Idees d'experts David Garcia
El projecte Physic neix l'any 2007 en el marc del Pla de Dinamització de la Moda Catalana, impulsat per la Generalitat de Catalunya, amb la missió d'ajudar els dissenyadors de moda independents a consolidar-se.
El Pla busca ajudar aquests negocis catalans a donar prestigi al disseny de moda català, a la vegada que generin riquesa i ocupació.
Catalunya és una potència en el negoci de la moda
Què és el Be Physic?
El projecte s'orienta a dissenyadors independents, amb seu a Catalunya, amb una experiència mínima demostrable de quatre col·leccions al carrer, que vulguin incrementar la seva notorietat com a marca, així com les seves vendes.
Les activitats que desenvolupem són, en primer lloc, el prototipatge –que és el procés de transformació de la idea creativa en una realitat física-.
Amb l'ús intensiu de les TIC, se'ls ajuda en l'elaboració de la fitxa tècnica del producte, el desenvolupament del patronatge, l'aprovisionament de matèries i complements a través d'una xarxa d'empreses tèxtils catalanes especialitzades i la consecució de tallers on els fabriquin prototips i mostraris comercials que, d'altra banda, és una eina imprescindible per assistir a fires i vendre les col·leccions.
En segon lloc la fabricació. Se'ls posa en contacte amb el teixit industrial productiu català, ajudant-los en la selecció d'empreses fabricants, la negociació de preus..., al llarg de tot el procés de fabricació, per tal de garantir la qualitat del producte final i el termini de servei.
En tercer lloc la comercialització. Se'ls ajuda en l'establiment de relacions comercials i de cooperació amb marques de moda catalanes complementàries o properes a l'estil del dissenyador. En d'altres ocasions es treballa per facilitar-los oportunitats comercials i/o de venda (directa o mitjançant showrooms, distribuïdors o altres).
I finalment assessorament en gestió empresarial, que és tot el que fa el pla d'empresa, la identitat de marca i imatge, l'expansió internacional, la cerca de showrooms, la comunicació, o la recerca de finançament entre d'altres.
La idea neix de la necessitat de tenir suport en tasques de prototipatge i fabricació manifestada per alguns creadors de moda del nostre país als representants del Govern, que van considerar que calia donar-hi resposta en el marc d'un Pla Global de la Moda.
Com està la salut dels dissenyadors catalans? Són competitius respecte els de Milà o Paris? Què ens diferencia?
Crec que no en som conscients, però Catalunya és una potencia en el negoci de la moda. Tenim creadors amb un talent immens que han estat reconeguts amb premis internacionals i que fan el 70% de les seves vendes en mercats sofisticats com Japó, França, Estats Units, Gran Bretanya o Itàlia.
Tenim aproximadament 9 escoles de disseny que imparteixen diplomatures en disseny de moda, una indústria tèxtil que té un abast des de la filatura als acabats passant per teixits i confecció. Catalunya té, a més, marques de prestigi internacional com Custo, Mango, Pronovias, Armand Basi, Rosa Clarà, Desigual. Sita Murt... Tot plegat conforma el que des de FITEX anomenem l'ecosistema Moda de Catalunya.
Considero que l'únic que ens falta és desenvolupar més la nostra marca – país de moda. Cal treballar per fer de l'eix Catalunya – Barcelona un referent internacional de disseny de moda. En aquest sentit, els francesos per tradició i els italians per capacitats comercials, ens porten un avantatge considerable.
Com afecta la globalització al món del disseny? Estem exportant disseny català? És Catalunya un pol de multiculturalitat de disseny obert al món?
A Catalunya tenim marques de reconegut prestigi internacional com Custo, Mango o Pronovias entre moltes altres. Un percentatge important de les vendes d'aquestes empreses es produeixen als mercats internacionals. També tenim dissenyadors, com el cas de Sita Murt, Toni Miró o, més recentment, Boris Bidjam Saberi, que tenen una forta implantació internacional. El que passa és que és cert que els mercats internacionals valoren el producte d'aquestes marques i creadors però no existeix aquesta imatge de marca – país que situï Catalunya com a capital internacional del disseny de moda. Tenim el repte d'anar construint-la dia a dia.
Catalunya en general i Barcelona en particular són espais certament molt rics en disseny, no només de moda sinó també disseny industrial, per diversos sectors d'activitat, disseny gràfic, etc. Barcelona és una ciutat reconeguda i valorada a tot el món. Efectivament aplega perfils creatius molt diversos que contribueixen a enriquir la creació feta a Catalunya. Penseu que molts dissenyadors d'escoles de moda britàniques, franceses, italianes o belgues venen a crear a Barcelona o a complementar la seva formació amb nosaltres i alguns es queden. Aquest és el cas del mateix Boris Bidjam Saberi o Cecilia Sorensen, entre d'altres.
