Què has de saber?
L'ACTIC és la certificació que acredita la competència digital, és a dir, la combinació de coneixements, habilitats i actituds en l'àmbit de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) que es despleguen en situacions reals per assolir objectius determinats amb eficàcia i eficiència.
Per obtenir-la cal fer una prova telemàtica en un centre col·laborador autoritzat per la Generalitat. La sol·licitud i la reserva de lloc i data per fer la prova, així com l'obtenció del certificat, també són telemàtics.
Hi ha tres nivells de certificació i vuit competències (6 només en el nivell 1 i 5 en el nivell 3). El tercer és modular: només cal acreditar dues competències per obtenir el certificat.
Organisme responsable
A qualsevol persona que vulgui acreditar les seves competències en TIC davant de qualsevol empresa, entitat o administració.
Les sol·licituds es poden presentar en qualsevol moment.
Hi ha un mes per pagar la taxa. A partir d'aquest moment, hi ha tres mesos per fer la prova, després de reservar centre, data i hora (a partir de l'oferta existent, que es troba al portal) amb una antelació mínima de set dies.
No cal presentar cap documentació, tret dels casos en què calgui acreditar documentalment les exempcions o bonificacions per al pagament de les taxes, perquè la persona interessada no ha autoritzat el Servei d’Inclusió i Capacitació Digital a consultar la situació al·legada.
Per realitzar la prova d'avaluació la persona interessada ha de pagar la taxa legalment establerta, amb els imports que es detallen més avall. També s'ha regulat un sistema d'exempcions i bonificacions, que són les següents:
Exempcions
No han de pagar la taxa les persones en situació de desocupació, les jubilades i les que acreditin una discapacitat igual o superior al 33%.
Bonificacions
S'aplicarà un 30% a les persones membres de família nombrosa o monoparental de categoria general.
S'aplicarà un 50% a les persones membres de família nombrosa o monoparental de categoria especial.
Quanties (taula actualitzada fins a la propera llei de pressupostos)
Imports de la taxa per l'ACTIC: inscripció a la prova | |||||
---|---|---|---|---|---|
Taxes | Supòsit | Descompte (%) | Bàsic | Mitjà | Avançat |
Taxa sense bonificacions ni exempcions | 0 | 20,75 € | 27,60 € | 34,45 € | |
Exempcions | Discapacitat major o igual al 33% | 100 | 0,00 € | 0,00 € | 0,00 € |
Desocupat | 100 | 0,00 € | 0,00 € | 0,00 € | |
Jubilat | 100 | 0,00 € | 0,00 € | 0,00 € | |
Bonificacions | Família nombrosa o monoparental categoria general | 30 | 14,60 € | 19,35 € | 24,15 € |
Família nombrosa o monoparental categoria especial | 50 | 10,40 € | 13,80 € | 17,25 € |
- L'òrgan responsable de la gestió tecnicoadministrativa del procediment d'acreditació és el Servei d’Inclusió i Capacitació Digital de a la Direcció General de Societat Digital.
Us hi podeu adreçar per correu electrònic mitjançant la bústia ACTIC (actic@gencat.cat) - El procediment administratiu i la prova d'avaluació es fan mitjançant el portal ACTIC. Al portal s'hi pot trobar també la informació completa sobre l'ACTIC.
- Encara que es faci a través del portal, la prova ha de tenir lloc en un centre col·laborador de l'ACTIC. Per efectuar-la, cal reservar prèviament, mitjançant el portal ACTIC dia i hora a qualsevol dels centres col·laboradors que hi ha per tot el territori.
- Les persones que superin satisfactòriament la prova tindran un certificat que emet la Generalitat de Catalunya i que els possibilitarà acreditar un determinat nivell de competències en TIC davant de qualsevol empresa o administració.
- L'acreditació s'atorga atenent a l'avaluació de les competències de la persona en els àmbits relacionats amb les tecnologies digitals següents:
- Cultura, participació i civisme digital (competència C1).
- Tecnologia digital i ús de l'ordinador i del sistema operatiu (competència C2).
- Navegació i comunicació en el món digital (competència C3).
- Tractament de la informació escrita (competència C4).
- Tractament de la informació gràfica, sonora i de la imatge en moviment (competència C5).
- Tractament de la informació numèrica (competència C6).
- Tractament de les dades (competència C7).
- Presentació de continguts (competència C8).
Nivells de competències:
- Nivell 1 (certificat bàsic): suposa un domini elemental de les tecnologies de la informació i la comunicació. Aquest nivell correspon a una persona usuària que té un domini bàsic d'aquestes tecnologies i que se n'inicia en el coneixement i ús. Comprèn les competències C1–C6.
