Què has de saber?
És un tràmit que et permet presentar al·legacions o recursos a les denúncies i sancions de trànsit.
Aquest tràmit només el pots fer presencialment si ets una persona física.
Els autònoms, professionals, empreses, entitats i altres col·lectius us heu de relacionar amb l’Administració per mitjans electrònics. Per això, heu de fer servir el tràmit electrònic previst.
La documentació que aportis per un altre canal no es tindrà en compte ni computarà a efectes de data de presentació.
El tràmit de presentar al·legacions i recursos es pot fer amb contrasenya o amb certificat digital i també des de l’app Trànsit, llegint el codi QR de la notificació.
Cada formulari correspon a un únic expedient sancionador. Per tant, si aportes documentació addicional relativa a un altre expedient, aquesta documentació no es tindrà en compte.
Organisme responsable
A les persones o empreses que volen fer al·legacions o presentar un recurs contra una sanció de trànsit.
- Per presentar al·legacions:
- Disposes de 20 dies naturals, des de l’endemà de la notificació d’una denúncia o acord d’incoació (inici d'un procés sancionador). IMPORTANT: si fas el pagament amb descompte dins aquest mateix termini, ja no es tindran en compte les al·legacions que hagis presentat.
- Per presentar un recurs potestatiu (no obligatori) de reposició:
- Disposes d'un mes, des de l’endemà de la notificació de la sanció.
- Aquest recurs el presentes contra la resolució sancionadora pel procediment ordinari (si vas presentar al·legacions i no vas fer el pagament amb descompte) davant la direcció del Servei Català de Trànsit.
- És opcional i pots escollir entre presentar aquest recurs o bé presentar directament un recurs contenciós administratiu davant del jutjat corresponent.
- La presentació del recurs no suspèn l'execució de la sanció i els efectes que se’n deriven (pèrdua de punts).
- Per presentar un recurs extraordinari de revisió tens dos terminis, segons els casos:
- Quatre anys des de la data de notificació de la resolució impugnada si hi ha un “error de fet” evident als documents de l’expedient.
- Tres mesos des del coneixement dels documents o d'una sentència judicial ferma en els casos següents:
- Quan apareguin documents de valor essencial per resoldre l’assumpte que, encara que siguin posteriors, evidenciïn l’error de la resolució contra la qual es recorre;
- Si en la resolució han influït essencialment documents o testimonis declarats falsos per sentència judicial ferma, anterior o posterior a la resolució;
- Quan la resolució s’hagi dictat com a conseqüència de prevaricació, suborn, violència, maquinació fraudulenta o d’una altra conducta punible
Si no es dona cap d’aquestes circumstàncies, el recurs no s’admetrà.
- Per presentar un recurs de reposició contra la provisió de constrenyiment:
- Quan no s’ha pagat una sanció en el període voluntari, l’Agència Tributària de Catalunya (ATC) inicia la recaptació per via executiva notificant una provisió de constrenyiment.
- Si has rebut una provisió de constrenyiment, pots presentar un recurs de reposició davant l’ATC. Et recomanem que llegeixis la informació prèvia disponible al web de l'ATC abans de presentar-lo.
No has de pagar cap taxa per a aquest tràmit.
Es poden distingir tres tipus de procediment:
- Procediment abreujat: s’aplica quan es paga la sanció amb una reducció del 50% dins els 20 dies naturals següents a la notificació. Té les particularitats següents:
- Reducció del 50%: la sanció es redueix a la meitat (veure excepcions a sota).
- Sense registre d’infracció: si la sanció és greu, però no comporta la pèrdua de punts, no es registrarà com a antecedent.
- Renúncia a al·legacions: si es fa el pagament amb descompte, no es tindran en compte les al·legacions que es presentin.
- El procediment finalitza amb el pagament dins el termini sense que s’hagi dictat cap resolució sancionadora.
- Limitació de recursos: només es pot presentar un recurs contenciós administratiu davant del jutjat. No es pot presentar recurs administratiu de reposició.
- Excepcions: algunes sancions no poden beneficiar-se d’aquest procediment i, per tant, no poden aplicar el descompte. Aquestes sancions inclouen l’ús d’inhibidors o altres mecanismes per eludir la vigilància policial, no identificar el conductor, i altres infraccions especificades a l'article 93.2 de la Llei de seguretat viària
- Procediment ordinari simplificat: s’aplica quan no es fa el pagament dins el termini ni es presenten al·legacions dins els 20 dies següents a la notificació. Té les particularitats següents:
- La sanció esdevindrà ferma després de 30 dies: si passen 30 dies naturals des de la notificació de la denúncia i no hi ha al·legacions, la sanció serà ferma administrativament (definitiva). No caldrà dictar ni notificar una resolució sancionadora, excepte en el cas d’infraccions greus amb pèrdua de punts o molt greus que no es van notificar en el moment.
- Recurs limitat: només es pot presentar un recurs contenciós administratiu davant el jutjat. No hi ha opció de presentar un recurs administratiu de reposició.
- Procediment ordinari: s’aplica quan es presenten al·legacions dins els 20 dies següents a la notificació i no es fa el pagament amb descompte, o quan es tracta d’infraccions greus amb pèrdua de punts o molt greus que no es van notificar a la carretera, i hi ha l’obligació legal de dictar una resolució sancionadora. Té les particularitats següents:
- Resolució sancionadora obligatòria: sempre es dictarà i notificarà la resolució sancionadora. Es podran proposar i practicar proves dins del termini legal.
- Sanció definitiva: la sanció esdevé ferma l’endemà de la notificació de la resolució sancionadora.
- Recurs de reposició: hi ha un termini d’un mes per presentar un recurs de reposició davant del mateix òrgan que ha dictat la resolució. Aquest recurs és opcional i no és necessari abans de presentar un recurs contenciós administratiu al jutjat. A més, presentar aquest recurs no suspèn l’execució de la sanció: s’aplicarà la retirada dels punts i, si no es paga dins dels 15 dies següents a la notificació de la resolució, l’Agència Tributària de Catalunya iniciarà la via de constrenyiment.
Passos a fer
-
Primer pas
Fer la presentació
Aquest tràmit només el pots fer presencialment si ets una persona física.
Els autònoms, professionals, empreses, entitats i altres col·lectius us heu de relacionar amb l’Administració per mitjans electrònics .
Només es tindrà en compte la documentació que aportis a través d’aquest formulari; la documentació enviada per altres canals no serà vàlida ni es considerarà presentada.
Cada formulari correspon a un únic expedient sancionador. Si adjuntes documentació d’un altre expedient, no es tindrà en compte.
-
Segon pas
Consultar l'estat del tràmit
Consulta l'estat del tràmit als llocs següents:
Consulta l'estat del tràmit als llocs següents:
- Àrea privada (amb idCAT Mòbil o certificat digital).
- Consulta l'estat d'un tràmit o gestió (amb l’identificador del tràmit i el DNI/NIF).
- Telèfon 012 (amb el codi identificador -ID- del tràmit i el DNI/NIF).
- Qualsevol Oficina d'atenció ciutadana (OAC), si ets un particular.
-
Tercer pas
Rebre la resposta de l'Administració
Quina resposta rebré de l’Administració?
Quina resposta rebré de l’Administració?
- Si has presentat al·legacions, rebràs una resposta que pot ser una proposta de resolució sancionadora o bé una resolució sancionadora, que és un document oficial on s'informa sobre la sanció imposada per una infracció.
- Recorda que, si has fet el pagament amb descompte, no es tindran en compte les al·legacions que presentis.
- Si has presentat un recurs, rebràs una resolució del recurs.