Idees d'experts Oriol Juncosa, cofundador i Managing Partner d'Encomenda Smart Capital
El capital risc internacional ha representat més del 60% de la inversió estrangera a Catalunya els darrers tres anys, on ha ofert entre 70 i 250 milions d’euros anuals. Però per aconseguir que aquest capital entri a l’empresa cal estar preparat. Oriol Juncosa, cofundador i Managing Partner d’Encomenda Smart Capital, dóna 5 claus en un dels Esmorzars de Finançament d’ACCIÓ.
1 - Tenir experiència amb el capital risc
Juncosa recorda d’entrada que “en el 99% dels casos cal haver passat abans per un fons de capital risc local”. És a dir, si l’empresa no té cap experiència en venture capital, les probabilitats de convèncer un fons internacional seran escasses. En aquest sentit, afegeix, “els fons internacionals agraeixen que l’empresa hagi passat per un fons local amb el que tenen bona relació”. Sense anar més lluny, quatre dels cinc exits de perfil tecnològic dels últims anys a Espanya s’han produït en companyies que tenien capital local i internacional.
2 - Operar en el sector adequat
No tot serveix per a tothom. En el cas del finançament, les dades d’inversió per part de fons de capital risc també ho corroboren. Les companyies de tecnologia i biotech són les que generen més interès en aquest tipus d’inversors. Al seu darrere, però no amb el mateix nivell d’atracció, se situen els sectors industrials i de consum.
3 - El moment per captar l’atenció
Juncosa recorda que no s’ha de perdre el nord per aconseguir capital risc internacional. “En fases inicials és bo que el teu inversor estigui realment a prop”, insisteix. Així doncs, assenyala el millor moment per anar a picar la porta del venture capital internacional quan la companyia tingui un producte desenvolupat i ja hagi obtingut els seus primers ingressos. Aquesta fase de creixement és la més atractiva pels fons internacionals, i coincideix amb una realitat: “hi ha pocs fons nacionals que puguin invertir més de cinc milions d’euros”.
4 - Parlar anglès
“Si vols fer una empresa global i captar capital risc internacional, s’ha de parlar anglès”. Tot i que sembli una obvietat, Juncosa assegura que aquest continua sent l’impediment més gran. “Hi ha equips fantàstics amb bons productes que sovint fallen amb l’idioma”, lamenta.
5 - Tenir un pla internacional
Més enllà de tenir una primera experiència en capital risc i viure una fase de creixement en el projecte; Juncosa també recomana haver realitzat unes primeres passes a l’exterior. “Cal haver tingut converses, haver fet tests o pilots en altres mercats”, exemplifica. En aquesta línia, recorda la necessitat de disposar d’una estratègia i un pla de negoci internacional. “Quan l’emprenedor fa el pitch internacional ha de tenir molt clar com es compara amb els seus competidors internacionals i com s’hi vol diferenciar”, insisteix.
En definitiva, conclou, “els inversors volen trobar winners globals. Gent que sigui d’on sigui és capaç de portar la seva empresa en el Top 5 o Top 10 mundial”.