La directora general d’Indústria ha obert la ‘VII Jornada de canvi estratègic en clústers’ que organitza ACCIÓ en col·laboració amb IESE Business School per analitzar els processos de transformació de les empreses Costa Brava Mediterranean Foods, Guilera i Promsa.
- A partir de l’any vinent, alumnes de l’escola de negocis IESE Business School de tot el món estudiaran els casos d’aquestes empreses.
- 140 directius d’empreses han assistit a la jornada, durant la qual Villarroya també ha destacat la llarga trajectòria de la política de clústers a Catalunya -de més de 25 anys- i la seva importància per millorar la competitivitat del teixit productiu.
140 directius d’empreses catalanes han participat aquest dijous al matí a la ‘VII Jornada de canvi estratègic en clústers’, organitzada per ACCIÓ -l’agència per a la competitivitat de l’empresa- en col·laboració amb l’escola de negocis IESE Business School amb l’objectiu d’analitzar tres casos empresarials de diferents sectors que han aplicat un canvi estratègic per ser més competitius. Es tracta de Costa Brava Mediterranean Foods (membre del clúster del sector carni porcí INNOVACC), Guilera (clúster de la moto) i Promsa (clúster de materials avançats).
Durant la sessió, que ha tingut lloc a la seu de l’escola de negocis IESE a Barcelona, la directora general d’Indústria, Matilde Villarroya, ha assegurat que “el canvi estratègic a les empreses és clau per la seva competitivitat” i que és “la premissa principal de la política de clústers”. “Els clústers permeten a les empreses guanyar dimensió, que interaccionin amb l’ecosistema local i internacional i que duguin a terme processos de reflexió estratègica”, un procés “clau” en l’actual context de transformació tecnològica, segons Villarroya.
En aquest sentit, la directora general ha subratllat la importància del programa Catalunya Clústers que s’impulsa des d’ACCIÓ, “un programa d’èxit, basat en el model de col·laboració público-privada, amb més de 25 anys”. Villarroya ha destacat que actualment 2.300 empreses i agents de l’entorn formen part de 30 clústers a Catalunya, que representen el 30% del PIB de l’economia i generen més de 300.000 llocs de treball. “El 76% de les empreses membres de clústers catalans asseguren que formar-ne part les fa més competitives i que el 91% inverteixen en R+D i innovació: això és clau per fer avançar el país”, ha assenyalat.
L’acte també ha comptat amb la participació del professor de la IESE Business School, José Luís Nueno. A partir de l’any vinent, alumnes de lESE de tot al món estudiaran els casos de Costa Brava Mediterranean Foods, Guilera i Promsa.
- Costa Brava Mediterranean Foods és la marca del Grup Cañigueral, un holding de més de 4.000 treballadors i 50 anys de trajectòria en el sector carni. Amb una facturació de 817 milions d’euros, compta amb 17 plantes de producció i presència comercial a més d’una cinquantena de països. Membre del clúster del sector carni porcí INNOVACC, es tracta d’un cas de reorientació d’empresa que vol sumar al seu tradicional enfocament industrial un enfocament addicional que els permeti detectar i satisfer millor les necessitats del consumidor.
- Guilera (1953), amb 35 treballadors, dissenya i fabrica equips electromecànics a mida, especialment per a la indústria de l’automoció. Els seus clients formen part, principalment, del sector dels vehicles (motocicletes, automòbils i vehicles industrials i agrícoles) i de la maquinària. És membre del Clúster Moto.
- Promsa (1988) va néixer com a conseqüència de l’estratègia de diversificació de Ciments Molins, i 20 anys més tard va iniciar un procés per crear la divisió de medi ambient, enfocada cap a l’economia circular i la seva aplicació en la indústria del ciment i derivats. L’empresa, amb més de 250 treballadors, és membre del Clúster de Materials Avançats. Forma part de Ciments Molins, que té presència internacional a 8 països.
Aquest 2019 s’ha celebrat la setena edició d’aquesta jornada i, fins al moment, prop de 2.700 alumnes d’aquesta escola de negocis han estudiat els 18 casos empresarials que s’han donat a conèixer en aquestes sessions per analitzar dels reptes als quals s’han enfrontat i les oportunitats que han trobat a través de la participació en un clúster, als quals se sumaran a partir d’avui els analitzats enguany. També durant l’any vinent s’organitzaran cinc seminaris temàtics per conèixer més en profunditat els tres casos d’enguany en sessions de treball obertes a les empreses dels clústers.
La política de clústers a Catalunya
Catalunya compta amb més de 25 anys d’experiència en el desenvolupament de clústers a través del programa Catalunya Clústers. Aquesta iniciativa està impulsada per la Generalitat a través d’ACCIÓ –l’agència per a la competitivitat de l’empresa de la Generalitat de Catalunya depenent del Departament d’Empresa i Coneixement-, amb l’objectiu de promoure l’agrupació d’empreses i entats d’un mateix sector per impulsar la seva competitivitat, compartir recursos, generar sinergies i projectar-se internacionalment.
Catalunya compta amb més de 25 anys d'experiència en el desenvolupament de clústers a través del programa Catalunya Clústers