El disseny és cada cop més important per diferenciar-se en qualsevol tipus de producte, no només en moda... Els fabricants catalans aprofiten prou el talent creatiu existent? S'aprofiten sinergies de disseny entre sectors?
Crec que estarem d'acord en què els països que podem anomenar emergits, en contraposició als països emergents, tenen la necessitat d'oferir propostes de valor sofisticades en els seus productes i serveis per atendre la demanda de mercats sofisticats (com l'occidental). El disseny és una eina fonamental per fer productes "amb intenció", carregats de personalitat. Crec que els negocis de Catalunya (industrials i no industrials) tenen necessitat de millorar tant el disseny com el relat i la personalitat que imprimeixen als seus productes i serveis, però també hem de dir que hi ha moltes empreses que ho fan molt i molt bé i que cada cop hi ha més interès i inquietud en aquestes àrees.
Quin és l'objectiu del Taller de Transferència de Talent Creatiu?
Amb aquesta iniciativa s'ha treballat per apropar alguns dels dissenyadors que generen tendència des de Catalunya, i formen part del projecte Be Physic del Pla de Dinamització de la Moda Catalana, a empreses de diferents clústers catalans on el disseny es un factor clau de diferenciació, com per exemple, el tèxtil, mobiliari, il·luminació, motocicletes, alimentació gourmet o calçat, entre d'altres.
Creu que a Catalunya es col·labora prou en l'activitat creativa – productiva? Coneix iniciatives o exemples destacables en aquest sentit?
Crec que a Catalunya, empreses com Mango, Desigual o Sita Murt, entre molts altres, tenen departaments interns de disseny amb professionals creatius que podem qualificar-los com extraordinaris. El disseny forma part de l'ADN de moltes de les marques del nostre país.
També hi ha experiències interessants, com és el cas de la històrica marca de mocadors Guasch que ha incorporat el dissenyador Josep Abril com a director d'Art per abordar una nova etapa en què esdevindrà, sens dubte, un referent internacional en complements per a l'home. La marca Escorpión, de moda per dona, presentarà aquests dies una col·lecció càpsula anomenada 497º dissenyada per les creadores de El Delgado Buil, que pretén ser un exercici creatiu de la marca molt interessant. Com veieu, el disseny està i cada cop estarà més present en les nostres marques.
Quins son els propers reptes del Be Physic?
Hem aconseguit que un bon grup de creadors de Be Physic tinguin un projecte empresarial de moda més robust i amb més oportunitats de futur que quan van accedir a la iniciativa. L'objectiu és assolir aquesta mateixa fita amb nous creadors i continuar acompanyant en el camí de consolidar un projecte sòlid de moda als que ja han iniciat el camí.
Quines recomanacions faria als joves dissenyadors que estan pensant a fer empresa?
Primer, que confiïn en el seu talent i en el seu estil. És un camí dur i cal tenir confiança en un mateix i ser fidel a un estil i una proposta de valor concreta.
Segon, que elaborin amb l'ajut de professionals (hi ha moltes institucions que els podem donar suport) un pla d'empresa realista que pugui ser un mapa de ruta per al seu projecte empresarial. Cal ser flexibles i adaptables, però també cal tenir una ruta i uns objectius clars abans de començar.
Tercer, que cerquin en el seu entorn tots aquells aspectes que ells no saben fer. Si necessiten ajuda en la gestió econòmica, comercial..., que treballin per construir un equip al voltant del seu projecte empresarial de moda.
Idees Força
Catalunya en general i Barcelona en particular, són espais certament molt rics en disseny, no només de moda sinó també en disseny industrial, per diversos sectors d'activitat, disseny gràfic, etc. Barcelona és una ciutat reconeguda i valorada a tot el món.
Considero que l'únic que ens falta és desenvolupar més la nostra marca – país de moda. Cal treballar per fer de l'eix Catalunya – Barcelona un referent internacional de disseny de moda.
El disseny és una eina fonamental per fer productes "amb intenció", carregats de personalitat. Crec que els negocis de Catalunya tenen necessitat de millorar tant el disseny com el relat i la personalitat que imprimeixen als seus productes i serveis.
Hem aconseguit que un bon grup de creadors de Be Physic tinguin un projecte empresarial de moda més robust i amb més oportunitats de futur que quan van accedir a la iniciativa. L'objectiu és assolir aquesta mateixa fita amb nous creadors.
Per poder créixer internacionalment amb clients globals, cal tractar-los com a socis i involucrar-los en el projecte.