Idees d'experts
El sector de l'automoció a Israel està en un període de creixement . A més del paper important d'empreses consolidades dedicades als components, la irrupció de centenars de startups que treballen en la mobilitat intel·ligent o en els vehicles connectats estan transformant la indústria.
“Israel no fabrica cotxes. Tot i això, és un país líder en la indústria de la mobilitat intel·ligent amb empreses veteranes fabricants de components i on actualment hi ha un boom d’unes 500 startups especialitzades en vehicles connectats i autònoms, mobilitat intel·ligent i tecnologies aplicades al vehicle”. Així, és com la directora de l’Oficina Exterior d’ACCIÓ a Israel, Mar Pérez, descrivia el moment d’irrupció actual que viu el sector de l’automoció en aquest país, durant el seminari sobre les oportunitats tecnològiques del sector.
Israel és un país petit, amb unes característiques similars a Catalunya en termes de superfície, nombre d’habitants o PIB. “Malgrat la seva situació geogràfica i els conflictes geopolítics, és una economia molt forta. La crisis de 2008 li va afectar de forma lleu. El país té unes polítiques fiscals molt prudents i amb un sector bancari molt fort. Durant els últims 15 anys el PIB ha estat estable i la taxa d’atur és baixa”, apunta Pérez.
A més de ser una economia sòlida, el país aposta per la innovació tecnològica i veu l’R+D com una font important d’ingressos. Diverses OEMs i fons de capital –israelians i estrangers- han invertit en startups del sector automoció durant els darrers anys. De fet, els últims quatre anys la inversió en tecnologia israeliana en el sector de la mobilitat intel·ligent ha estat de 1.600 milions de dòlars.
Una part important d’aquestes startups es dediquen a l’entorn del vehicle elèctric (ElectRoad), l’autònom (Innoviz) o l’intel·ligent (Autotalks). Un fet que va anar en augment a partir de l’any 2009, quan el govern va impulsar la Green Tax, una mesura dedicada a oferir als ciutadans incentius per la compra de vehicles elèctrics i híbrids.
Grans marques internacionals d’automoció han invertit en empreses emergents. És el cas de BMW, que va invertir 50 milions de dòlars a Moovit el 2015; Volkswagen va pagar 300 milions de dòlars per l’app del taxi Gett, el 2016, o Intel va absorbir a l’empresa Mobileye dedicada a l’assistència i la seguretat per 15.000 milions de dòlars el 2017.
Com a resultat, grans empreses automobilístiques s’han instal·lat al país com Renault, Nissan, Skoda o Seat. Aquesta última, i després de participar en una de les missions d’Acció a Israel, fa uns mesos va engegar-hi un centre d’innovació amb tres persones dedicades a fer scouting tecnològic sobre el vehicle connectat i la mobilitat intel·ligent.
“Seat feia un temps que li donava voltes, volen estar al dia sobre les noves tecnologies i innovacions en el sector que poden ser interessants per incorporar a les seves línies de recerca i als seu nous llançaments ”, apunta la directora de l’oficina d’ACCIÓ a Tel-Aviv. Properament, també s’instal·laran al país noves marques com Porsche o Hyundayamb la mateixa finalitat.
Tecnologia del futur d’origen militar
Bona part de la nova tecnologia que s’està aplicant al sector de l’automoció és d’origen militar com els sistemes de navegació o de geolocalització. Tecnologia com aquesta és la que s’utilitza per avançar en la cursa del vehicle autònom, en la qual Israel no es vol quedar enrere: el mercat d’aquests vehicles s’espera que arribi als 4.000 milions de dòlars el 2025.
És per això que el món empresarial treballa en l’evolució d’àrees concretes com la comunicació de l’automòbil, la ciberseguretat, el big data, els sistemes avançats d’assistència al conductor o la intel·ligència artificial.
Oportunitats per empreses nacionals i internacionals
Israel creu en el paper destacat de les startups en termes d’innovació tecnològica i creixement econòmic. És per això, que durant els últims anys s’ha consolidat l’establiment d’acceleradores per impulsar la maduració i creixement d’empreses emergents tant israelites com internacionals. És el cas de Drive, que ofereix programes d’acceleració; Capsula, on les startups poden optar a fer un programa de residència de tres mesos per validar la seva tecnologia al mercat i Ecomotion, una iniciativa publico-privada que connecta els diferents actors claus en el sector de la mobilitat intel·ligent.
Per altra banda, el govern israelià també ha engegat iniciatives com Fuel Choices and Smart Mobility Initiative que vol establir el país com un centre referent a nivell mundial en combustibles alternatius i la mobilitat intel·ligent.
L’Oficina d’ACCIÓ a Israel facilita la implantació comercial i productiva al país a través del seu coneixement i d’una àmplia xarxa de contactes a través de projectes individuals o de la participació en fires i missions comercials. A més, les empreses catalanes interessades en finançar els seu projectes de R+D amb participació d’entitats israelites poden participar a la convocatòria de Nuclis Internacionals d’ACCIÓ i al programa Horizon 2020.