Idees d'experts Àlex Rodríguez Bacardit, CEO i co-fundador de MarsBased
Àlex Rodríguez Bacardit repassa tot el que volen saber els inversors en els reportings: els informes que els emprenedors fan sobre l'estat actual del seu negoci i peça clau de la relació entre ells.
La transparència és un element essencial en qualsevol relació. I si aquesta relació és entre un emprenedor i els seus inversors, la transparència en la transferència de dades sobre l’evolució del negoci es converteix en un aspecte imprescindible.
Això és la rendició de comptes o el reporting empresarial. Un informe executiu bàsic per conèixer les activitats i el rendiment financer d’una empresa o startup per part de l’inversor. De la importància d’aquest document o com l’han d’afrontar els emprenedors, n’ha parlat Àlex Rodríguez Bacardit, director de Startup Grind Barcelona i CEO i co-fundador de MarsBased, en el darrer Esmorzar de finançament d’ACCIÓ.
La seva experiència com a emprenedor i com business angel -ha invertit en 25 startups- li permet conèixer de primera mà la importància d’aquests informes. "A mi el reporting m’ha ajudat a ser més diligent, endreçat i em permet articular bé el discurs de la meva empresa. Si un emprenedor veu l’evolució de l’empresa de manera setmanal o trimestral es poden detectar els problemes abans i es gestionen millor les expectatives", explica.
Per Rodríguez, però, l’informe de rendició de comptes també és una manera que té l’inversor per ajudar a l’emprenedor. "A diferència dels venture capitals alguns business angels podem contribuir i influir per ajudar a les startups. Som aquí per aportar i complementar".
Què és i com és el 'reporting'
El reporting és un resum executiu que descriu l’estat actual de l’empresa de manera quinzenal o mensual. Un document que ha de comptar amb les dades i mètriques més rellevants que afecten a la startup i les grans novetats, positives o negatives, sorgides durant aquell període de temps.
Els inversors, que en molts casos inverteixen en desenes de startups, reben molta informació i cal captar la seva atenció amb una estructura de reporting senzilla i amb les dades més importants. És per això que un dels objectius de l’informe és que sigui fàcil de llegir i de seguir i que tingui una estructura en forma de llista i amb frases curtes. A més, també és molt recomanable afegir-hi una entradeta amb la informació més destacada en forma de titular amb l’objectiu de donar context a les dades posteriors.
Pel que fa a les mètriques de l’informe, Àlex Rodríguez ho té clar: "Cal incloure les mètriques rellevants per l’inversor i no per la premsa. És el cas del cost d’adquisició, els ingressos mensuals, els marges o els ingressos per empleat". De tota manera, també recomana afegir-hi un recull de bones notícies com les aparicions en mitjans o la contractació de nous empleats, entre d’altres; i un espai per a les notícies negatives.
Què necessito de l’inversor?
El reporting és un document que s’envia a l’inversor, un professional amb experiència que en molts casos pot donar suport a l’emprenedor més enllà de l’aportació de capital. És per això, que s’ha d’aprofitar l’enviament per incloure-hi un espai de peticions: ja sigui perquè estem buscant un contacte, nous empleats o necessitem formació o assistència professional.
"És important dir als inversors en què ens poden ajudar. Són peticions, grans o petites, que els business angels poden aportar i és possible que algunes de les perones que reben l’informe t’ho puguin oferir. Cada report sense aquestes peticions és una oportunitat perduda", reconeix.
Busques finançament? Descobreix el Recomanador de finançament alternatiu d’ACCIÓ: troba la millor eina de finançament per a la teva empresa en només 5 clics!