Què has de saber?
ACCIÓ estableix un procés d’acreditació amb diferents especialitats per a les persones professionals que vulguin participar com persones assessores en els diferents programes d’ACCIÓ, contribuint directament al desenvolupament real del projecte empresarial i oferint un acompanyament personalitzat i expert en funció de la metodologia i les bases i convocatòries establertes a cada programa, degudament publicades per ACCIÓ.
El termini de presentació de sol·licituds romandrà obert des de l'endemà de la publicació al DOGC fins al 25 d’octubre de 2030 a les 14:00h.
Persones professionals preparades que coneguin els diferents mercats i sectors econòmics i que ajudin a les empreses a impulsar-se en una Catalunya innovadora i competitiva internacionalment, ben posicionada per fer front als reptes que té al davant i preparada per atendre les oportunitats.
El termini de presentació de sol·licituds romandrà obert des de l'endemà de la publicació de la present Resolució al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya i fins al 25 d’octubre de 2030 a les 14:00h.
En cas que la documentació superi els 5MB, s’obrirà automàticament, un cop s’hagi tramès la sol·licitud, un espai i es disposarà de 24 hores per enviar la documentació necessària.
Els documents a presentar varien en funció de la categoria d’acreditació. Es pot sol·licitar l’acreditació per una o més categories.
Als efectes de verificar el compliment dels requisits exigits s’haurà d’aportar, juntament amb el formulari de sol·licitud d’acreditació, la documentació següent:
Documentació general:
- Titulació universitària oficial espanyola o d’algun país membre de l’Espai Europeu d’Educació Superior (EEES), o homologada a Espanya en cas que sigui un país tercer.
- En cas de no tenir titulació universitària oficial, presentar la titulació de formació que superi 60 crèdits ECTS o equivalent.
- Aportar l’enllaç del perfil LinkedIn públic on consta la informació relativa a la formació, l'experiència i els serveis per als quals es posiciona com a persona experta. Aquest perfil ha d’estar actualitzat.
Documentació justificativa de l’experiència, projectes i altres requisits de les àrees sol·licitades:
- Experiència: contrastable mitjançant el perfil de LinkedIn actualitzat aportat per la persona sol·licitant i la informació proveïda al formulari de sol·licitud.
- Projectes: justificar cada projecte en el cas de totes les àrees amb certificats emesos pels clients amb les quals s’ha realitzat cada projecte indicat al formulari de sol·licitud, o bé la factura corresponent al projecte entre persona sol·licitant i client on quedi reflectit que la persona sol·licitant ha desenvolupat el projecte. En cas de no poder facilitar la documentació requerida per motius de confidencialitat, cal presentar l'acord de confidencialitat signat amb l'empresa.
- Altres requisits específics de l’àrea de Registres de la propietat intel·lectual i industrial: presentar certificat de l’acreditació com Agent de Patents Espanyol o Europeu.
Consultar les bases per la documentació acreditativa de les àrees d’expertesa amb requisits addicionals.
Documents
Àrees d’expertesa:
La participació en el procés és oberta a totes les persones que compleixin els requisits establerts per a les diferents àrees d’expertesa, essent dos el nombre màxim d’àrees per les quals una persona assessora pot sol·licitar acreditar-se. Es pot optar, doncs, entre les següents àrees d’expertesa:
- Canvi climàtic. Implica expertesa en algun dels àmbits següents: Mitigació i adaptació al canvi climàtic (ODS13), Transició cap a l’energia neta (ODS7), Mobilitat sostenible (Destination 5 Horizon Europe: Clean and competitive solutions for all transport mode), Preservació i ús sostenible del oceans, mars i recursos marins (ODS14), Accés a l’aigua, sanejament i tractament d’aigües i ús eficient dels recursos hídrics (ODS6), Transició de la indústria cap a l’economia circular (ODS12), Regeneració del capital natural dels ecosistemes terrestres (ODS15), Sostenibilitat dels sistemes de producció alimentària (ODS 2) i Ciutats climàticament neutres i circulars (ODS11).
- Compra pública innovadora. Implica l’assessorament en la preparació d’ofertes a licitacions de Compra Pública Innovadora a empreses.
