Entitat MINISTERIO PARA LA TRANSICIÓN ECOLÓGICA Y EL RETO DEMOGRÁFICO
TipusAjut
Estat Fora de termini
Data de finalització 22/12/2023
Empreses
El Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic ha publicat les bases reguladores i la convocatòria per a la concessió de d’ajuts, en règim de concurrència competitiva, per a l’elaboració de projectes de digitalització de comunitats d'usuaris d’aigua per a regadiu, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
Els ajuts tenen per objecte subvencionar aquells projectes que contribueixin a la consecució dels objectius específics següents:
- Millora en el coneixement dels usos de l'aigua en el regadiu i de la transparència en la gestió administrativa de l’aigua.
- Millora en la gestió de l'aigua a les explotacions de regadiu, minimitzant-ne el consum, així com un impuls en la correcta gestió de les pèrdues i dels retorns de regadiu.
- Millora en l'ús de fertilitzants i plaguicides i accions encaminades a la implantació d'una producció agrària integrada i sostenible.
- Millora en l'eficiència energètica en les explotacions de regadiu i, en general, en la productivitat de les mateixes.
Aquesta convocatòria s'emmarca en la Inversió 3 del Component 5 del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència que fa referència a “Preservació del litoral i recursos hídrics”.
Beneficiaris
Podran acollir-se a aquestes subvencions:
- Les comunitats d'usuaris d'aigua, quan la destinació donada a les aigües sigui principalment el reg, amb independència del seu origen superficial o subterrani.
- Les comunitats d’usuaris d’aigües subterrànies, CUAS, quan la destinació donada a les aigües sigui principalment el reg.
- Les comunitats generals d'usuaris d'aigua, quan la destinació donada a les aigües sigui principalment el reg.
- Les juntes centrals d'usuaris d'aigua, quan la destinació donada a les aigües sigui principalment el reg.
- Associacions o federacions de comunitats d’usuaris, en que els socis de les quals siguin majoritàriament d'alguna de les tipologies contemplades en a), b), c), d) i que la data de constitució d’aquesta sigui anterior a la data de publicació d’aquesta ordre.
- Agrupacions de sol·licitants, formades per dos o més subjectes descrits als apartats a), b), c), d), e) anteriors.
Actuacions subvencionables
Seran objecte de finançament aquells projectes de digitalització del regadiu que inclogui sempre i en qualsevol cas la solució C1 establerta a l’Annex I de les bases reguladores. Aquesta solució es basa en la renovació o millora tecnològica dels sistemes de control volumètric existents a les preses i captacions que s'abasteixin del domini públic hidràulic (DPH), mitjançant l’entrada en vigor de les ordres de control efectiu de cabals utilitzats. Concretament, s’ha de correspondre amb:
- Captacions DPH emparades per un títol habilitant del dret a l'ús privatiu del DPH, o
- Preses provinents directament de dessaladores per a l'aigua dessalada o procedents d'EDAR per a les aigües reutilitzades.
En cas que un projecte no integri aquesta solució, el sol·licitant haurà de justificar com a mecanisme de verificació que aquesta solució ja està implementada a l'entitat beneficiària sol·licitant de l'ajut o, si escau, a cadascuna de les entitats beneficiàries que sigui membre de l'agrupació sol·licitant de l’ajuda.
Addicionalment, el projecte podrà integrar altres solucions incloses al Catàleg de Solucions de Digitalització del Regadiu (Annex I) com a opcionals. Les solucions incloses són:
- Solució Digital A: Creació d'una aplicació per a la tramitació electrònica i d'un portal web.
- Solució Digital B: Creació d'inventaris i serveis web de sistemes d’informació geogràfica i identificació cadastral del parcel·lari agrícola i xarxa de reg.
- Solució Digital C: Millores tecnològiques i digitalització dels sistemes de control del volum d’aigua realment utilitzat.
- Solució Digital D: Monitorització del contingut d'aigua a terra per a optimització del reg.
- Solució Digital E: Monitorització de la qualitat i volum d'aigua als retorns de regadiu a lleres superficials.
- Solució Digital F: Monitorització dels lixiviats a les aigües subterrànies.
- Solució Digital G: Suport al telecontrol, monitorització, fertirrigació i millora de l'eficiència energètica.
Despeses subvencionables
Es consideraran despeses subvencionables aquelles que, de manera indubtable, estiguin relacionats amb l'activitat objecte de l'ajuda, siguin necessaris per al vostre execució, hagin estat contrets durant el període d’execució aprovat per a cada projecte beneficiari.
El finançament podrà aplicar-se a:
- Costos d'assistències i contractes següents externs:
- Els serveis i contractes externs que són necessaris per a l'execució del projecte l'entitat beneficiària no pugui realitzar per si mateixa.
- Aquells serveis externs contractats l'objecte dels quals coincideix amb l'objecte de l’ajut o que, podent ser realitzats per l'entitat beneficiària, s'externalitzin.
- Material inventariable: el cost de compra, lísing, rènting i adquisició de qualsevol actiu material i immaterial, inclosa l'adquisició d'equips, sensors, programari, aplicacions informàtiques, equipaments tecnològics, gestió i manteniment de servidors o emmagatzematge d'informació online.
- Material fungible: aquelles despeses de material fungible adquirit sempre que aquest estigui directament vinculat a l'activitat objecte de l'ajut, així com aquells materials adquirits el període de vida útil dels quals no superi el cronograma d’execució aprovat per al projecte.
- Despeses indirectes: aquelles que, no estant directament vinculades amb l'objecte de l'ajuda, siguin necessàries per al funcionament correcte de l'entitat beneficiària (fins un màxim del 4% respecte les despeses directes). També les despeses relatives al cost de personal, subministrament d'aigua, electricitat, seguretat, gestoria, calefacció i neteja, correu, telefonia i internet, material i subministraments d'oficina i despeses de lloguer de locals o seu social de l'entitat beneficiària, així com altres contractacions o serveis que, no estant directament vinculades amb l'objecte de l'ajut, siguin necessàries per al funcionament correcte de l’entitat beneficiària.
- La despesa derivada de la revisió de compte justificativa per l'auditor, en cas que n'hi hagi, fins a un límit d'un 5% del cost total subvencionable del projecte.
- l'impost sobre el valor afegit o, si escau, l'impost general indirecte canari (IGIC) o l'impost sobre la producció, els Serveis i la Importació (IPSI) i altres impostos indirectes, sempre que no siguin susceptibles de recuperació, compensació o exempció.
Quantia
El pressupost total destinat a aquesta convocatòria és de 100.000.000€.
S'estableix una ajut màxim per projecte de 2.000.000€, i un ajut mínim per projecte de 100.000€.
Termini
El termini per a la presentació de sol·licituds comença el 30 d'octubre del 2023 i finalitza el 22 de desembre del 2023.
Bases reguladores i convocatòria (document .PDF)
Consulta els detalls d'aquesta convocatòria
Vols més informació dels ajuts Next Generation? T'agradaria rebre alertes de properes convocatòries? Descobreix l'Oficina Next Generation EU d'ACCIÓ.
Referència legal BOE Núm. 183 del 02-08-2023Contacte