Casos d'empresa
La necessitat de reduir el temps de reacció per a l’adopció de noves tecnologies i models de negoci fomenta que grans empreses com Asics, Cuatrecasas o el Grup Suez impulsin programes d’acceleració corporativa que els acosten a les startups.
Per a una gran empresa no sempre resulta senzill moure’s amb agilitat per estar preparada per al negoci del futur. “Cada cop tenen menys temps de reacció amb les noves tecnologies, que han d’aplicar ràpidament als seus models de negoci”, recorda Jesús Murillo, gerent de l’àrea de desenvolupament de negoci tecnològic d’ACCIÓ.
En aquest sentit, “les startups s’han convertit en el vehicle per portar la tecnologia a les grans companyies”, assegura. Una innovació a través de les startups que es concreta ja en molts casos a través de diverses formes de col·laboració.
És el cas d’Asics, Cuatrecasas i el Grup Suez, tres empreses que han participat en el programa Innovar a través de startups d’ACCIÓ; que ofereix diferents serveis per connectar amb l’ecosistema de noves empreses tecnològiques tant del país, a través del Barcelona & Catalonia Startup Hub, com d’arreu del món a través de les missions d’innovació. De fet, al setembre de 2018 una missió organitzada per ACCIÓ portarà diverses empreses a Tel Aviv.
Asics i Tenkan-Ten, la recerca del negoci del futur
“Asics té un dels centres d’investigació més innovadors de l’esport. Però això no és garantia de res per assegurar els beneficis del futur”, reconeix Emili Risques, vicepresident de nous negocis i innovació a Europa, Orient Mitjà i Àfrica d’Asics. En aquest procés, l’empresa ha identificat tres possibles camins: l’associació amb altres grans empreses per fer negocis junts; trobar startups amb qui col·laborar o crear les seves pròpies startups.
Per col·laborar amb noves companyies han creat el programa Tenkan-ten (en japonès, ‘punt d’inflexió’) amb el qual ofereixen un programa d’acceleració de quatre mesos. “Busquem noves tecnologies, noves maneres de treballar, nous models de negoci o noves maneres de relacionar-nos amb els clients”, enumera Risques.
El directiu d’Asics indica que d’una startup valoren principalment que “tingui un equip molt bo, un caràcter disruptiu i treballi en una de les nostres àrees d’interès”.
Tot i així, també és conscient que en aquest procés “nosaltres també les hem de seduir. Els hem d’oferir valor com el que suposa associar-se a una gran marca, a la seva xarxa de distribució i als seus contactes”. A canvi, indica, “esperem un retorn tangible (drets senzills en accions) i intangible (posicionament en termes d’innovació i coneixement)”.
Les startups que busca Asics per al Tenkan-Ten han de tenir un producte mínim viable que el programa acompanyi per fer-lo créixer. “Les orientem en negoci per connectar-les amb la nostra xarxa d’esport i wellness, en gestió d’equips i en formació del fundador”, resumeix Emili Risques.
Cuatrecasas Acelera, la renovació dels advocats
“Un gran despatx d’advocats és un model de negoci que ningú encara no ha trencat”, reflexiona Francesc Muñoz, director d’innovació i responsable del programa Cuatrecasas Acelera. Una iniciativa amb la que busquen “projectes que ens ajudin a maximitzar el coneixement col·lectiu i l’automatització de processos”.
Aquesta firma va realitzar al 2016 la primera crida d’un programa a la recerca principalment de startups de l’àmbit legaltech. Tant en l’edició del 2017 com en la del 2018, Cuatrecasas ha anat perfeccionant els objectius del programa, que ha quedat definit en un període de quatre mesos i on hi tenen cabuda companyies més enllà de l’àmbit purament legal.
“Tenim l’exemple del fintech, que genera nous coneixements als advocats de la casa. Al capdavall, no es tracta només de tenir tecnologia per fer el despatx més eficient, sinó entendre la tecnologia que afecta els nostres clients”, indica Muñoz. En aquest sentit, també han obert la porta a la tecnologia blockchain i els smart contracts mitjançant un acord amb Alastria.
“Oferim mentors en tots els aspectes: de negoci, jurídic o blockchain. També representa visibilitat per a les startups i la possibilitat de pilotar la solució en una gran firma d’advocats amb accés a 30 milions de documents”, encoratja el responsable d’innovació de Cuatrecasas.
Suez i Go Seeds, noves idees en la gestió de recursos naturals
Un gegant com el Grup Suez també aprofita els efectes positius de col·laborar amb startups. “La visió de l’empresa en la gestió de recursos s’enfoca a l’economia circular. Hem de buscar solucions a problemes puntuals que siguin noves i innovadores”, assegura Ramón López, soci d’innovació de l’empresa. “Han de ser solucions col·laboratives, que no només han de venir de dins de la casa, sinó també de fora que ens aportin coneixements que no tenim”, afegeix.
En aquesta línia han creat programa Go Seeds, destinat a empreses joves a qui oferir suport, per exemple essent el seu primer client i que tinguin l’oportunitat de créixer. “No som acceleradora ni incubadora, tampoc finançadors”, deixa clar Muñoz separant Go Seeds d’altres iniciatives de Suez com Vento (inversió en startups) o Atrévete (intraprenedoria).
“Els oferim fer proves pilot de noves tecnologies. Suportem els costos i la prova inclou un desenvolupament perquè s’adapti al nostre entorn. No ens ho quedem en propietat però si un primer dret a negociar amb ells sobre el que s’ha generat en el programa”, resumeix. A la pràctica, “som mentors en el sentit que els facilitem conèixer el nostre mercat i els posem en contacte amb els nostres socis habituals”.
La majoria de reptes que incorporen a Go Seeds són digitals perquè “volem pilots ràpids de curta durada (màxim tres mesos) sense un cost elevat”. Es tracta d’una convocatòria oberta on es pot aplicar en tot moment. “Fem molta cerca activa de projectes i de les 200 primeres que vam identificar ja hem fet tres pilots amb Nido Robotics, Smart Monkey i Snackson”.