Idees d'experts Oriol Juncosa, cofundador d'Ecomenda Smart Capital i White Peak Partners
Oriol Juncosa, cofundador d’Encomenda Smart Capital i White Peak Partners, fons d’inversió i consultora de M&A, respectiament, que tenen per objectiu invertir i assessorar empreses emergents digitals, explica en què han de pensar les startups que volen introduir-se a mercats que es troben en constant canvi
Oriol Juncosa, cofundador d'Encomenda Smart Capital i White Peak Partners
La situació econòmica i financera es troba en constant canvi. El paradigma ja no és el mateix que ahir, ni tampoc serà el mateix demà. Això moltes vegades suposa que les empreses facin un pas enrere o no s’atreveixin a començar el somiat. És aleshores quan hem de pensar en les startups, aquestes petites empreses que han estat creades fa poc i que tenen més possibilitats d’arriscar i guanyar. I, sobretot, hem de pensar en les startups digitals. Perquè si hi ha una cosa que continuarà present els pròxims anys és la tecnologia i la digitalització de tot tipus d’entitat.
Per això, l’edició de setembre dels Esmorzars de finançament que organitza ACCIÓ ha volgut posar aquesta situació d’incertesa en el focus d’actuació. Amb Oriol Juncosa, cofundador i managing partner d’Encomenda Smart Capital i cofundador de White Peak Partners, un fons d'inversió i una consultora d'M&A per startups, la jornada ha servit per analitzar com passar d’un “mindset de supervivència a un mindset de creació de valor”. Així, Juncosa ha explicat quins són els 4 passos que tota startup ha de seguir per aconseguir enfortir-se i treure profit d’una situació d’incertesa:
- Analitzar l’impacte de la crisi: el punt de partida de tot emprenedor és conèixer quin és l’entorn que t’envolta, quines són les tendències clau que afecten la teva idea de negoci, tan positivament com negativament. El reconeixement d’aquestes tendències, que també es troben en constant canvi, poden ajudar una startup a saber si la seva idea té futur en un mercat, si és necessari un canvi total del concepte o si la comunicació amb els clients és l’adequada.
- Com poder generar ingressos?: actualment, la capacitat de retenció de clients és una de les prioritats de creixement en l’àmbit microeconòmic. Així, per conèixer les preferències dels clients i saber si el que fa l’empresa és l’adequat, cal fer proves i canvis en la narrativa cap als clients i en la gestió de preus. L’equip de Juncosa defensa que si el valor dels clients és alt, també ho ha de ser el preu del producte pel qual paguen. A partir d’aquí, la llista de canals d’ingressos inclou: partnerships, social media, referrals i call centers externs.
- Optimitzar els recursos de l’empresa: hi ha moltes vegades que les startups porten poc temps funcionant i els resultats potser no són els esperats, així que tot i tenir ingressos, pensen que la solució més efectiva i que pot suposar un increment a la caixa és l’acomiadament de personal. Juncosa defensa que habitualment les persones són l’actiu més important i, per això, s’han de buscar altres vies com la reassignació de gent a altres departaments o sectors, el reskilling de les seves funcions o fomentar el freelancing dels treballadors de l’empresa cap a un futur client. Tot i això, hi ha ocasions en què l’optimització és més necessària als processos de determinades àrees.
- Com aconseguir finançament?: cal tenir en compte que els canals, igual que els mercats, van variant amb el temps, de manera que en unes èpoques uns són més actius que d’altres. Juncosa presenta la següent classificació de més actius a menys: revenue based finance, deute i subvencions públiques, corporates, inversions a través de venture capitals o del mateix balanç, i family offices o àngels inversors. El millor és diversificar aquestes fonts de finançament i, fins i tot, optar per les fusions i adquisicions (M&A).
Ara que ja estan clars els passos que tota empresa emergent ha de tenir presents i analitzar si vol aconseguir fer-se un lloc al mercat, l’únic que queda és tenir present que pot ser que no tot funcioni a la primera. Per això, Juncosa assegura que “els rebounds són més comuns del que es pensa, potser trigues molts mesos a assolir bons resultats i, en canvi, en pocs mesos les teves xifres baixen”. Per això, és necessari saber que en temps d’incertesa i entorns canviants, el que ahir era un èxit, demà pot ser un fracàs.
Busques finançament? Descobreix el Recomanador de finançament alternatiu d’ACCIÓ: troba l’eina de finançament més adient a la teva empresa en només 5 clics!