Al llarg de la setmana, la delegació empresarial catalana ha participat en diferents activitats de capacitació i networking amb altres companyies i entitats de diferent tipologia
18 directius i directives d’empreses catalanes membres clústers han viatjat aquesta setmana a Boston (Estats Units) en el marc de l’Strategic Week, una iniciativa organitzada per ACCIÓ -l’agència per a la competitivitat de l’empresa del Departament d’Empresa i Treball- com a part del programa Catalunya Clústers i en col·laboració amb la seva Oficina Exterior de Comerç i Inversions de Catalunya a Nova York.
L’objectiu d’aquest viatge empresarial és conèixer, capacitar-se i inspirar-se de l’ecosistema d’innovació de Boston, així com buscar possibles socis internacionals per impulsar projectes de col·laboració. Es tracta de la segona edició d’aquesta iniciativa celebrada a la capital de Massachusetts, considerada un dels epicentres de la innovació i l’R+D a escala mundial.
Algunes de les empreses que participen en aquest viatge són Circutor, GoodGut, Embotits Salgot, Frit Ravich, Juvé & Camps, Numintec, Simon, Sita Murt, Tradebe, Vallformosa. Són companyies dels clústers membres del programa Catalonia Clusters, com ara: del Leather Cluster Barcelona, el Tech Tourism Cluster, el Clúster Digital, el Clúster de Residus, el Packaging Cluster, Foodservice, Materials Avançats, Energia Eficient, Catalonia.Health, CSIM, CICAT, el Clúster Food Retail, Innovi i Modacc.
Al llarg de la setmana, la delegació empresarial catalana ha participat en diferents activitats de capacitació i networking amb altres companyies i entitats de diferent tipologia. En aquest sentit, destaca la seva assistència a una lliçó magistral que ha impartit el professor Michael Enright sobre el cas que la Harvard Business School ha publicat sobre la política de clústers catalana i el seu impacte en la competitivitat de les empreses catalanes.
També han assistit a una ponència sobre capitalisme conscient de la mà del fundador d’aquest moviment, en Raj Sisodia, i a una formació amb el cap de la unitat d’estratègia de la Harvard Business School, el català Ramon Casadesús. A més, han visitat el Massachusetts Institute of Technology (MIT) on s’han reunit amb diferents experts en matèries com el deep tech, així com mantingut trobades amb fons de capital risc locals, amb el clúster de tecnologies mèdiques de referència dels Estats Units, el Massmedic Cluster, i han conegut el cas de l’empresa catalana Lighthouse Innovation, establerta a Boston. A banda, els directius i directives que han participat en aquest viatge també han pogut connectar amb directius catalans ubicats a Boston, i comptar amb una agenda individual amb una trentena de reunions i trobades de negoci personalitzades, organitzades de la mà d’ACCIÓ.
Què és un clúster?
Un clúster és un conjunt d’empreses (pimes, multinacionals i startups) i agents de l’entorn (universitats i centres tecnològics) d’un determinat àmbit econòmic que competeixen i cooperen a la vegada. Es tracta d’un instrument que permet millorar la competitivitat dels membres que en formen part a partir del desenvolupament de projectes transformadors conjunts i la definició de reptes estratègics per al seu sector.
A Catalunya, la política de clústers s’articula mitjançant el programa Catalunya Clústers, que impulsa la Generalitat a través d’ACCIÓ des de fa més de 30 anys. Actualment, 27 clústers catalans formen part del programa i agrupen 3.000 empreses i agents de l’entorn, que sumen una facturació que supera els 80.000 milions d’euros.
Baró Torres és graduat en Economia i Administració i Direcció d'Empreses, té un postgrau en gestió de RRHH i relacions industrials, i compta amb una llarga trajectòria professional