Idees d'experts Pedro Nueno
Avui hi ha més oportunitats que mai, però també resulta més arriscat competir. Al sector preocupa en primer lloc la deslocalització, entesa principalment com la capacitat d'assimilar el desplaçament internacional dels mercats. També l'increment del cost de la matèria primera, la rendibilitat de les innovacions tecnològiques i l'aposta estratègica que passa per la diversificació del risc sectorial.
La innovació està sent potenciada per dues palanques diferents. La primera d'aquestes està impulsada per la legislació i les demandes socials, com per exemple les corresponents a les millores constants en la seguretat o en l'impacte ecològic dels vehicles. Accionen la segona palanca tant el mercat i la marca –amb la necessitat de diferenciació i de nous posicionaments– com el mateix usuari, cada cop més exigent respecte al confort, preu, prestacions de connectivitat o personalització.
El negoci de l'automòbil està cada vegada més en mans dels proveïdors, que ja representen en els últims models de vehicles fins al 70 % del seu valor.
Catalunya es troba en una bona posició per a fer front a aquest repte, gràcies a l'oferta d'una base de proveïdors molt complexa, amb un gran nombre d'empreses autòctones en tots els camps, i que en cobreix els d'especialització concrets, com ara el metal·lúrgic o el plàstic.
Idees Força
- Al sector de l'automòbil la innovació ve per la demanda de seguretat i eficiència ambiental
- Al nostre país el model de negoci s'està especialitzant tecnològicament de forma més selectiva, cosa que fa més difícil competir sense diversificar riscos.