Idees d'experts Mariona Serra, directora i cofundadora
La startup GoodGut, sorgida de la UdG el 2014, ja ha aconseguit treure tres productes al mercat, guanyar sis premis i ser adquirida per la farmacèutica HIPRA. Mariona Serra, directora i cofundadora, n’explica tots els detalls en una de les Scaleup Talk d’ACCIÓ.
Les 8 lliçons de GoodGut per triomfar al mercat biotecnològic
L’empresa GoodGut desenvolupa productes de diagnòstic i tractament per malalties digestives basant-se en l’estudi de la microbiota intestinal. L’empresa, de fet, vol incorporar el seu ús, ni més ni menys, com un nou estàndard clínic per diagnosticar i tractar aquestes malalties. La clau per assolir-ho? Molta investigació, ganes de canviar les coses i persones que ho facin possible.
Mariona Serra és la directora i cofundadora de GoodGut. Llicenciada en veterinària a la UAB i amb un doctorat en farmacologia, ha dedicat gran part de la seva carrera a la investigació. En aquesta Scaleup Talk comparteix la seva experiència en 8 consells per tenir èxit en el mercat de la biotecnologia.
1. La importància de l’equip: la fundació de GoodGut
“El primer punt clau per fundar una empresa és l’equip”, comenta Mariona Serra. Les arrels de GoodGut es remunten al 2002, quan el catedràtic de microbiologia de la UdG, Jesús Garcia-Gil i el doctor Xavier Aldeguer, cap de servei de l’Hospital Josep Trueta de Girona decideixen començar una nova línia de recerca sobre la microbiota intestinal en les malalties digestives.
L’any 2012 Mariona Serra s’incorpora a l’equip com investigadora postdoctoral amb l’objectiu de continuar investigant amb uns marcadors bacterians que havien identificat en pacients amb càncer colorectal. Per fer-ho possible, decideixen buscar finançament privat. És en aquesta etapa que incorporen a Jaume Amat a l’equip, experimentat emprenedor del sector. Al juny del 2014, funden GoodGut amb Mariona Serra com a directora.
“La força de l’equip recau en les diferències i no en les similituds, i en saber reconèixer les fortaleses i debilitats”, destaca Mariona Serra. Ella mateixa posa èmfasi en la importància que cada component pugui assumir un rol divers. “També és important no posar-se cap límit a l’hora d’escollir els millors experts i referents per al vostre producte”, apunta.
2. El mercat: cobrir una necessitat real
El càncer colorectal és el segon càncer més mortal i el tercer més incident. La població de risc són les persones de més de 50 anys que no presenten cap símptoma i per això s’organitzen programes de cribratge com la colonoscòpia: una prova invasiva i cara. En aquest sentit, molts països opten pel que s’anomena “test de sang oculta en femta”, que és no invasiu i més econòmic. Aquest, però, encara presenta falsos positius i diagnòstics en fases avançades. És aquí on GoodGut identifica una clara necessitat. En aquest context, Mariona Serra també remarca la importància d’un període de temps de transferència tecnològica per a empreses d’aquest tipus.
3. Finançament: planificar per improvisar
GoodGut fabrica productes que requereixen un cert període de desenvolupament. “En el cas del producte de diagnòstic, es pot trigar entre 5 i 10 anys, i durant aquest temps és molt important tenir un pla de finançament clar”.
Serra adverteix que cal planificar per abordar riscos externs de manera efectiva. També, aconsella tenir clara l’estratègia i de regulació per a les ‘biotech’: “En el nostre cas ens ha agafat un canvi de reglament que ja vam preveure, i això ha donat als nostres productes un avantatge competitiu crucial”. A més, recalca que “cal tenir un business plan realista, i considerar bé quin és l’inversor apropiat en cada estadi”.
4. El desenvolupament del producte: un ull al laboratori i un ull al mercat
“Em preocupava estar tancada al laboratori durant el període de desenvolupament sense estar en contacte amb el mercat”, explica Mariona Serra. “Llavors vam desenvolupar TestUrGut”. Es tracta d’un test genèric de la microbiota intestinal, amb un període de desenvolupament més curt i una sortida al mercat més ràpida.
