Què has de saber?
Les persones físiques o jurídiques tenen dret de reclamar per les lesions o danys que puguin patir en els seus béns o drets com a conseqüència del funcionament normal o anormal dels serveis públics que presta la Direcció General de Prevenció i Protecció a la Infància i l'Adolescència en l'àmbit de la infància i l'adolescència.
Els danys o lesions han de ser efectius, avaluables econòmicament i individualitzats en relació amb una persona o grup concret de persones afectades. Queden exclosos de reclamació els danys causats per força major, així com aquells que el particular tingui el deure jurídic de suportar per llei o per raó de la seva pròpia situació.
A les persones físiques i jurídiques que hagin patit un dany a conseqüència de l’actuació de la Direcció General de Prevenció i Protecció a la Infància i l'Adolescència.
Els interessats disposen d’un any per interposar la seva reclamació, comptat a partir de la data en què es produeixi el fet o acte que motivi la indemnització o es manifesti l’efecte lesiu. En cas de danys físics o psíquics a les persones, el termini comença a comptar des de la cura o la determinació de l'abast de les seqüeles. Transcorregut aquest any, el dret a reclamar prescriu.
- Acreditació de la representació, si escau.
- Documentació que acrediti els danys al·legats.
- Justificació i desglossament de la indemnització sol·licitada.
- Qualsevol altra documentació que es consideri pertinent.
De conformitat amb la normativa aplicable i la jurisprudència, els requisits principals són:
- El dany ha de ser efectiu, avaluable econòmicament i individualitzat en relació amb una persona o grup de persones.
- El dany ha d'haver estat causat directament, immediatament i exclusivament pel funcionament dels serveis públics, sense cap intervenció externa que pugui alterar aquest vincle.
- No hi ha d'haver força major en la producció del dany, ni deure jurídic de suportar-lo per part del perjudicat.
- Les parts han de tenir suficient legitimació per actuar segons la normativa aplicable.
- La reclamació s'ha d'exercir dins del termini establert per fer-ho.
No has de pagar taxes per a aquest tràmit.
Passos a fer
-
Primer pas
Presentar la reclamació
A la sol·licitud de reclamació cal especificar els fets ocorreguts i el dany patit, quan es van produir, la relació de causalitat entre el dany sofert i el funcionament del servei públic i [...]
A la sol·licitud de reclamació cal especificar els fets ocorreguts i el dany patit, quan es van produir, la relació de causalitat entre el dany sofert i el funcionament del servei públic i l'avaluació econòmica de la responsabilitat patrimonial. Tota aquesta informació s'ha d'acreditar amb documents, que cal adjuntar a la sol·licitud.
- Les persones físiques poden fer aquest tràmit presencialment o per internet.
- Les persones jurídiques, com a subjectes obligats, han de fer el tràmit per internet. La documentació aportada per un altre canal no es tindrà en compte ni es computarà a efectes de data de presentació.
-
Segon pas
Consultar l'estat del tràmit
Pots consultar l'estat del tràmit:
Pots consultar l'estat del tràmit:
- A l'Àrea privada (amb idCAT Mòbil o certificat digital).
- A l'Àrea privada de Canal Empresa (amb idCAT Mòbil o certificat digital).
- A l'Estat de les meves gestions (amb l'identificador del tràmit i el DNI/NIF).
- Al telèfon 012 (amb l'identificador del tràmit i el DNI/NIF).
-
Tercer pas
Rebre resposta de l'Administració
Quan i com rebré la resposta de l’Administració?
Quan i com rebré la resposta de l’Administració?
En el termini de sis mesos des que es va iniciar el procediment, d'acord amb el que estableix l'article 91.3 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Transcorregut aquest termini sense que s’hagi dictat i notificat la resolució, la reclamació es considera desestimada.
- Si ets una persona física, rebràs la notificació de la resolució per correu postal i per notificació electrònica. Si has manifestat expressament la teva voluntat de comunicar-te per mitjans electrònics amb l’Administració, la notificació serà exclusivament electrònica a través de la teva Àrea privada.
- Si ets una persona jurídica, la notificació serà sempre electrònica.
Puc presentar recurs/reclamació?
Pots presentar un recurs de reposició en el termini d’un mes, comptat des de l’endemà de rebre la resolució, davant l’òrgan que l’hagi dictat, o bé un recurs contenciós administratiu davant els jutjats en el termini de dos mesos.