Ho ha donat a conèixer aquest dimarts el secretari d’Empresa i Competitivitat i conseller delegat d’ACCIÓ, Jaume Baró i Torres, durant l’acte ‘Beyond Catalonia, com fer negocis al món l'any 2025’, la principal trobada anual sobre internacionalització que organitza l’Agència i que ha reunit mig miler d’empresaris al WTC de Barcelona
- Mèxic, els Estats Units, Colòmbia, Itàlia i el Regne Unit són els principals països de destinació per a les companyies catalanes que s’han implantat a l’exterior mitjançant els ajuts a la multilocalització d’ACCIÓ (Departament d’Empresa i Treball).
- L’esdeveniment s’ha centrat en l’anàlisi del context geopolític i socieconòmic que marcarà el comerç al món l’any 2025, amb especial èmfasi en el nou escenari internacional que es planteja després de les eleccions als Estats Units, el principal soci comercial de Catalunya fora d’Europa.
46 empreses catalanes han obert una nova filial a l’estranger amb el suport del Govern aquest 2024, un 44% més que l’any anterior. Es tracta del balanç de la segona convocatòria dels ajuts a la multilocalització d’ACCIÓ -l’agència per la competitivitat de l’empresa del Departament d’Empresa i Treball-, que té l’objectiu de facilitar la implantació de les empreses catalanes arreu del món a partir de la creació o l’adquisició de filials.
Ho ha donat a conèixer el secretari d’Empresa i Competitivitat i conseller delegat d’ACCIÓ, Jaume Baró i Torres, aquest dimarts durant l’acte ‘Beyond Catalonia, com fer negocis al món l'any 2025’, la principal trobada anual sobre internacionalització que organitza l’Agència i que ha reunit mig miler d’empresaris al WTC de Barcelona. Baró Torres ha destacat la importància del ‘Beyond Catalonia’, que “agafa el relleu de les més de 30 edicions de la Setmana de la Internacionalització organitzades per ACCIÓ” i que “és un reflex del compromís del Govern amb la internacionalització de les empreses catalanes, conscients que la competitivitat de l’economia catalana depèn, en gran mesura, de la integració del nostre teixit empresarial en els mercats mundials”.
Així, per països de destinació, destaquen Mèxic (amb 7 filials), els Estats Units (amb 6), Colòmbia, Itàlia i el Regne Unit (amb 4 cadascun d’ells) com els principals mercats on les companyies catalanes han impulsat projectes d’implantació amb el suport de l’Agència. Per àmbits sectorials, destaquen les empreses dedicades a les TIC, als serveis tècnics d’enginyeria i arquitectura; a la indústria química; a la fabricació de maquinària, o a la industria alimentària, entre d’altres.
La línia d’ajuts a la multilocalització va obrir la seva primera convocatòria l’any 2023 i, en total, prop de 80 empreses catalanes han rebut des de llavors els fons per cobrir el 50% de la inversió per a un import màxim de 60.000 euros per projecte. Han pogut destinar aquests imports a cobrir despeses com aquelles vinculades al lloguer d’espais o a la contractació de personal, d’assessors o auditors. Segons les dades de l’últim informe 'Directori d’empreses a Catalunya amb filials a l’estranger', elaborat per ACCIÓ, són més de 3.000 les empreses matrius catalanes establertes a l’exterior, amb una presència que supera les 8.300 filials. Portugal, els Estats Units i Mèxic són els països amb una major concentració d’empreses filials catalanes.
Fer negocis al món de 2025
L’acte ‘Beyond Catalonia, com fer negocis al món l'any 2025’, celebrat aquest matí de dimarts, s’ha centrat enguany en l’anàlisi de les principals qüestions que afectaran el comerç internacional i, per tant, la internacionalització de l’economia catalana, l’any vinent. "Amb aquest exercici de prospectiva i anticipació, des d’ACCIÓ volem ajudar-vos a navegar en aquest context internacional cada vegada més incert i complex, aportant dades, opinions d’experts i informació contrastada per tal que pugueu prendre decisions sobre la vostra estratègia internacional amb les màximes garanties", ha explicat el conseller delegat d’ACCIÓ a les empreses assistents.
Entre els diferents aspectes que s’han tractat durant l’esdeveniment, destaca l’anàlisi sobre la relació comercial entre els Estats Units i la Xina després de les darreres eleccions al país nord-americà, així com el resultat de possibles disrupcions que afectin el comerç mundial en aquest nou escenari, a banda d’estudiar les oportunitats de negoci que presenten mercats en creixement. En aquest sentit, la jornada ha posat especial èmfasi en el nou context internacional que marcarà la nova presidència de Donald Trump als Estats Units.
De fet, els Estats Units són la primera destinació de les exportacions catalanes fora del continent europeu (segons dades del 2023, darrer any tancat). En el període gener-agost de 2024, les vendes de Catalunya al mercat estatunidenc segueixen creixent, amb un increment del 17,8% en comparació amb el mateix període de l’any anterior. Catalunya exporta principalment als Estats Units maquinària (16,7% del total), perfumeria i cosmètica (10%) i productes farmacèutics (7%). És també el primer país amb més presència de filials establertes a Catalunya (1.453) i el principal país d’origen dels projectes d’inversió estrangera captats pel Govern.
El conseller delegat d’ACCIÓ ha subratllat que des d’ACCIÓ s’ha elaborat un estudi que analitza el possible impacte econòmic i geopolític de l’elecció de Trump, que ha anunciat, entre altres mesures, l’aplicació universal d’aranzels d’almenys el 10% i un augment dels aranzels amb la Xina del 60%. "L’auge proteccionista de Trump afectaria els 3.650 milions d’euros que Catalunya exporta als Estats Units i les més de 3.100 empreses que hi exporten regularment", ha subratllat Baró Torres. El conseller delegat d’ACCIÓ ha destacat que, d’impulsar-se aquestes mesures, "s’estima que aquesta política proteccionista podria reduir 0,2 punts percentuals el PIB català".
L’esdeveniment ha comptat amb ponències d’experts internacionals com Cecilia Malmström (ex-comissària de Comerç de la Comissió Europea), Alicia Garcia-Herrero (directora Àsia-Pacífic de la consultora Natixis) i la visió de think-tanks com el CIDOB o el Real Instituto Elcano. A banda, les empreses catalanes que hi han assistit han pogut participar en tallers pràctics i reunions amb els directors de la Xarxa d’Oficines de Comerç i Inversions d’ACCIÓ al món per poder rebre assessorament individualitzat sobre els seus projectes d’internacionalització.
Segons dades d'ACCIÓ, són més de 3.000 les filials catalanes establertes a l’exterior, amb Portugal, els Estats Units i Mèxic com a països amb major nombre d'empreses presents