Idees d'experts Xavi Conesa, client services director de VISYON
L’empresa catalana VISYON ja utilitza la realitat virtual i l’augmentada en diversos camps, com el de l’automoció, la formació i l’entreteniment per oferir noves solucions a clients i proveïdors.
Blockchain, big data, 5G, machine learning... són només alguns dels nous termes tecnològics que comencen a formar part del nostre dia a dia i ja no els associem només a pel·lícules de ciència ficció. És també el cas de la realitat virtual (VR, per les seves sigles en anglès) i la realitat augmentada (AR), dues solucions en què s’especialitza l’empresa catalana VISYON. El client services director de l’empresa, Xavi Conesa, ha participat en un dels Esmorzars d’innovació d’ACCIÓ on ha explicat les principals aplicacions actuals de la VR i l’AR específicament al camp de l’automoció.
Suport a la producció
En els darrers cinc anys, les grans empreses tecnològiques com Samsung, Google o Facebook han començat a apostar per la VR i l’AR. “Actualment, aquestes tecnologies ja no són només eines de màrqueting, sinó que intervenen en àmbits diversos com la selecció de personal, el suport en el procés productiu o la formació”, explica Conesa, que hi troba aplicacions “des de la concepció d’una idea fins a la venda del producte final al client”.
Una de les principals aplicacions d’aquestes tecnologies és durant el procés de producció, com en el cas dels simuladors de realitat virtual que permeten als treballadors formar-se abans de començar el procés manufacturer real, tot estalviant despeses i riscos a l’empresa. Una altra tècnica difosa és l’ús d’ulleres de realitat augmentada que permeten als treballadors comprovar en temps real el resultat de les tasques que estan realitzant, una eina que també s’empra per millorar els controls de qualitat i el suport tècnic al client.
El component emocional
Un dels principals avantatges de la VR i AR és la major vinculació emocional que ofereixen a l’usuari. És per això que moltes marques trien aquestes tecnologies per millorar l’experiència de compra als seus clients. Avui ja és possible utilitzar una aplicació de realitat virtual per visualitzar des del menjador de casa el cotxe que volem comprar, personalitzar-lo com vulguem i acabar de decidir-nos a realitzar la compra. En aquest sentit, també s’està investigant la interacció entre màquines i humans, de manera que la gestió virtual de clients sigui cada cop més natural i fluïda.
"Ja no són només eines de màrqueting, sinó que intervenen en àmbits diversos com la selecció de personal, el suport en el procés productiu o la formació”
La capacitat empàtica que ofereixen aquestes solucions és també la raó per la qual grans empreses del sector ja l’empren per captar i retenir talent o per formar-lo. És el cas de Jaguar, que a través d’una app de realitat mixta va contractar més d’un miler d’enginyers; o de Toyota, que s’ha basat en aquesta tecnologia per millorar l’experiència dels treballadors de l’empresa, la relació entre companys i fidelitzar el talent. En aquest sentit, les tecnologies de VR i AR permeten “crear experiències immersives, molt més impactants”, assegura Conesa, un tret que obre la porta a la creació de noves narratives i formats.
Abast transversal
Però aquestes tecnologies no només s’apliquen en l’àmbit de l’automoció, sinó que sectors com la salut o el retail també comencen a introduir-les. És fins i tot el cas de l’àmbit social, un camp en el qual VISYON s’han servit de la realitat virtual per elaborar, juntament amb una associació, una campanya de sensibilització per fomentar l’acollida de nens provinents de famílies desestructurades. “Vam elaborar un contingut per mostrar com és la vida d’aquests nens abans que siguin acollits i com els canvia després i en menys d’un any les famílies que els reben han incrementat un 200%”, explica Conesa. “És una mostra de com una història explicada en VR pot arribar molt més a nivell emocional que una altra explicada de manera convencional”, destaca.
"Moltes marques trien aquestes tecnologies per millorar l’experiència de compra als seus clients"
Els camps d’aplicació són gairebé infinits: cirurgians que practiquen intervencions complexes en entorns digitals o que utilitzen aquestes eines per explicar millor als pacients allò que està passant al seu cos i el tractament que utilitzaran per curar-los. Arquitectes i interioristes permeten als clients no només veure com serà la seva futura llar, sinó entrar-hi virtualment; o experts en patrimoni que recreen jaciments de l’antiguitat perquè els turistes puguin imaginar-se una mica millor com vivien els nostres avantpassats.
El futur? Més a prop que mai
Segons Conesa, ens trobem en una “era d’acceleració tecnològica on les coses van molt ràpides”, fet que dificulta posar dates als nous desenvolupaments, que sovint s’avancen a tota predicció. Per a l’expert, però, les noves tecnologies “han d’anar agafades de la mà i evolucionar conjuntament”. Així, els propers 5 anys ens acompanyarà la tecnologia 5G que facilitarà “l’accés a les dades de forma molt ràpida i intel·ligent”, fet que evitarà els retards i interrupcions en les comunicacions entre persones, però també amb les màquines. “Trencarem la barrera física de l’espai i el temps i podrem compartir dades de manera molt més immediata”, considera Conesa; que adverteix però que ningú s’esperi “un holograma com els de Star Wars, que ara mateix no existeix”. Tot i així, el límit de l’abast de les noves tecnologies seguirà essent, de moment, la nostra imaginació.