Idees d'experts Pere Segarra, economista i membre de l'equip de gestió d'Economistes BAN
Pere Segarra, promotor de la xarxa d’inversors del Col·legi d’Economistes de Barcelona, ha explicat en un Esmorzar de finançament d'ACCIÓ a Tarragona què tenen en comú els projectes que triomfen i com cal professionalitzar la figura de l’inversor.
Què busca Economistes BAN en un projecte? Què ha de tenir per què decideixin invertir-hi?
Cada mes rebem uns 25 projectes d’emprenedors, i en seleccionem 8 que es presentaran als nostres fòrums d’inversió. Busquem projectes que tinguin un grau de maduresa suficient: que no siguin idees simplement, sinó que estiguin en fase de sortir al mercat. Busquem projectes innovadors on hi veiem una viabilitat i una rendibilitat.
Ens fixem molt que l’equip promotor sigui ben sòlid: gent sàvia, de fiar, amb qui hi tinguis empatia i que t’hi complementis. És important també tenir en compte la finalitat de la inversió, si va destinada a actiu fixe o a actiu circulant, perquè l'actiu fixe sempre és mes durador.
L’import de la inversió ha d’entrar dins d’uns intervals (nosaltres invertim entre 30.000 i 100.000 euros). Han de ser projectes rigorosos, professionals, amb una viabilitat aparent i que siguin escalables.
Quines han estat les operacions més exitoses que ha viscut?
Els sectors més importants són el digital i el TIC, que tenen una escalabilitat més gran. Hem invertit en projectes que han fet creixements importantíssims i han acabat venent-se, empreses de base tecnològica que han estat adquirides per altres companyies quan han començat a créixer.
“Els inversors busquen projectes innovadors, madurs, altament escalables i amb un equip promotor il·lusionat”
Quin valor poden aportar al projecte els inversors de la xarxa?
El consell, el coneixement i l'experiència. Normalment són persones que han tingut èxit amb altres empreses i que, arribat un punt, decideixen transferir aquesta experiència a gent que ho necessiti. Volen tornar a la societat allò que la societat els ha donat.
Un altre valor molt important són les relacions: un inversor que té una bona agenda de contactes pot accelerar molt el desenvolupament i sortida al mercat del projecte en què participa.
En la seva trajectòria ha vist molts emprenedors. Quines característiques en comú tenen els que triomfen? Què poden fer perquè el projecte tingui més èxit?
Són, sobretot, gent il·lusionada. El més important és que un emprenedor cregui en el seu projecte. Hi ha projectes que són molt bons, però que la persona que el promou no té entusiasme. En canvi, hi ha projectes més corrents amb una persona al darrere que té molta empenta i ganes.
L'empresa té tres potes: el mercat, els recursos i l'equip humà. Ha d'estar ben balancejada perquè s'aguanti. I l'emprenedor ha de tenir aquesta visió global.
“L'empresa té tres potes: el mercat, els recursos i l'equip humà. L'emprenedor ha de tenir aquesta visió global”
Vostè ha dirigit la Càtedra sobre el Foment de l'Emprenedoria i la Creació d'Empreses a la URV i coneix molt bé l’entorn emprenedor de Tarragona. Quines característiques té?
En els últims anys hi ha hagut un boom de l'emprenedoria a tot arreu: estem trobant moltes més oportunitats que abans. Hem passat d'una època en la qual la gent només emprenia per necessitat, a una cultura de la innovació on la gent busca noves oportunitats. S'ha posat de moda i alhora s’ha desmitificat la por al risc, i el fet que un se la jugui està ben vist. Aquesta cultura ha prosperat a tot arreu; aquí a Tarragona també.
Però si mirem el percentatge d'emprenedors que surten de les universitats, veurem que encara ens falta molt de camí. A Israel, per exemple, el rati d'estudiants que surten amb un projecte propi de la universitat és 1 de cada 2. Per què? Perquè ja hi ha una cultura creada on la gent assumeix que no solament estudia per incorporar-se a una organització que ja funciona, sinó que estudia per crear la seva pròpia organització.
“Quan et converteixes en inversor, t'has de professionalitzar: t'has d'implicar en el projecte i ajudar l’emprenedor a tirar endavant”
Com es pot fomentar aquesta cultura?
Amb fons inversors que ho promocionin i que donin suport a projectes a fons perdut per començar. Això avui en dia a Catalunya és impensable. A més a més, els canals de finançament han d’estar més ben estructurats. A Israel la cultura de la inversió està assumida i el paper dels inversors professionals està assentat.
Aquí, si parles amb algú de convertir-se en inversor, encara es pensa que ens referim a comprar lletres del tresor. Has de saber que quan et converteixes en inversor, t'has de professionalitzar: has de ser conscient que hi ha un risc alt, que t'has d'implicar en aquell projecte, que l'has d'assessorar i has d'ajudar aquell emprenedor a tirar endavant.