ACCIÓ - Agència per la Competitivitat de l'Empresa
  • Comparteix a Linkedin
  • Imprimeix

Bernat Añaños, cofundador d'Heura Foods: "Des de Catalunya podem canviar el sector alimentari"

Casos d'empresa   Bernat Añaños, cofundador d'Heura Foods

Bernat Añaños

L'empresa catalana Heura Foods, dedicada al desenvolupament de productes alimentaris procedents de proteïnes vegetals, és una de les Catalonia Exponential Leaders de l'edició de 2021. No et perdis la seva història!

06/07/2022

Fundada a Barcelona, Heura Foods és una de les empreses líders a l’Estat en productes basats en proteïna vegetal. Amb un pla d’expansió internacional ambiciós, l’empresa busca revolucionar el mercat i que els seus productes innovadors (fets a base, sobretot, de soja i pèsol)  siguin els successors de la carn.

Bernat Añaños, cofundador d’Heura, explica que l’empresa va ser creada el 2017 amb un missatge clar: "Hem vingut a tenir un impacte positiu amb la Terra". La indústria agroalimentària, un dels actius de Catalunya, els ha ajudat a créixer ràpidament i a convertir-los en un actor clau cap a una alimentació més sana i sostenible.  

Heura és una de les Catalonia Exponential Leaders 2021, la iniciativa d’ACCIÓ que selecciona les empreses més disruptives del moment. "Heura és innovació. Tenim un equip gran de tecnòlegs dels aliments, gastrònoms i biotecnòlegs que han vingut d'empreses alimentàries de diferents punts d'Europa i estan treballant des d'Heura per revolucionar el mercat carni".

En el proper Exponential Day podrás descobrir les Catalonia Exponential Leaders 2022. No t'ho perdis!

 

Per què Heura és un projecte disruptiu?

Heura es un projecte disruptiu perquè neix d'una arrel disruptiva. Neix d'una missió molt clara. No és que veiéssim l'oportunitat de negoci, sinó que volíem crear-la. Crèiem que era important crear-la. Això ens ha fet fer les coses d'una forma molt disruptiva: amb pocs recursos, però entenent molt bé el que busca la gent. Heura no ve a crear alternatives a la carn, ve a crear successors a la carn. Aquesta frase ho resumeix molt bé, i això ens fa ser disruptius.

Ho fem amb ingredients de qualitat i amb uns valors nutricionals molt complets. A Heura hem vingut a donar llibertat a la gent d'escollir una alimentació que connecti més amb els seus valors i, sobretot, amb els reptes d'aquest segle. Anem a un ritme increïble i d'aquí deu anys, si aconseguim el que volem, Barcelona serà capital d'aquesta transformació.

Per què és diferencial i quin impacte té?

Venim a crear productes que deixin obsolet el passat. Que quan mirem el passat, pensem que ja no té sentit utilitzar un animal com a intermediari. Podem aconseguir el mateix a través dels vegetals! És molt millor en sostenibilitat, en ètica animal i en salut. I l'experiència gastronòmica és igual o millor.

Això ens fa pensar diferent. Pensar en com crear greixos d'altíssima qualitat amb productes com l'oli d'oliva o com arribar a textures súper càrniques a través de la soja del pèsol. El món vegetal és enorme i molt variat! Seguim investigant per fer productes d’altres proteïnes i que siguin, fins i tot, millors a nivell nutricional. 

Tots els sectors han fet grans passos: l’automòbil amb el cotxe elèctric, el farmacèutic... en canvi, encara no hem arribat al punt que quan veiem una hamburguesa 100% vegetal, l'aplaudim. Hem d'estar orgullosos d'aquest canvi. I el que fem amb Heura és que aquest canvi arribi com més aviat millor.

"Heura sorgeix com una eina de canvi: ens encanta la carn, però no ens agraden les conseqüències de la carn"

Quin paper hi juga la innovació i la R+D a l’empresa?

