El Govern, juntament amb l'Ajuntament de Barcelona, aprofita la gira asiàtica del FC Barcelona per impulsar la captació d’inversions estrangeres a Catalunya, a través de l’organització de dos actes sota el nom “Barcelona Catalonia Talks. Business and Barça” en què participaran empreses japoneses de diferents sectors
- Aprofitant la gira de l’equip blaugrana, la Generalitat i el FC Barcelona llancen una campanya de promoció de Catalunya al Japó, inspirada en el joc de realitat virtual “Legends of Catalonia”. La marca Catalunya també lluirà a l’equipament de passeig dels jugadors, als camps d’entrenament i en d’altres suports gràfics
- Segons dades d’ACCIÓ, el Japó és actualment el primer país asiàtic amb més empreses establertes a Catalunya amb 254
- El Govern donarà suport a diverses accions que contribueixen a la internacionalització de la cultura catalana, com el cicle de concerts de l’OBC i una exposició itinerant del MNAC i es reunirà amb representants del Casal Català de Tòquio
La consellera d’Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, i la consellera de Cultura, Mariàngela Vilallonga, viatgen aquesta setmana al Japó per fomentar les relacions comercials i culturals entre ambdós territoris. El Govern aprofita, així, la gira asiàtica del FC Barcelona per impulsar la captació d’inversions estrangeres a Catalunya, així com per donar suport a diverses accions que contribueixen a la internacionalització de la cultura catalana.
En el marc de la missió, que s’allargarà fins dissabte 27 de juliol, la consellera Chacón, es reunirà amb diverses empreses japoneses. Així, a la regió de Tòquio, mantindrà trobades de treball amb empreses com la fabricant de materials AGC, un dels principals fabricants de vidre del món que té una planta de producció a Santa Perpètua de Mogoda i que recentment ha triat Catalunya com la seva primera base de producció a Europa per a la seva divisió farmacèutica. També visitarà el showroom de realitat virtual de Toppan Printing, empresa present a Catalunya des del 2017, i amb responsables de Mitsubishi UFJ Financial Group, la principal entitat financera del Japó, que compta amb una oficina a Barcelona. Chacón visitarà també les instal·lacions de l’empresa japonesa Lifull, que ofereix serveis digitals, així com de Nisshin OilliO Group, que treballa l’oli per a usos alimentaris i industrials.
A Nagoya, la consellera Chacón visitarà la seu central de la multinacional nipona DENSO, un dels fabricants de components d’automoció més importants del món i que compta amb gairebé 1.000 treballadors a la fàbrica ubicada a Sant Fruitós de Bages. Finalment, a Kobe, la titular d’Empresa i Coneixement visitarà la planta de robòtica industrial de Kawasaki.
En aquestes trobades amb empreses japoneses, la consellera Chacón estarà acompanyada de Joan Romero, conseller delegat d’ACCIÓ -l’agència per a la competitivitat de l’empresa depenent del Departament d’Empresa i Coneixement- i la directora l’Oficina Exterior de Comerç i d’Inversions d’ACCIÓ a Tòquio, Yuko Kijimoto.
‘Barcelona Catalonia Talks. Business and Barça’
D’altra banda, en el marc de la missió, la Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona i el FC Barcelona organitzen dos actes, a Tòquio i Kobe, sota el nom Barcelona Catalonia Talks. Business and Barça durant els quals es presentaran els atractius de Catalunya com a destinació d’inversions per a les empreses asiàtiques. Així, la consellera Chacón i el comissionat de Promoció Econòmica, Empresa i Innovació de l’Ajuntament de Barcelona, Lluis Gómez, es trobaran amb alts directius d’empreses japoneses de diferents sectors com el farmacèutic i les ciències de la vida, les tecnologies industrials, els videojocs, l’alimentació i begudes o la impressió, entre d’altres. La consellera Chacón també participarà en una trobada amb la Penya Barcelonista de Tòquio que reunirà més de 200 assistents dels sectors dels negocis, els esports i la cultura del Japó. De fet, segons dades d’ACCIÓ, el Japó és actualment el primer país asiàtic amb més empreses establertes a Catalunya, amb 254.
‘Legends of Catalonia’
També en el marc de la missió, la Generalitat, a través de l’Agència Catalana de Turisme (ACT) del Departament d’Empresa i Coneixement i el FC Barcelona promocionaran conjuntament la destinació catalana al Japó. La campanya s’inspira en el joc de realitat virtual “Legends of Catalonia” que recentment també s’ha llançat al mercat japonès. L’equip de futbol i el seu staff lluiran el logotip de la marca Catalunya al polo de passeig durant tota la gira de pretemporada. La marca també estarà present en els camps d’entrenament i en d’altres suports gràfics com els fons publicitaris de les rodes de premsa organitzades pel FC Barcelona i les acreditacions. Aquesta és una de les accions que formen part de l’acord de partenariat entre l’ACT i el club blaugrana, vigent des del 2012.
Paral·lelament i aprofitant aquesta gira al Japó, des del FC Barcelona i l’Agència Catalana de Turisme s’ha creat un còmic amb Lionel Messi, Luis Suárez, Gerard Piqué, Marc-André Ter Stegen, Sergio Roberto i el drac de Sant Jordi com a protagonistes d’una trama que transcorre tant al Japó com a Catalunya mostrant il·lustracions diferents punts d’interès turístic que apareixen al joc “Legends of Catalonia”.
