Idees d'experts Elies Campo, àngel inversor
Treballar molt bé la xarxa de contactes, el track record i aprofitar tot el potencial de les eines tecnològiques han permès a un dels catalans de major trajectòria a la Bay Area forjar-se una carrera com a Business Angel que compagina amb la feina a Telegram.
No és cap secret que Silicon Valley és un dels entorns més competitius del món i la referència indiscutible entre els hubs tecnològics. Un ecosistema on el català Elies Campo ha aconseguit impulsar el seu perfil com a Business Angel, que va començar just després d’abandonar la feina a WhatsApp pel seu desacord amb la venda de la companyia de missatgeria a Facebook. Compaginant-ho amb la feina actual a Telegram, Campo ha compartit en un dels Esmorzars de Finançament d’ACCIÓ quin ha estat el seu camí per consolidar-se com a inversor a Silicon Valley.
“A finals del 2014 vaig deixar la feina a WhatsApp i la meva parella poc abans havia venut una companyia a Google”, recorda Campo. Un momentum que per a dos amants de les startups es va convertir en l’ideal per “començar a pensar com podíem contribuir com a business angels en un dels millors ecosistemes del món”.
Silicon Valley ofereix gairebé infinitat d’oportunitats, però també una competència extrema. En aquest context, Campo recomana partir d’una premissa mai no està de més recordar: “Ser un àngel inversor és un joc de números. La majoria de les inversions fallaran, però n’hi ha d’haver alguna que et retorni 10, 100 o 1.000 vegades tota la inversió”. Així doncs, l’estratègia ha estat “conèixer el màxim d’emprenedors possibles i invertir en un rang ampli de companyies”. D’aquesta manera, al llarg dels últims 5 anys han invertit en unes 70 companyies, 30 en inversions directes i la resta a través de diferents vehicles d’inversió.
Però què necessita realment algú que vulgui convertir-se en business angel? Elies Campo assenyala dos aspectes bàsics. El primer és ser present en un hub tecnològic rellevant, com ho és Silicon Valley. “És un gran avantatge perquè atreu més companyies que estiguin començant, que tenen accés a talent i a capital”. Per tant, ressalta, “una part important de la feina d’un business angel és viure en un tech hub on la concentració d’oportunitats sigui el més gran possible”.
L’altra part és aconseguir accés a les millors operacions, la capacitat per entrar als acords més interessants amb un tiquet important i acompanyant els altres inversors. “Si només pots invertir on no hi ha disputa per entrar-hi, tens els números en contra”, assegura Campo.
En aquest sentit, destaca que l’abundància de capital disponible per finançar companyies a Silicon Valley permet un fenomen com que els emprenedors ja puguin accedir als inversors amb més experiència. “En els acords interessants és l’inversor qui ha de fer el pitch a l’emprenedor”, assenyala. Per tant, en el seu cas, “l’experiència que tenim treballant en companyies d’èxit ha estat un dels factors que ens ha permès accedir als acords més interessants”.
Al cap de 5 anys de fer de business angel, Campo reconeix que entre un 25 i un 40% de les companyies on han invertit han tancat; però “de les que queden n’hi ha 10 o 15 que comencen a ser molt destacades”. Segons relata, “invertint en companyies en fases inicials, si les inversions són suficientment grans en rang i nombre de projectes, fent-ho en les millors companyies d’un tech hub com Silicon Valley, el rendiment d’aquesta estratègia supera les 3/4 parts dels fons més sofisticats”. Sobre paper, ara mateix preveu un retorn al voltant d’un 30%.
Per accedir a algunes d’aquestes inversions, Campo explica que ho ha fet a través d’AngelList, una plataforma que destaca per l’impacte que està tenint en els models d’inversió. “Va començar oferint un producte on un business angel podia sindicar un acord a la plataforma amb altres potencials inversors i multiplicar la seva inversió a la companyia. Això va facilitar que els que invertien tiquets d’entre 25 i 50.000 dòlars poguessin accedir a acords amb xecs molt més grans”.
La proposta d’AngelList ha anat evolucionant fins a arribar “a la màxima disrupció amb als rolling funds”. Campo explica que el software desenvolupat per aquesta empresa ha permès generar vehicles d’inversió que defugen els cicles habituals, on els Managing Partners han de dedicar mesos a recaptar fons dels Limited Partners en un període on es perden oportunitats d’inversió.
“Els rolling funds són fons que mai es tanquen i on l’inversor disposa de capital constantment per fer les inversions”, resumeix l’emprenedor. El software permet “anar creant un vehicle d’inversió cada 3 mesos amb la paperassa fent-se automàticament i els Limited Partners es comprometen a contribuir de manera trimestral”, explica.
La gran disrupció d’aquest model, segons Elies Campo, és que en hubs tecnològics on les xarxes són tan importants, “CEOs o gent amb experiència estem creant aquests rolling funds on reinvertim en la nostra xarxa. Converteix a inversors els emprenedors i directius, que abans no tenien temps de fer les dues coses alhora”. Al seu entendre, això aporta el principal ingredient necessari a les startups en fases inicials, més enllà del capital: una xarxa amb experiència.
Campo assegura que es troba en procés de crear el seu propi rolling fund, amb el qual pretén generar accés als millors acords de Silicon Valley a la seva xarxa de relacions de Catalunya. “La part bona d’aquest software és que algú com jo pugui crear el seu propi vehicle d’inversió. El software està disruptant la indústria”, conclou.