L’empresa emergent ja disposa de la llicència de fabricant de l’Agència Espanyola del Medicament i unes instal·lacions amb capacitat de producció
- L’empresa emergent ja disposa de la llicència de fabricant de l’Agència Espanyola del Medicament i unes instal·lacions amb capacitat de producció
- The Smart Lollipop ha comptat amb el suport d’ACCIÓ (Departament d’Empresa i Treball) mitjançant 24.500 euros de la línia d’ajuts a projectes d’innovació oberta i disruptiva i del Servei de protecció de la propietat intel·lectual i industrial
Diumenge, 29 de juny de 2025. L’empresa emergent catalana The Smart Lollipop (Girona, el Gironès) ha obert una ronda d’inversió (Sèrie A) de 2,5 milions d’euros per tal de llançar al mercat el seu caramel intel·ligent que diagnostica malalties amb l’anàlisi de la saliva. Un cop completada la ronda de finançament, la companyia preveu treure al mercat a inicis del 2026 el dispositiu TSL One, dirigit a hospitals i laboratoris, que a través d’un caramel recull una mostra de saliva que entre 3 i 5 minuts la filtra d’impureses i la prepara per a la seva anàlisi al laboratori.
The Smart Lollipop ha comptat amb el suport d’ACCIÓ, l’agència per la competitivitat de l’empresa del Departament d’Empresa i Treball, mitjançant 24.500 euros de la línia d’ajuts a projectes d’innovació oberta i disruptiva, amb el qual ha pogut realitzar una prova pilot a l’Hospital de Sant Joan de Déu. A més, l’empresa també ha rebut l’assessorament del Servei de protecció de la propietat intel·lectual i industrial per tal de patentar el seu dispositiu i la seva tecnologia.
L’objectiu del dispositiu creat per The Smart Lollipop és substituir les analítiques de sang per una prova menys invasiva que faciliti la recol·lecció de mostres de saliva, especialment en l’àmbit pediàtric, sempre que es pugui dur a terme el diagnòstic a través d’aquesta substància. D’aquesta manera pretén augmentar la prevenció de malalties i el seu seguiment en un àmbit, la pediatria, on la complexitat de l’extracció de sang sovint comporta una reducció del nombre de tests realitzats i una menor disponibilitat de dades clíniques. En aquest sentit, el dispositiu creat ha de permetre analitzar aspectes com la celiaquia, els nivells d’estrès o les infeccions víriques i bacterianes.
La ronda d’inversió oberta per The Smart Lollipop s’enfoca a fons d’inversió amb especial interès en l’àmbit de la salut i amb una inversió mínima de 100.000 euros. Un cop coberta, també permetrà a la companyia seguir evolucionant el seu segon producte, TSL Core. En aquest cas, el dispositiu en forma de caramel incorpora uns biosensors que ofereixen una resposta colorimètrica que pot ser analitzada per un lector òptic universal i remetre en 20 minuts els resultats digitalitzats en una plataforma. El dispositiu TSL Core s’enfoca a hospitals i farmàcies per fer anàlisi i seguiment de patologies a través de la saliva.
Entre capital no diluït i capital privat l’empresa ja ha captat fins a 1,6 MEUR en anteriors rondes de finançament amb la participació de Ship2B Ventures, Secways, Lavanda Ventures, Econosmistes BAN i BaGi (la xarxa de business angels de Girona). Actualment, ja disposa de la llicència de fabricant de l’Agència Espanyola del Medicament i properament rebrà el segell CE per comercialitzar la seva primera línia de producte a Espanya i la Unió Europea. A més, la companyia ja disposa d’unes instal·lacions modernes, ubicades a Girona, on es duen a terme la injecció, l’assemblatge de les peces i la producció del caramel.
The Smart Lollipop, que compta amb un equip de 8 persones i s’ubica al Parc de Recerca i Innovació de la Universitat de Girona, té el seu origen en la idea guanyadora de la competició d’innovació iFest Dream BIG Challenge de Catalunya Emprèn i l’Imagine Creativity Center (2017). Al llarg de la seva trajectòria ha obtingut diversos reconeixements, com el primer premi I4KIDS de l’Hospital Sant Joan de Déu destinat als projectes creatius enfocats a la innovació pediàtrica o maternal. A banda de l’Hospital de Sant de Déu, també ha col·laborat fins ara amb l’Hospital Trueta i Santa Caterina de Girona, l’Hospital Universitari Sant Joan de Reus i l’empresa Sanitas.
L’objectiu del dispositiu creat per The Smart Lollipop és substituir les analítiques de sang per una prova menys invasiva que faciliti la recol·lecció de mostres de saliva, especialment en l’àmbit pediàtric