Casos d'empresa Roca, S.A.
Josep Congost, director de l'Innovation Lab i del Design centre de Roca, ens explica com entenen i treballen la innovació a la companyia, des del centre d'innovació de Sant Cugat, el Roca Innovation Lab, amb l'objectiu d'entendre l'usuari, transformar les seves necessitats de futur en realitats, i aportar valor al negoci generant avantatges competitius sostenibles.
Idees Força
Des de 2006, es posa en marxa el projecte ‘Vision 2020’: aposta pel disseny i la innovació per mantenir i reforçar el lideratge en el futur. El Roca Innovation Lab és una de les peces clau.
L’objectiu de la innovació és transformar les necessitats dels clients en idees, i les idees en realitats, aportant valor al negoci generant avantatges competitius sostenibles.
El Roca Innovation Lab està ubicat a Esade Creàpolis a Sant Cugat: L’equip és jove, internacional i 100% igualitari en gènere. Funciona com una unitat de negoci amb una metodologia de treball professional, amb indicadors empresarials i amb abast estratègic.
Té el focus posat en l’usuari, intentant trobar sempre el punt d’intersecció entre les necessitats de l’usuari, la tecnologia disponible, i les barreres del negoci.
Un dels reptes concrets és el de reduir el ‘Time to market’ amb la necessitat de llançar més productes i més complexos. Per assolir-ho, cal l'última tecnologia en software, prototipatge ràpid, la integració amb els processos industrials de l’empresa i perfils professionals diferents.
Hi ha dos moments clau en un projecte de desenvolupament de producte al Roca Innovation Lab: el moment ‘aha!’ on tens clar què vols fer, i el ‘wow’, quan el resultat del producte és molt bo. A les 6 àrees de treball del procés, el dissenyador ha de tenir en compte aquests dos moments: ergonomia, forma d’utilitzar (interficie), estalvi, arquitectura, ‘netejabilitat’ i noves necessitats que l’usuari espera.
En el procés típic de desenvolupament d’un nou producte al Lab, primer s’identifiquen les grans tendències globals (megatrends), llavors s’identifiquen reptes o oportunitats de negoci, cal entendre’ls i decidir perquè són rellevants pel negoci, seguidament es generen i seleccionen idees de nous productes, i finalment es defineix el concepte de producte i prototipatge per venda interna i fer el ‘case study’ de rendibilitat.
Els equips del Roca Innovation Lab treballen en 3 àrees: solucions conceptuals (10 conceptes a industrialitzar els propers 5 anys), conceptes visionaris (1 concepte trencador cada dos anys), microinnovació (afegir petites innovacions als productes que ja s’estan desenvolupant).
Apart del What’s next?, avui en dia és important preguntar-se What if? per identificar conceptes visionaris, i What’s up? per entendre què està passant al món i a la competència.