- Corporate venturing. Implica expertesa en l'assessorament a empreses mitjanes i grans en el disseny i la implementació de plans de col·laboració amb startups. S’entenen dins aquests processos: la definició d'oportunitats i reptes, definició de la proposta de valor de l'empresa per a les startups, identificació i selecció de tecnologies, negociació d'acords, definició de procediments interns per a la integració dels projectes resultants de la col·laboració, disseny de programes d'incubació, acceleració o altres tipus de col·laboració, per a la definició de l'estratègia d'inversió, i la definició de processos per al seguiment i control dels projectes.
- Estratègia. Implica expertesa en el disseny i l'execució de plans estratègics en empreses. Queden fora d'aquest àmbit el disseny i execució de plans estratègics específics per a àrees funcionals (màrqueting, operacions, finances, etc.).
- Estratègia de la propietat intel·lectual i industrial. Implica expertesa en assessorament en l’estratègia i la gestió del coneixements intangibles de l’empresa, tal com els registres de propietat industrial i intel·lectual, ja siguin patents, marques, models, dissenys i anàlegs.
- Finances corporatives. Implica expertesa en l’àmbit financer estratègic, orientat al creixement orgànic i/o inorgànic. Concretament, les persones acreditades en aquest àmbit han de demostrar coneixement avançat i experiència en la valoració d'empreses, la gestió de fusions i adquisicions, la reestructuració financera i la captació de capital per finançar el creixement.
- Gestió de la innovació. Implica expertesa en la definició i la implantació de models i eines de gestió de la innovació adaptats a les necessitats de l'empresa. Inclou saber definir el procés adequat i aplicar les metodologies i les eines adients per desenvolupar projectes d’innovació amb impacte. No es contempla la cerca de finançament per a la innovació ni la formació.
- Internacionalització. Implica expertesa en l’exportació, en l’elaboració i execució de plans d’internacionalització, en la implantació d’accions de màrqueting internacional, en la comercialització de productes i serveis en mercats exteriors.
- Negoci digital internacional. Implica l’expertesa en la definició i execució de plans estratègics d’internacionalització de productes o serveis a través de canals digitals. Té experiència en el desenvolupament de diferents models de negoci digital (punt de venda online propi, mercats o directoris electrònics, etc.), coneixements amplis en l’àmbit de la transformació digital dels departaments d’internacionalització de l’empresa i en comerç electrònic. Té competències en màrqueting digital internacional i aspectes relacionats amb el desenvolupament del negoci digital internacional com logística relacionada al comerç electrònic, sistemes de pagament o eines digitals de relació comercial amb clients internacionals.
- Projectes RDI Europeus (en especial Horizon Europe). Implica expertesa oferint assessorament especialitzat en la preparació i la gestió de projectes europeus d'R+D i innovació. Específicament cal acreditar experiència en projectes col·laboratius presentats en els programes marc de R+D+I de la CE.
- Registres de la propietat intel·lectual i industrial. Implica expertesa en assessorament en temes de propietat industrial i intel·lectual, patents i marques, i anàlegs, o expertesa en la representació dels interessos d'empreses en matèria de patents davant organismes i organitzacions intergovernamentals.
- Tecnologies Indústria 4.0. Implica expertesa en la integració i l'aprofitament de les tecnologies emmarcades dins de la Indústria 4.0 (Sensors, Internet Industrial de les Coses i Sistemes Ciberfísics, Analítica de dades, Big Data i Intel·ligència Artificial, Computació al Núvol (Cloud)/Edge, Integració Horitzontal i Vertical de Sistemes, Connectivitat i 5G, Ciberseguretat, Robòtica Avançada, Realitat Augmentada i Realitat Virtual, Tecnologies de Simulació i Bessó Digital, Fabricació additiva i Impressió 3D, Supercomputació i Tecnologies Quàntiques, Fotònica o Blockchain), i orientada a la digitalització i la transformació digital d'empreses de producte, de serveis o organitzacions, ja sigui a nivell de millora i optimització de processos de fabricació, unitats de negoci o de la seva cadena de subministrament (aprovisionament, compres, producció i distribució). Pot incloure també expertesa en el desenvolupament de nous models de negoci gràcies a les tecnologies de la Indústria 4.0 o en el disseny d'estratègies per a la transformació digital. Es contemplen altres tecnologies de futur en fases emergents que puguin aparèixer i que estiguin relacionades amb el concepte d'Indústria 4.0 o amb les tecnologies digitals avançades.
