Idees d'experts
La recerca de finançament és una de les tasques més importants i estressants per a qualsevol empresa. Els emprenedors i directius han de preparar a consciència una presentació que convenci els inversors de l’oportunitat de posar els seus diners en aquest projecte. Però què passa quan els nervis canvien de banda? Què succeeix quan el pitch l’han de fer els inversors?
Aquesta interessant perspectiva es pot gaudir periòdicament en els Showrooms de Finançament organitzats per ACCIÓ. Una oportunitat per a les empreses de seure còmodament a escoltar què els poden oferir a elles tant els inversors com altres plataformes proveïdores de finançament. A continuació, a més, poden realitzar reunions individuals amb els que més els hagin captat l’atenció.
Ofertes complementàries
Un dels grans avantatges que ofereix a les empreses el Showroom de Finançament és escoltar en tot just una hora una vuitena d’alternatives de finançament, cadascuna amb les seves particularitats i matisos. “El crowdlending és totalment complementari a la resta d’entitats”, adverteix el Sales Manager de Loanbook Capital, Medir Garcia, en una de les edicions destinades específicament als instruments financers per a la internacionalització. Una vuitantena d’empreses hi han assistit i, posteriorment, s’han realitzat més de 30 reunions individuals.
Ferran Alcacer, director d’inversions d’Aurica, un gestor de capital risc que inverteix en el segment de capital expansió, no dubta a aclarir que les seves operacions “sempre són en minoria. Des del 20 al 49% del capital i amb un enfocament temporal”. I destaca, “si voleu vendre la companyia, no som el vostre fons. Si voleu créixer, som una bona alternativa”.
Sigui com sigui, en totes les exposicions hi ha un especial interès a diferenciar-se de l’oferta de “la banca tradicional”. Per exemple, així ho fa Joan Rovira, Partnership Manager de Novicap, una plataforma online per al finançament del circulant. “Cada cop queden menys bancs a causa de les fusions. A més, normalment et demanen avals i garanties o practiquen la venda creuada”, contrasta. “Les empreses necessiten prendre decisions de forma ràpida i flexible; a Novicap tenim un algorisme que en 30 segons et diu quina línia et podem oferir i amb quin interès”, destaca amb orgull.
“La venda creuada sembla el gran dimoni, però nosaltres ho veiem com un avantatge. Oferir a l’empresa el que creiem que pot necessitar”, es defensa Montserrat Camp, directora de negoci internacional territorial del Banc Sabadell. Com a representant en clara minoria de la “la banca tradicional”, encaixa amb bon humor les crítiques de les altres plataformes i emfasitza que “podem tenir quasi tota la línia de productes. Seiem i escoltem les necessitats de l’empresa per oferir-li la solució més adaptada”.
Sempre a preus de mercat
Una de les frases més repetides per tots els participants és la que assegura que “oferim preus de mercat”. Per Lourdes Ridameya, responsable de promoció de l’Institut Català de Finances (ICF), “si no fos així no faríem préstecs”. I destaca que “a vegades podem oferir preus millors si són línies amb garanties”.
També presumeix d’oferir les millors condicions possibles Martín Monreal, representant de Trea Direct Lending. “Prestem diners a pimes espanyoles amb un ebitda superior als dos milions d’euros”, aclareix d’entrada. Ho fan amb un finançament d’entre cinc i 15 milions d’euros en “qualsevol sector excepte immobiliari i financer, i amb productes de tres a set anys”. Monreal destaca de la seva opció “l’amortització flexible i amb un disseny de producte a mida de cada companyia. Financem pràcticament qualsevol tipus d’operació: creixement orgànic, adquisicions o compres de participació entre socis”.
A Aurica, amb un termini de manteniment en l’accionariat al voltant dels cinc anys, “quan entrem hem de veure clar com serà la sortida”, adverteix Ferran Alcacer. “Són operacions transformadores de la companyia; per això cal entendre que el procés serà una mica més llarg, entre sis i 12 mesos per completar l’operació”.
Gran flexibilitat
Precisament la rapidesa a l’hora de tancar el tracte és un dels principals valors que esgrimeixen els representants de bona part d’aquestes alternatives de finançament. El crowdlending de Loanbook Capital, per exemple, permet finançar el circulant de pimes amb més de tres anys d’activitat d’una manera “àgil i ràpida, donem resposta al cap d’entre dos i cinc dies laborables”, remarca Medir Garcia.
També Cofides, amb 30 anys d’experiència en el finançament de projectes a l’exterior, reivindica la seva flexibilitat. “Tot i ser una entitat publicoprivada som molt àgils i addicionals a altres mitjans de finançament”, assegura un dels seus analistes financers, Eduardo Serrano. El principal avantatge que ofereix aquest instrument, indica, és que “podem finançar tant la societat local com la que es creï a l’estranger”. Per Serrano, “si teniu un projecte d’implantació, compra d’una empresa, etc., el podem finançar via capital o via deute” en un ampli espectre que va dels 75.000 als 30 milions d’euros.
Finalment, també hi ha opcions per a la gestió i cobertura del risc de crèdit a l’hora de sortir al mercat exterior. “Ajudem l’empresa a limitar els seus riscos. Analitzem un deutor i li atorguem una garantia”, resumeix Carlos Párraga, agent comercial de Cesce. “Si aquell actor no paga, cobrirem fins al 70 o 80% d’aquella factura”. D’aquesta manera, “qualsevol empresari, amb aquesta garantia, pot anar a qualsevol entitat bancària i anticipar-se a aquestes vendes”.