Idees d'experts Joaquim Campà
En un món globalitzat i amb múltiples revolucions tecnològiques, la gestió del talent a les startups és crucial. Joaquim Campà, ex-VP de HR de Social Point, ens explica per què els processos de les organitzacions del passat estan obsolets i ens dona algunes pistes per evitar errors a l'hora de gestionar el talent digital.

6 idees per gestionar el talent digital a les startups
Joaquim Campà ha estat un dels responsables de recursos humans de Social Point, empresa catalana líder en el desenvolupament de videojocs i que el 2017 va ser adquirida per la companyia americana Take-Two, una de les empreses d'entreteniment més importants del món. Social Point destaca, ni més ni menys, per la seva cultura empresarial innovadora i inclusiva i per apostar de manera ferma per la formació i el creixement dels seus treballadors.
En una empresa així, com es gestiona el talent digital? En aquest context, Joaquim Campà afirma que la majoria dels processos del passat estan trencats i la bona gestió del talent digital a les startups és imprescindible per assegurar-ne l'èxit. En la Scaleup Talk del mes de juny, l’expert ens ha explicat 6 aspectes clau per gestionar la revolució del talent digital.
- Organització: Campà explica que quan ell va començar a treballar aplicava eines tradicionals: organigrames, estructures definides, ‘job descriptions’... Però va veure que allò feia que l’empresa perdés rapidesa, capacitat d’innovació i d’adaptació als mercats.
"Em vaig adonar que jo mateix era un fre del negoci". Llavors va optar per aplicar un model mix, combinant autonomia i gestió. "No té sentit que una startup vulgui contractar gent proactiva i amb idees, i després li manis estrictament què fer i com fer-ho. És una malversació de temps i de diners", recalca. Joaquim Campà aposta pels equips petits, donant autonomia i llibertat i amb una visió i una cultura clares. - Model operatiu: L’expert afirma que per afrontar cada projecte i cada problema, la presa de decisions tenia la següent estructura: preguntar – idear – testejar – aprendre – repreguntar – repensar – retestejar – reaprendre.
- Lideratge: Segons Joaquim Campà, cap tècnica i consell té sentit si no hi ha un canvi en la manera de dirigir els equips. "Els caps han de passar de ser servits per l’equip, a servir a l’equip". "Si vols que la teva companyia voli, has de fer aquest viatge", afirma.
Campà proposa diferents idees sobre la direcció: passar de liderar des del front a liderar des del costat; passar de donar ordres a inspirar, preguntar i demanar feedback; i passar de controlar i revisar, a confiar i delegar. - Selecció: Tal i com afirma, el procés de selecció depèn de cada fase de l’empresa. Tot i això, assegura que "en cas de dubte, és millor contractar actitud que aptitud". A més, afirma que "el fet de ser ‘recruiter’ en una startup és una responsabilitat compartida per tothom".
- Desenvolupament: La visió de Joaquim Campà és clara: el treballador és responsable del seu creixement, aprenentatge i carrera professional. La companyia, en canvi, és la facilitadora dels recursos financers, el temps, la prescripció, els canals i les connexions.
"Les escales estan trencades, hem de donar espai als moviments laterals i en diagonal". "Cal compartir primer tots els aprenentatges interns, crear formadors i tenir una cultura de converses de desenvolupament", afegeix. - Comunicació: Per una banda, cal generar canals formals i informals de comunicació. I per l’altra, insisteix en descentralitzar les comunicacions, permetre la comunicació en xarxa i que els missatges surtin dels equips per fomentar la transparència. Finalment, insisteix en generar espais de diàleg i debat.
Errors comuns basats en l’experiència personal
L’experiència i una trajectòria llarga també són sinònim d'un ampli historial d’errors comesos. Per aquest motiu, Campà ens en cita una llarga llista: que a l’empresa no hi hagi cabuda per la diversitat; contractar estrelles internacionals massa aviat; fer organitzacions matricials creant dependències; pensar que les mateixes persones són vàlides per totes les etapes; abusar de les reunions; promocionar massa ràpid la gent equivocada o fer contraofertes, entre d’altres, en són alguns dels erros que destaca.