El públic del Japó, un mercat de futur per al turisme a Catalunya
Quan parlem del Japó, parlem d’un mercat amb una població de 127 milions de persones dels quals 19 milions van sortir del país l’any 2018 i 296.900 van arribar a Catalunya. Concretament el mercat japonès representa molt bé el turisme que es vol atraure els propers anys a Catalunya ja que representa molt bé les 4D’s: diversificació, desestacionalització, desconcentració i despesa. Justament a nivell de despesa tenen una mitjana de 471,90€ per turista i dia, un valor tres vegades més alt que la mitjana internacional. Tots aquests factors fan que el mercat japonès prengui un especial interès per al nostre desenvolupament turístic.
Suport a la cultura catalana al Japó
Per la seva banda, la consellera Vilallonga, atès que entre les línies mestres del Departament de Cultura hi ha la internacionalització de la cultura catalana, participarà en diverses manifestacions culturals catalanes al Japó que tenen lloc la setmana del 22 al 26 de juliol a les ciutats de Tokio i Himeji. Aquests actes i activitats s’emmarquen en les accions d’internacionalització de la nostra cultura promogudes pel Govern.
Així, la consellera de Cultura, que viatjarà acompanyada del secretari general de Cultura, Francesc Vilaró, assistirà a la representació de l’òpera “Turandot” de Puccini al New National Theatre Tokyo (NNTT), en el marc del cicle de concerts que l’Orquestra Sinfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya ofereix al Japó com a orquestra convidada a la Olimpíada Cultural de Tòquio 2020, en qualitat d'ambaixadora de l'art i la música de Catalunya al món. Vilallonga també assistirà a un concert simfònic que l’OBC oferirà al Bunkamura Orchard Hall. Cal destacar que el director de l’OBC Kazuki Ono ha estat un gran actiu en el disseny de la gira japonesa de l’OBC i, tal i com destaquen els responsables de l’orquestra i L’Auditori, la seva presència n’ha facilitat el “desembarcament” al Japó.
En paral·lel a aquests espectacles, a dos espais de la ciutat de Tòquio, el Bunka Kaikan i el New National Theatre, i també al Biwako Hall d’Otsu i al Cultural Arts Theatre de Sapporo, es podrà veure una nova producció d’Àlex Ollé (La Fura dels Baus).
La consellera Vilallonga també visitarà l’exposició “Barcelona ciutat de miracles artístics”, a la ciutat de Himeji. El Museu Nacional de Catalunya (MNAC) impulsa l'organització d’aquesta mostra, que es pot veure a cinc museus i galeries d’art del Japó fins a inicis de 2020. Després de passar pel Nagasaki Prefectural Art Museum, la mostra és, des del 29 de juny, al Himeji City Museum of Art. A partir del 14 de setembre serà al Sapporo Art Park; des del 15 de novembre, al Shizuoka City Museum of Art, i finalment es podrà visitar, a partir del 8 de febrer de 2020, a la Tokyo Station Gallery.
Aprofitant la seva visita al Japó, Vilallonga també participarà en una trobada-sopar amb membres de la comunitat catalana al Casal Català de Tòquio, i també visitarà el National Art Center Tokyo i el MORI Building Digital Art teamLab Borderless.
D’altra banda, la consellera de Cultura també ha organitzat una ronda de reunions bilaterals. Així, a la Hosei University, es trobarà amb la professora Raquel Vila i la responsable acadèmica Naomi Sasaki. Vilallonga també es reunirà amb Kikuro Tani (Creu Sant Jordi 2016), de l’Associació Japonesa d’Amistat amb Catalunya, i amb el professor Ichiya Nakamura, director del Contents Innovation Program (CiP).
Les titulars d’Empresa i Coneixement i de Cultura també assistiran als partits que el FC Barcelona disputarà a Tòquio i Kobe.
Les relacions comercials entre Catalunya i el Japó
Per fomentar la internacionalització de les empreses catalanes al Japó, ACCIÓ és present en aquest país des del 1988, quan hi va obrir la seva primera Oficina Exterior de Comerç i d’Inversions, una xarxa que avui compta amb 40 oficines que donen servei a més de cent països. Així, l’any 2018 les exportacions de Catalunya al Japó van sumar gairebé 850 milions d’euros, mentre que més de 2.600 empreses catalanes exporten en aquest mercat.
En aquest sentit, és rellevant subratllar que la inversió del Japó a Catalunya s’ha doblat en els darrers cinc anys (2014-2018) respecte al quinquenni anterior. Així, aquesta inversió en aquest període ha arribat als 448,8 milions d’euros (el 17,4% del total de la inversió japonesa a l’Estat espanyol). Els principals sectors d’inversió del Japó a Catalunya en els darrers cinc anys són els vehicles (47,9% del total), els serveis TIC (17,9%) i el comerç (11,2%).
Per fomentar la internacionalització de les empreses catalanes al Japó, ACCIÓ és present en aquest país des del 1988, quan hi va obrir la seva primera Oficina Exterior de Comerç i d’Inversions