L’empresa catalana ha guanyat una licitació del Banc Interamericà de Desenvolupament de 235.000 dòlars per analitzar el mercat del transport aeri a Nicaragua, Hondures, Costa Rica, Panamà, El Salvador i la República Dominicana
- Per accedir a aquest projecte han comptat amb el suport d’ACCIÓ a través de l’Oficina Exterior de Comerç i Inversions de Catalunya a Washington, especialitzada en l’assessorament per a licitacions d’organismes multilaterals internacionals.
- L’objectiu del projecte, de 17 mesos de durada, és impulsar el creixement econòmic i social de la regió a través del transport de passatgers i aprofitar les oportunitats de desenvolupament que presenta.
L’empresa catalana GPA ha guanyat una licitació del Banc Interamericà de Desenvolupament (BID) per valor de 235.000 dòlars amb l’objectiu d’avaluar i fer propostes de millora en el mercat del transport aeri de passatgers en sis països de l’Amèrica Central i el Carib. D’aquesta manera, la firma catalana analitzarà el nivell de competitivitat, la qualitat reguladora i el funcionament del sector a Nicaragua, Hondures, Costa Rica, Panamà, El Salvador i la República Dominicana.
Per a l’obtenció d’aquesta licitació, GPA ha comptat amb el suport d’ACCIÓ, l’agència per a la competitivitat de l’empresa de la Generalitat de Catalunya -depenent del Departament d’Empresa i Coneixement-, a través de l’Oficina Exterior de Comerç i Inversions de Catalunya a Washington. Aquesta oficina està especialitzada en l’assessorament per accedir a licitacions d’organismes multilaterals internacionals com el BID o el Banc Mundial.
Per Jaume Adrover, CEO de l’empresa, “aquests països comparteixen la sensació que estan perdent oportunitats en el sector del transport de passatgers com a motor de desenvolupament de turisme, d’atracció d’inversió estrangera i de generació de més activitat econòmica”. Tots sis, afegeix, “són estats petits en població però en una àrea geogràfica estratègica, on la penetració de les companyies de baix cost és en general petita; i necessiten estimular-ne el creixement afavorint la competitivitat”.
Part de la tasca de GPA consistirà a dissenyar un full de ruta conjunt que inclogui mesures d’integració dels diferents espais aeris que els permeti ser més competitius. Alhora, també haurà d’analitzar les barreres reguladores existents que estiguin dificultant l’entrada de noves companyies als mercats, així com si els preus que es paguen a les rutes són de mercat. “Una persona per volar de San Salvador a Managua paga uns 600-800 dòlars per un vol d’una hora. Això vol dir que els preus per volar entre aquests països són similars al que els costa anar als Estats Units”, exemplifica Adrover.
Aquest context està provocant que “els mercats no facilitin el creixement econòmic i social que acostuma a portar l’aviació”, segons el CEO de GPA. Per això, assegura, la seva feina durant l’any i mig de durada del projecte també passarà per “revisar si la gestió dels aeroports és atractiva per a les companyies amb tarifes competitives, impulsar una gestió el més transparent possible i garantir que els òrgans de supervisió d’aquests països tenen suficient capacitat per administrar el que passa al sector”.
GPA és una consultoria especialitzada en transport aeri fundada el 1999 a Barcelona. Una de les vies de creixement de l’empresa és la recerca de licitacions internacionals, tasca per a la qual compta amb el suport d’ACCIÓ. “Hem realitzat el programa de capacitació en licitacions internacionals i, alhora, aprofitem el coneixement especialitzat d’ACCIÓ de les entitats multilaterals amb presència a Washington”, conclou Adrover.
La tasca de GPA consistirà a dissenyar un full de ruta conjunt que inclogui mesures d’integració dels diferents espais aeris que els permeti ser més competitius