- Valor compartit. implica expertesa en el desenvolupament de models de negoci centrats en la conceptualització i implementació d’estratègies de valor compartit de forma holística en empreses amb afany de lucre. Això implica la creació de marcs metodològics per a la implementació d’aquestes estratègies, amb l’objectiu de generar un triple impacte positiu a nivell econòmic, social i ambiental en els grups d’interès de l’empresa, com ara empleats, proveïdors i comunitat.
Requisits generals:
- Disposar d’una titulació universitària oficial espanyola o d’algun país membre de l’Espai Europeu d’Educació Superior (EEES), o homologada a Espanya en cas que sigui d’un país tercer.
- En defecte de la titulació establerta sota la lletra a) anterior, es considerarà titulació suficient per a l’acreditació com a persona assessora, una titulació de formació que superi els 60 crèdits ECTS o equivalent.
- Disposar d'un perfil públic actualitzat a LinkedIn, que pugui ser consultat sense necessitat de registrar-se a la plataforma. En aquest perfil actualitzat ha d'especificar-se la formació, l'experiència i els serveis per els quals es posiciona com a persona experta.
- Acceptar les condicions de col·laboració de l’Article 8 de la present resolució i el codi deontològic, disponible al web d’ACCIÓ.
- Complir amb els requisits que consten a l’apartat 1.3 del present Annex, específics per a cada àrea d’expertesa, segons l’àrea o àrees a les quals s’opti.
- No incórrer en cap de les incompatibilitats detallades a l’apartat 1.1 del present Annex.
Requisits específics per cada àrea d’expertesa:
Els requisits que han de complir-se per poder acreditar-se en cada àrea d’expertesa són els següents:
- Tenir experiència professional demostrable de 5 anys en l’àrea per la qual s'acredita excepte per l’àrea d’Internacionalització per la qual cal haver exercit durant els últims 5 anys com a responsable de les exportacions, o com a persona professional externa especialitzada en l’exportació de productes o serveis, en empreses privades.
- Descriure 3 projectes representatius de l'àrea per la qual s'acredita realitzats durant els darrers 5 anys a empresa client, excepte per les àrees de Corporate venturing i d’ Internacionalització, per les quals cal:
- Corporate venturing: Descriure com a mínim 1 projecte representatiu de l'àrea per la qual s'acredita realitzats durant els darrers 5 anys a empresa client.
- Internacionalització: Descriure 3 projectes desenvolupats amb PIMES realitzats durant l’últim any d’exportació de productes o serveis.
- Addicionalment i només per l’àrea de Projectes RD europeus (en especial Horizon Europe): descriure els projectes amb el títol i/o l'acrònim identificatiu de cadascun.
- Addicionalment i només per l’àrea de Registre de la propietat intel·lectual i industrial: estar acreditada oacreditat com Agent de Patents Espanyol o Europeu.
Passos a fer
-
Primer pas
sol·licitar
Terminis
Del 08/06/2022 al 25/10/2030 -
Segon pas
Rebre la resposta de l'Administració
Quan i com rebré resposta de l'Administració?
Quan i com rebré resposta de l'Administració?
El termini màxim per dictar i notificar la resolució serà de sis mesos comptats a partir de la data en què finalitza el termini per poder presentar la sol·licitud que s’estableix a l’article 3.1 d’aquesta resolució. Transcorregut aquest termini sense que s’hagi notificat la resolució expressa pertinent, s’entendrà desestimada la sol·licitud de l’acreditació per silenci administratiu, d’acord amb el que estableix l’article 55.1.a) de la Llei 26/2010, de 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya.
Puc presentar recurs si no estic d'acord amb la resolució?
Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot impugnar davant l’ordre jurisdiccional contenciós administratiu en el termini de dos mesos a comptar de l’endemà de la seva notificació, sens perjudici que, potestativament, es vulgui interposar recurs de reposició en el termini d’un mes a comptar de l’endemà de la seva notificació, de conformitat amb els articles 8, 14 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa i amb l’article 77 de la Llei 26/2010 de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, respectivament.