El mapeig, que analitza l’estat de salut de la cadena de valor del sector vitivinícola, mostra que hi ha 1.384 empreses que s’hi dediquen, que donen feina a prop de 10.500 persones
- El 81% de les empreses estan consolidades al mercat, amb més de 10 anys d’experiència, mentre que la meitat són exportadores.
- Des del punt de vista de les tendències, el document apunta que el sector vitivinícola català s’esforça per introduir solucions per afavorir la sostenibilitat del procés, així com noves tecnologies per millorar els controls dels cultius i la traçabilitat dels productes.
El sector dels vins i caves a Catalunya genera un volum de negoci de 3.267 milions d’euros anuals, l’equivalent a l’1,2% del PIB. És una de les principals dades de l’actualització de l’estudi La cadena de valor vitivinícola a Catalunya, elaborat pel Govern per mitjà d’ACCIÓ -l’agència per la competitivitat de l’empresa del Departament d’Empresa i Treball. Segons el document, el volum de negoci d’aquest sector s’ha duplicat des de l’any 2016, quan es va radiografiar aquest àmbit per darrera vegada.
El document radiografia l’estat de salut del conjunt de les empreses i organitzacions que desenvolupen una activitat relacionada amb el cultiu i la cura de la vinya; la verema; la vinificació; la fermentació; l'emmagatzematge; l'embotellament i la comercialització dels vins i caves. ACCIÓ ha presentat aquest dilluns l’estudi a Vilafranca del Penedès, juntament amb el clúster vitivinícola de Catalunya, INNOVI.
L’informe mostra que hi ha 1.384 empreses que es dediquen al sector (un 62% més el 2016), que donen feina a 10.460 persones treballadores. Es tracta d’un teixit empresarial consolidat, on la majoria de companyies, el 81,2%, tenen més de 10 anys de vida. El document també apunta que el 95,7% de les empreses catalanes d’aquest àmbit són pimes.
Pel que fa als segments de negoci, la majoria d’actors del sector es dediquen a la producció i elaboració del vi i el cava (86,3%). Aquestes companyies facturen el 89,5% del total de volum de negoci i ocupen el 92,4% dels treballadors. En aquest sentit, els cellers s’erigeixen com a tractor de l’ecosistema, aglutinant el major nombre d’empreses, volum de negoci i llocs de feina. Les empreses que ofereixen serveis transversals al conjunt de la cadena de valor són el 8,3% del total, mentre que les distribuïdores i comercialitzadores en representen el 5,4%.
Catalunya, potència exportadora
L’informe destaca que pràcticament la meitat de les empreses del sector vitivinícola (49,5%) són exportadores. Segons dades recollides al document, l’any 2023 les exportacions de Catalunya de vins i caves van sumar 615 milions d’euros, cinc vegades més que el volum d’importació d’aquests productes.
Al llarg de la darrera dècada, Catalunya ha exportat el 21,1% del conjunt de les vendes de vi i cava de l’Estat a l’exterior, sent el territori líder tant en nombre d’empreses que fan negoci internacional com per volum de negoci generat. Per països, Alemanya, els Estats Units, Bèlgica, el Regne Unit i el Japó són els principals destins dels vins i caves catalans.
El sector vitivinícola català és referent en el mercat global. Segons dades de l’Organització Internacional de la Vinya i el Vi (OIV), Itàlia, França i Espanya són els tres primers països pel que fa a producció mundial del vi, aglutinant entre ells més del 50% de la fabricació total.
Denominació d’origen referent del sector vitivinícola
El document mostra que Catalunya és un dels territoris amb més prestigi internacional pel que fa a qualitat vitivinícola, cultiu, elaboració i també distribució. En aquest sentit, el mapeig assenyala que les 11 Denominacions d’Origen competència de la Generalitat concentren el 41,5% del total d’ampolles de vi consumides, segons dades de l’Institut Català de de la Vinya i el Vi (INCAVI). Alhora, l’informe destaca que hi ha 19 vins catalans que tenen el distintiu de vi de finca qualificada (VFC) que atorga el Govern i que es tracta del màxim reconeixement de qualitat per potenciar el coneixement i prestigi de la cadena de valor d’aquell celler.
Reptes i tendències del sector vitivinícola
L’ecosistema del vi experimenta un procés de transició, amb dues clares línies de transformació: d’una banda, l’aposta per la sostenibilitat i l’optimització dels recursos per a l’elaboració i cultiu del producte, i de l’altra, la consolidació de l’ús de la tecnologia i l’àmbit digital com a element potenciador de la cadena de valor.
Des del punt de vista de la producció sostenible, el sector vitivinícola treballa per reduir el consum d’aigua, augmentar els processos d’economia circular i de regeneració i reutilització dels sòls, amb l’objectiu, en definitiva, de reduir la petjada ambiental en tot el procés industrial. Aquesta tendència cap a la sostenibilitat fa que el sector experimenti una etapa d’innovació, encaminat a oferir productes més saludables, augmentar l’oferta de vins ecològics, ampliar la varietat de sabors i, també, oferir vins considerats premium.
El document també subratlla la introducció de tecnologies com la intel·ligència artificial, el big data i la robòtica, entre d’altres, que cada vegada tenen més pes dins de la cadena de valor vitivinícola. En aquest sentit, el desplegament d’aquestes eines contribueix a tenir un major grau de control en tot el procés de cultiu, elaboració i producció del vi. També en la comercialització, on oferir una traçabilitat òptima als consumidors ajuda a millorar el prestigi i augmentar el pes dins el mercat.
L'informe radiografia les empreses que treballen en el cultiu de la vinya; la verema; la vinificació; la fermentació; l'emmagatzematge; l'embotellament i la comercialització de vins i caves