- Nivell 2 (certificat mitjà): suposa un domini efectiu de les tecnologies de la informació i la comunicació en relació amb els seus àmbits generals d'aplicació. Aquest nivell correspon a una persona usuària que té autonomia i capacitat crítica envers l'ús d'aquestes tecnologies. Comprèn totes 8 competències.
- Nivell 3 (certificat avançat): suposa un domini avançat de les tecnologies de la informació i la comunicació en relació amb els seus àmbits específics d'aplicació. Aquest nivell correspon a una persona usuària que té un ampli domini d'aquestes tecnologies i que disposa de capacitat per aprofitar al màxim les prestacions que ofereixen les TIC, de construir usos alternatius i de donar suport a altres persones. És modular: s'avalua per competències i només en cal acreditar dues per tenir el certificat avançat. Comprèn les competències C4–C8.
Passos a fer
-
Primer pas
Inscriure's
Per presentar una sol·licitud d’acreditació cal estar inscrit/ita com a usuari/ària al portal ACTIC. Per inscriure’s, cal accedir a l’opció Inscripció d'aspirant i confirmar la inscripció en un [...]
Per presentar una sol·licitud d’acreditació cal estar inscrit/ita com a usuari/ària al portal ACTIC. Per inscriure’s, cal accedir a l’opció Inscripció d'aspirant i confirmar la inscripció en un termini de 24 hores. Les persones usuàries tenen la seva zona privada del portal, des de la qual poden fer tots els tràmits administratius, fer la prova d’avaluació i enviar o rebre comunicacions. La condició d’usuari/ària del portal té caràcter indefinit, al marge de si té un procediment d’acreditació en marxa o no.
No es poden tenir dues sol·licituds d’acreditació pendents. Dit d’una altra manera, una persona no pot tenir dos procediments d’acreditació oberts.
Atenció: un cop presentada la sol·licitud, no és possible canviar el nivell d’acreditació que s’ha especificat prèviament.
-
Segon pas
Rebre la resposta de l'Administració
Quina resposta es rep?Si la persona aspirant ha al·legat un supòsit d'exempció o bonificació, el Servei d’Inclusió i Capacitació Digital comprovarà la veracitat de les declaracions efectuades en [...]
Quina resposta es rep?
Si la persona aspirant ha al·legat un supòsit d'exempció o bonificació, el Servei d’Inclusió i Capacitació Digital comprovarà la veracitat de les declaracions efectuades en relació amb les exempcions i bonificacions, sempre que la persona interessada li ho hagi autoritzat. Si la persona interessada no ho ha autoritzat, ha de presentar la documentació acreditativa davant del Servei d’Inclusió i Capacitació Digital en els deu dies hàbils següents a la presentació de la sol·licitud telemàtica.
La Direcció General de Societat Digital resoldrà, a proposta del Servei d’Inclusió i Capacitació Digital, les sol·licituds de reconeixement de les exempcions o de les bonificacions en el termini de quinze dies hàbils. El Servei d’Inclusió i Capacitació Digital notificarà a la persona interessada la concessió o denegació del reconeixement de l'exempció o bonificació.
Si la informació obtinguda no és completa o adequada, el Servei d’Inclusió i Capacitació Digital requerirà la persona interessada perquè en un termini de deu dies esmeni els defectes detectats i li indicarà que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la sol·licitud de participació en la prova d'avaluació, d'acord amb les previsions de l'article 71.1 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre.
La persona aspirant també pot demanar adaptació de la prova, sempre que sigui legalment discapacitada. El Servei d’Inclusió i Capacitació Digital demanarà un dictamen als equips de valoració de l'ICASS. Si aquest és positiu, en notificarà el resultat a la persona aspirant i, si cal, s'hi posarà en contacte per concretar els detalls de la realització de la prova.Es pot presentar un recurs?
La persona interessada pot interposar un recurs d’alçada contra el resultat del procés d’acreditació davant del conseller competent en les polítiques digitals, en els termes previstos per la Llei 39/2015, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. El termini per interposar-lo és d’un mes, comptat des de l’endemà del moment en què l’aplicació dona el resultat de la prova. Si l’aspirant ha demanat revisió de la prova, aquest termini s’interromp mentre dura el procediment de revisió.
-
Tercer pas
Fer el pagament
El pagament s’ha de fer en el termini d’un mes després de formalitzar la sol·licitud per un d’aquests dos sistemes, que l’aspirant ha de triar a través de l’aplicació:
El pagament s’ha de fer en el termini d’un mes després de formalitzar la sol·licitud per un d’aquests dos sistemes, que l’aspirant ha de triar a través de l’aplicació:
- Pagament en línia amb targeta bancària, de crèdit o de dèbit, accedint des de la zona privada a una passarel·la de pagament.
