Idees d'experts Jordi Vinaixa
El professor d'ESADE Jordi Vinaixa ens explica com validar el model de negoci escollit per minimitzar riscos, evitar malgastar recursos i maximitzar el benefici.
Idees Força
Abans de l'oportunitat de negoci trobem la idea, que pot venir o bé del mercat, o bé de la tecnologia.
La diferència fonamental entre idea i oportunitat és que en el cas de l'oportunitat hi ha un mercat de gent disposada a comprar el teu producte. Se'n diu finestra d'oportunitat.
El model de negoci és la forma en què una organització crea, entrega i captura valor. Ha de donar resposta a 5 preguntes: a qui servirem, què oferirem, com ho farem, com guanyarem diners i com ho farem sostenible.
La validació consisteix en contrastar hipòtesis amb els stakeholders involucrats en les hipòtesis. Per fer-ho, m'interessarà el màrqueting qualitatiu.
Qui decideix al final si el producte té èxit i no serà el client i per tant hem de conèixer-lo molt bé.
Del procés de validació n'han de sortir coses que no havies previst.
Cal fer-ho seguint la lògica Lean start-up: intentar validar i posar en marxa el nostre negoci amb el mínim de recursos necessari.
La viabilitat d'un projecte ve de l'encaix entre oportunitat, recursos i equip. I qui fa l'encaix? L'emprenedor, que és qui modula i ajusta aquests elements.