Heura és innovació. Tenim un equip gran de tecnòlegs dels aliments, gastrònoms i biotecnòlegs que han vingut d'empreses alimentàries de diferents punts d'Europa i estan treballant des d'Heura per revolucionar el mercat carni.

Com va sorgir la idea de crear Heura Foods?

Heura Foods es una missió transformada en empresa. Tant el Marc Coloma, cofundador, com jo, volíem tenir un impacte positiu en els animals, el planeta i la salut de les persones. Vam veure que la carn d'origen animal hi tenia un impacte molt negatiu, perquè cada vegada la petjada de carboni és més alta i l'impacte en la salut i en els animals, també.

Heura sorgeix com una eina de canvi. Vam veure que hi havia maneres d'arribar a la carn però des dels vegetals. I que aquesta alimentació no suposava renunciar al que ens agrada: ens encanta la carn, però no ens agraden les conseqüències de la carn.

Quines han estat les claus de l’èxit?

El que fa que sigui un èxit és que posem la salut al centre. La gent es sorprèn pels valors nutricionals dels nostres productes. Tenen el millor de la carn (les proteïnes, vitamines, vitamina B12) i el millor dels vegetals (la fibra, són baixos en greixos i en greixos saturats). Posem molt d'esforç en l'experiència sensorial: només llancem productes que quan la gent els prova, creu que és carn.

Per què les empreses no han de deixar mai de transformar-se?

El mercat et posa a lloc. Si no et transformes, et quedes enrere. Els consumidors són més intel·ligents del que creiem i hi haurà algú que ho farà millor que nosaltres. Jo sempre dic: "Que ens posin en jaque a Heura!" Que hi hagi empreses que ens impulsin i que ens facin ser millors.

"La transició proteica s'ha de liderar des d'on ens agrada més menjar"

Com ha estat el vostre creixement en els mercats internacionals?

Ara som 127 treballadors i volem superar els 220 aquest any. El 2021 vam facturar 17,7 milions d’euros, mentre que al 2020 van ser 8 milions. I aquest any esperem multiplicar la facturació per dos.

Els nostres productes són presents a 22 països. Som líders a Espanya, per sobre de totes les multinacionals i grans empreses en proteïna vegetal, i volem que aquest lideratge arribi a França i a Itàlia, i volem impulsar-lo al Regne Unit, Holanda i Mèxic.

Quines fortaleses té Catalunya en el desenvolupament d’un projecte basat en la proteïna vegetal?

Té la indústria i té experiència en la indústria càrnica. Al final, les màquines que es fan servir per crear proteïna vegetal o animal moltes vegades són similars. El que varia és l'ingredient inicial.

Catalunya té també la capacitat de distribució: distribueix a nivell mundial i a països molt selectius, com al Japó. Si saps entrar al Japó, vol dir que tens uns estàndards altíssims de qualitat.

I tenim els paladars! Som molt selectius i ens agrada molt menjar. Jo sempre dic que si enamores a la gent d’aquí, podràs enamorar a qui vulguis al món. El menjar és part fonamental de la nostra cultura, de la vida i dels nostres moments preferits.

Crec que des de Catalunya podem canviar el sector alimentari.  A l'inici ens deien: “Vosaltres hauríeu d'haver nascut a Silicon Valley”. I nosaltres contestàvem: "Precisament hem de néixer aquí perquè la transició proteica s'ha de liderar des d'on ens agrada més menjar". La gent ve de tot el món a Catalunya pel menjar!

Barcelona i Catalunya han de liderar aquesta transició proteica. Tenim una alimentació molt basada en la sostenibilitat i els vegetals, en la salut i el sabor. És el lloc perfecte per fer-ho.

 

Entrevista original publicada al web catalonia.com.

Serveis relacionats

Exponential Day  

Reserva’t un lloc entre les empreses líders del futur

Catalonia Exponential Leaders

Les empreses catalanes més disruptives

Pàgines relacionades