- Mitjançant una carta de pagament, que és un document PDF que cal baixar de la zona privada quan s’opta per aquest sistema:
- L’import es pot ingressar en qualsevol oficina de l’entitat CaixaBank o en un terminal Servicaixa, presentant la carta.
- El pagament es pot fer també en línia mitjançant l'adreça web de CaixaBank, introduint el codi numèric associat al codi de barres.
Cal tenir en compte que:
- Quan es paga en línia des de la zona privada del portal, després d’acceptar el pagament es genera un càrrec a la targeta bancària. L’aspirant es troba en aquest moment a la passarel·la de pagament de l’entitat Redsys, no a la zona privada de l’ACTIC. Per sortir de la passarel·la i tornar a la zona privada, cal clicar el botó Continuar. D’aquesta manera l’aplicació de gestió de l’ACTIC registra el pagament a la base de dades i efectua el canvi d’estat de l’expedient: de pendent de pagament a pendent de reserva.
Si no es fa el clic esmentat, l’aspirant continua constant com a pendent de pagament, encara que aquest s’hagi fet.
- Quan es fa servir el sistema de carta de pagament, l’ingrés no queda registrat immediatament, perquè l’entitat bancària triga com a mínim un dia a enviar la informació pertinent. Aquesta demora s’amplia si l’ingrés es fa en un dia festiu o un cap de setmana, o immediatament abans.
-
Quart pas
Fer la reserva per a la prova
La reserva s'ha de fer amb una antelació mínima de 7 dies naturals. Aquesta antelació és de 15 dies naturals si cal adaptar la prova.
La reserva s'ha de fer amb una antelació mínima de 7 dies naturals. Aquesta antelació és de 15 dies naturals si cal adaptar la prova.
En el cas dels nivells 1 i 2 , el termini màxim per fer la prova és de 3 mesos, comptats a partir de l’endemà de la data en què s’ha registrat el pagament o de la data en què s’ha notificat l’exempció de la taxa.
La persona aspirant pot canviar la reserva de lloc, data i hora amb una antelació mínima de 8 dies naturals. En cas d’adaptació de la prova, l’antelació mínima és de 16 dies naturals.
En el cas del nivell 3, cal tenir en compte que l’aspirant té dret a examinar-se de fins a cinc competències, encara que només en necessiti dues per obtenir l’acreditació. Per aquesta raó, la prova s’estructura inicialment en dues sessions, tal com s’explica en l’apartat La prova d’avaluació.
- La persona aspirant ha de fer la reserva per a la primera sessió en les mateixes condicions que en el cas de la prova del nivell 1 o 2; però, a més, ha d’especificar-hi de quines competències es vol examinar. N’ha de triar dues o tres, si no en té cap d’aprovada arran d’una prova anterior; en aquest últim cas només cal que en triï una.
- Un cop feta la primera sessió de la prova, s’obre un nou termini de tres mesos per fer la segona sessió, per a la qual cosa l’aspirant haurà de fer el mateix tràmit que per fer la primera. Aquesta reserva només es pot fer per a competències que no s’hagin avaluat en la primera sessió.
- Per tant, les dues reserves són consecutives; no poden coexistir.
- Si l’aspirant ha suspès alguna o algunes competències en la primera sessió i no li interessa fer la prova de les restants, pot renunciar a fer la segona sessió, tal com s’explica a continuació. D’aquesta manera pot fer una nova sol·licitud sense haver d’esperar que s’acabi el segon termini de tres mesos.
-
Cinquè pas
Obtenir el certificat
L'aspirant que no superi la prova d'avaluació no en podrà fer cap altra, encara que sigui d'un nivell diferent, fins que hagi transcorregut un termini mínim d'un mes comptat des de la data de la [...]
L'aspirant que no superi la prova d'avaluació no en podrà fer cap altra, encara que sigui d'un nivell diferent, fins que hagi transcorregut un termini mínim d'un mes comptat des de la data de la realització. Sí que pot efectuar immediatament els tràmits previs (sol·licitud, pagament de la taxa...). En el cas de la prova del nivell 3 podrà examinar-se de competències no avaluades sense esperar que finalitzi aquest termini.
La persona que supera la prova pot baixar el certificat del portal ACTIC en qualsevol moment.
Les persones que hagin participat en alguna de les proves poden consultar mitjançant el portal ACTIC el seu historial, que inclourà les dades referents a les proves realitzades i els certificats obtinguts.