El projecte ‘Futur Educatiu Sostenible’, impulsat pel Kid’s Cluster, ha permès generar nous productes, serveis i estratègies basades en metodologies innovadores i dissenyades per tenir un impacte real a les aules
- El Kid’s Cluster ha comptat amb el suport d’ACCIÓ (Departament d’Empresa i Treball) mitjançant un ajut de 69.000 euros de la línia d’Iniciatives de Reforç a la Competitivitat.
- Les 11 iniciatives utilitzen metodologies que no només ofereixen potencial pedagògic, sinó també capacitat de generar oportunitats de negoci en el sector educatiu a través de la innovació i el valor compartit.
Un projecte liderat pel Kid’s Cluster ha identificat un total d’11 iniciatives innovadores per tal d’aplicar tecnologia a les escoles amb l’objectiu de millorar l’equitat de gènere, l’equitat digital i combatre l’absentisme escolar. D’aquesta manera, el projecte ‘Futur Educatiu Sostenible’ proposa actuacions com una eina digital que identifica prejudicis de gènere en alumnat d’ESO, una plataforma d’IA per fomentar el pensament crític sobre la tecnologia entre alumnes i docents o un conjunt de videojocs educatius per a joves desmotivats.
Per a la realització del projecte ‘Futur Educatiu Sostenible’ el Kid’s Cluster ha comptat amb el suport d’ACCIÓ, l’agència per la competitivitat de l’empresa del Departament d’Empresa i Treball, mitjançant un ajut de 69.000 euros de la línia d’Iniciatives de Reforç de la Competitivitat destinada a projectes de clústers.
Per Anna López, clúster manager del Kid’s Cluster: “ens focalitzem a acompanyar les empreses cap a models de valor compartit i impacte social. Vam detectar la necessitat de crear models educatius per abordar aquests reptes i unir-los a metodologies que els puguin donar resposta a través de serveis que ja s’estan desenvolupant o creant-ne de nous”.
L’origen del projecte es troba en la necessitat d’aportar solucions a tres dels principals reptes que afronta el sistema educatiu. En primer lloc, la desigualtat de gènere que limita les oportunitats de nois i noies en diferents àmbits educatius i professionals. En segon terme, el diferent accés a la tecnologia que no garanteix una educació digital de qualitat i incrementa la bretxa entre famílies i centres. I, en tercer lloc, la problemàtica que suposa l’abandonament escolar prematur.
Per fer-ho, el projecte s’ha basat en tres metodologies principals per combatre aquests objectius: la coeducació per trencar estereotips de gènere, l’alfabetització STEM per garantir l’accés a la tecnologia i la personalització per adaptar l’aprenentatge a les necessitats de cada alumne. Amb aquesta premissa, un hackató amb la participació de 44 empreses i 5 docents va permetre crear un espai de col·laboració entre l’àmbit educatiu i el sector privat per desenvolupar solucions escalables i aplicables en escoles i instituts.
D’aquesta actuació en van sorgir les 11 iniciatives innovadores següents:
- Eina digital d’anàlisi d’estereotips: Plataforma per ESO que detecta prejudicis de gènere i proposa activitats educatives interactives.
- WeAll, editorial educativa: Creació de materials escolars físics i digitals amb una representació equitatives per evitar estereotips.
- Plataforma d’IA per a docents i alumnes: Espai digital per fomentar el pensament crític sobre la IA i potenciar sinergies entre professorat i estudiants.
- Accés digital en espais públics: Creació d’una xarxa d’accés gratuït a recursos digitals per a alumnes en risc d’exclusió social.
- Videojocs educatius per a joves desmotivats: Plataforma web amb videojocs formatius sobre eines digitals, dissenyada per motivar estudiants i oferir certificacions.
- Projecte intergeneracional de música amb IA: Activitat educativa que connecta avis i joves per crear música amb intel·ligència artificial, fomentar la inclusió i l’aprenentatge tecnològic.
- Aplicació per a l’orientació acadèmica i professional: Eina de realitat virtual per ajudar estudiants d’ESO a descobrir les seves aptituds i opcions formatives.
- Metodologia immersiva contra l’abandonament escolar: Programa basat en focus grups i aprenentatge interactiu per reduir el fracàs escolar.
- Aplicació digital per a la coordinació educativa: Plataforma que millora la comunicació entre docents, orientadors i famílies per prevenir l’abandonament escolar.
- Llapis amb causa: Material escolar personalitzat amb missatges sobre equitat de gènere per conscienciar des de la infància.
- Campanya d’acció comunitària: Programa de sensibilització per fomentar la igualtat de gènere a escoles i barris, amb participació d’alumnes, famílies i institucions.
El projecte ‘Futur Educació Sostenible’ ha comptat amb el lideratge del Kid’s Cluster i la participació del clúster Edutech, així com de les empreses Onion Explorers, Educaxarxa, Marinva Serveis i Projectes, DEP Institut i Imago.
Un hackató amb la participació de 44 empreses i 5 docents va permetre crear un espai de col·laboració entre l’àmbit educatiu i el sector privat per desenvolupar solucions escalables i aplicables en escoles i instituts