Idees d'experts Victoriano Peralta
Victoriano Peralta diu que en una reunió amb emprenedors, "si no es parla de vendes, m'aixeco i me'n vaig". El conseller delegat de VenturCap, fons de capital risc amb una trajectòria inversora de 15 anys, creu que els emprenedors "valoren massa el producte que han desenvolupat, en lloc de pensar en com col·locar-lo al mercat".
VenturCap ha invertit en 24 projectes des de la seva posada en marxa amb una taxa d'èxit del 50%, un percentatge que en el món inversor es considera elevat. "Potser ho hem aconseguit perquè som prudents, i perquè tenim una mentalitat més empresarial que financera", reflexiona Peralta. VenturCap té actualment 12 empreses en cartera on la mitjana d'inversió es mou en una forquilla entre els 250.000 i els 300.000 euros.
Què tenen en comú les 24 empreses on ha invertit VenturCap?
Que necessitaven diners! Bàsicament són empreses nacionals i la majoria són tecnològiques, perquè és on hi ha més recorregut i és menys complicat fer-les créixer i desenvolupar-les.
Què aporta el fons de capital risc als projectes, a banda de capital?
Depèn de cada companyia i de l’equip d’emprenedors. Com a suport a la gestió i als criteris de negoci, podem aportar-hi la nostra experiència. Quant a la tecnologia, sovint es fa complicat perquè són productes on difícilment podem saber-ne més que els emprenedors!
“Els meus majors èxits han vingut a través de l’e-commerce, on hem tingut els multiplicadors de la inversió més elevats”
Com identifiqueu els projectes on decidiu invertir?
Als inicis, vam fer ús sobretot de xarxes d’emprenedors i de l’ecosistema que hi ha a Barcelona, que aconsegueix captar molts projectes. A mesura que ens hem fet més coneguts, ja ens han contactat directament. També hem fet coinversions amb altres fons que s’hi dediquen, de fet ens anem passant els projectes. Penso que la coinversió és totalment favorable perquè t’ajuda a diversificar el risc i t’aporta coneixements nous d’altres inversors.
Quin ha estat el teu major èxit? I el fracàs més gran?
Sense dubte, els meus majors èxits han vingut a través de l’e-commerce. És on hem tingut els multiplicadors més elevats, que se situen al voltant del 25. En canvi, vaig fracassar amb una companyia tecnològica d’inversió industrial que feia adaptadors de càrrega. No ho vam saber gestionar correctament i se’n va anar en orris.
Quin és l’error més comú que acostumen a fer els emprenedors?
L’error més greu que cometen els emprenedors és pensar excessivament en el producte, i molt poc en el mercat, les vendes i el negoci. Dediquen massa esforços a millorar els productes. Un amic meu deia que “tot producte és susceptible de millora fins a la total ruïna del seu propietari”. Això vol dir que una vegada el producte compleix les funcionalitats i és bo, el que s’ha de fer és vendre’l al mercat i buscar el seu forat. I a partir d’aquí, ja s’anirà millorant.
“Catalunya continua sent el millor ecosistema emprenedor, però li manca volum d’inversió”
Quin consell donaries a un emprenedor?
Que se centri en el negoci i en fer funcionar la companyia. Quan vas a buscar un inversor, evidentment has de ser optimista, presentar un business plan que sigui atractiu i que engresqui l’inversor, però tocant de peus a terra en quant a possibilitats financeres i en quant a la recuperació de la inversió per part de l’inversor.
Com és d’important l’equip?
L’equip és fonamental, perquè gairebé sempre els projectes i els business plans s’han de modificar i replantejar. I hi ha equips que són capaços de fer-ho i de gestionar-ho bé, i d’altres que no.
Com veus l’ecosistema emprenedor a Catalunya?
Catalunya va començar fa 20 anys com un ecosistema pioner. Ara té més competidors arreu del país, però jo diria que continua sent el millor. El que li falta és volum: hi ha molta quantitat de projectes, però manca volum d’inversió. Tenim projectes que requereixen un ecosistema amb més capacitat d’inversió.