Alertes de comerç internacional
Argentina ha obert el nou Sistema Estadístico de Importacones (SEDI) amb l’objectiu d’augmentar el control dels processos d’importació al país. Aquest sistema substitueix l’antic SIRA.
Alerta de comerç internacional
La Administración Federal de Ingresos Públicos (AFIP) i la Secretaría de Comercio van formalitzar la derogació del Sistema d’Importacions de la República Argentina (SIRA) i la llicència d’importació vigents. En aquest sentit, també van comunicar que reemplaçarien el SIRA pel nou Sistema Estadístico de Importaciones (SEDI). Aquest sistema no demanarà tramitar una llicència per als enviaments destinats al consum.
El sistema SIRA, que va entrar en vigor el 27 de desembre de 2023, es va implantar amb l’objectiu de tenir més control en els processos d’importació al país.
Quines implicacions té el sistema SEDI?
El nou sistema SEDI requerirà declaracions amb l’objectiu de disposar d’informació estadística i fer una anàlisi eficient de les importacions. Tot i que no eliminarà la necessitat de pagar aranzels a les importacions, simplificarà tot el procés de declaració i aprovació.
La declaració que s’efectua per mitjà del SEDI tindrà un termini de validesa de 360 dies des de la data que la importació obtingui l’estat de salida. Una vegada completada, es faran dos controls abans que es passi de l’estat oficializada a l’estat salida:
- La AFIP (Administración General de Ingresos Públicos) analitzarà la situació tributària de l’importador i la seva capacitat econòmica financera per efectuar l’operació, mitjançant el sistema de Capacidad Económica Financiera (CEF). En cas de trobar-hi cap incidència, s’avisarà l’importador, el qual haurà d’enregistrar una declaració SEDI nova.
- Al pas següent, hi intervindran les anàlisis tècniques, vinculades amb la seguretat i la salubritat de la mercaderia per part d’organismes com Senasa i Anmat. Aquestes institucions formen part del VUCEA (Régimen Nacional de Ventanilla Única del Comercio Exterior Argentino).
- Els organismes anteriors tindran un període de fins a 30 dies naturals per pronunciar-se, a partir del registre de la SEDI. Si no es pronuncien, la declaració passarà automàticament de l’estat oficializada a l’estat salida, i tindrà, des d’aquest moment, una validesa de 360 dies.
En el moment d’enregistrar la declaració, l’importador no haurà de notificar l’aprovació del tràmit davant de la Dirección Nacional de Reglamentos Técnicos de la Secretaría de Comercio. El motiu és que es considera que el compliment de les normes tècniques no és una condició necessària per importar, però sí per a l’ús i la comercialització.
Referent a l’accés als dòlars per pagar les importacions, la Comunicació A 7917 del Banco Central va fixar un sistema esglaonat d’accés, depenent del tipus de béns o serveis:
- Accés immediat per a hidrocarburs i derivats i energia elèctrica.
- 30 dies per a productes farmacèutics o derivats d’aquest sector. També per a fertilitzants i productes fitosanitaris.
- 180 dies per a vehicles.
- Per a la resta de béns, els pagaments es poden efectuar en quatre quotes (d’un 25% cadascuna), iguals i consecutives des dels 30, els 60, els 90 i els 120 dies naturals.
Finalment, cal indicar que s’ha creat un registre per als importadors que tenen deutes amb proveïdors de l’exterior, el Padrón de Deuda Comercial por Importaciones con Proveedores del Exterior. Aquest sistema permetrà disposar d’informació actualitzada i transparent del deute comercial vigent. La data límit per inscriure-s’hi era el 10 de gener de 2024.
També s'hi podran inscriure els qui van cancel·lar el deute comercial amb proveïdors de l’exterior, sempre que deixin constància que ja van fer el pagament mitjançant altres mecanismes que no implicaven el gir de divises.
Enllaços d’interès
- Resolució general conjunta 5466/2023. Adminstración Federal de Ingresos y Secretaría de Comercio.
- Cómo funciona el nuevo sistema de importaciones SEDI que rige desde este miércoles.
- El Gobierno oficializa el Sistema Estadístico de Importaciones (SEDI) que deja sin efecto el SIRA.
- Pymes: ventajas con el nuevo sistema SEDI.
Oficina tècnica de barreres a la internacionalització
En cas de dubte, l’Oficina Tècnica de Barreres a la Internacionalització t'ofereix suport gratuït per resoldre qualsevol problemàtica referent a les teves operacions internacionals.
Nota: Totes les dades tenen finalitat informativa. L'empresa és manté com l'única responsable per l'ús de la informació i els resultats de la mateixa. És obligació de l'empresa verificar la informació abans d'utilitzar-la. ACCIÓ no es fa responsable de cap dany causat per l’ús de la informació.