“D’aquesta manera vam anar agafant experiència d’usuari que llavors podríem traslladar al kit per detectar el càncer colorectal”, explica Mariona Serra. El llançament d’aquest primer producte al mercat contribueix a l’estructuració de l’empresa i permet que posi a punt el seu sistema de qualitat per aconseguir la certificació corresponent.
5. Canviar el món a través de la visió i la tecnologia
“Si una cosa teníem clara, era que no érem només un producte, per nosaltres una empresa és un tot; una missió i un objectiu, una manera de canviar el món amb la teva pròpia cultura i visió”, afirma Serra.
Poc després, l’empresa llança un altre producte al mercat: RAID-Dx és el primer test de diagnòstic per a la síndrome de l’intestí irritable, una malaltia poc estudiada i que afecta un 8% de la població. I és després d’aquesta fita que la startup aconsegueix aixecar una “pre-Sèrie A” de 450.000 euros que li va permetre signar un acord amb Palex, un important distribuïdor de tests a Espanya i Portugal.
6. La sortida al mercat: el llançament i la pandèmia
“Per a la sortida al mercat, el més important és tenir tota l’evidència científica darrere”, comenta Serra. GoodGut ja havia superat la fase d’optimització -amb dos grans estudis clínics-, i la fase de validació amb més de 2.800 pacients. Amb tot això, el 2020 inicia la comercialització del RAID-CRC com a servei, mentre acabava de desenvolupar el kit com a producte.
Però llavors arriba la pandèmia i els cribratges s’aturen. Aquest escenari comporta que els hospitals, com l’Hospital de Bellvitge, tinguin una llista d’espera de més de 3.000 colonoscòpies de persones amb simptomatologia compatible amb càncer colorectal. “És aquí on nosaltres vam veure que el nostre test podia servir per identificar quins pacients eren els que realment tenien més probabilitat de ser un verdader positiu i prioritzar la seva colonoscòpia”.
7. L’adquisició: l’'exit' amb HIPRA
Més tard l’empresa inicia una ronda de Sèrie A de 2,5 milions d’euros i finalment GoodGut és adquirida per HIPRA. “Les nostres visions s’alineen perfectament i ens permet fer arribar els nostres productes als pacients de manera més ràpida”.
Sobre els aprenentatges de la fase d’adquisició, Mariona Serra conclou tres coses. Per una banda, “és molt important tenir resultats sòlids a nivell clínic per aconseguir finançament”. També, “cal definir molt bé com és el teu producte i quins són els requisits per accedir al mercat”, i, finalment, “les opinions de la ‘Big Pharma’ sobre els teus resultats et poden ser molt útils i obren oportunitats”.
8. Escalabilitat: consells per una ‘scaleup company’
Ja fa un any i mig que GoodGut s’engloba amb HIPRA. Manté el seu nom i l’entitat comercialitzadora, amb una forta aposta per R+D, i treballa pel desenvolupament del seu negoci tant en l’àmbit nacional com a països com França, Alemanya, Regne Unit o Itàlia.
Per aquesta fase, Mariona Serra comenta que “cal tenir molt ben identificats els teus proveïdors, i tenir el producte a punt a nivell tècnic per l’escalabilitat”. També remarca la necessitat de desenvolupar una estratègia corporativa de l’empresa integrant tots els departaments: R+D, administració, la part comercial i tots els stakeholders que faran que s’adopti la teva innovació.
Finalment, Serra afegeix que cal comunicar el benefici a tots els nivells implicats en l’adopció. “Per incorporar un canvi de paradigma amb la pràctica clínica és important generar l’evidència suficient perquè tant metge com pacient, usuari de laboratori i, fins i tot, el pagador entenguin que poden utilitzar el producte i el valor aportat, i sobretot comptar amb casos d’ús que evidenciïn aquesta eficiència”. En l’actualitat, els productes ja es troben en diferents centres hospitalaris d’atenció especialitzada i l’empresa treballa per introduir-los als centres d’atenció primària.
Si vols saber-ne més, recupera la sessió sencera del Scaleup Talk amb Mariona Serra.