inicien la seva carrera. Els ajuda a posicionar-se i construir la seva carrera musical, per exemple situant-los a Spotify.
Quins reptes té per endavant l’ecosistema emprenedor de Barcelona i Catalunya?
A Barcelona hem estat capaços de situar-nos en el mapa com a ciutat atractiva per a les startups, però falta posicionar-la com a ciutat on hi ha molt de talent. Més enllà de bon estil de vida i bon temps, també ha de saber tothom que s’hi pot trobar molt de talent.
A Catalunya crec que en l’àmbit legislatiu encara cal millorar perquè les empreses que poden ser disruptives no trobin un fre en la burocràcia. I, alhora, que més corporates s’acabin de creure la importància de les col·laboracions reals d’innovació oberta amb les startups.
Si emprendre fos una salsa formada per tres ingredients: equip, model de negoci i tecnologia; quins tindrien més pes?
Primer l’equip, sens dubte. Si em poses un projecte amb sentit amb un equip mediocre; o un equip molt bo amb un projecte que no l’acabes de veure, optaria per l’equip, que és qui ho fa avançar tot. La tecnologia es dona per descomptada, ja no es pot fer cap recepta sense ella. El model de negoci, en canvi, tot i que ha d’estar validat, pot anar canviant.