Idees d'experts David i Isidre Elias
Elias Forner és una reempresa que forma part del Pla Embarca de Start-Up Catalonia a Lleida. Com reemprendre una empresa tradicional a través de la innovació i la internacionalització: El pa amb denominació d'origen.
Botiga d'Elias Forner
1. Pa amb orígens. Què voleu reivindicar?
Ens agradaria més dir-ne Pa amb Cognoms, però comunicativament és difícil d’interpretar. Oferir una gamma pròpia de pa i derivats amb orígens coneguts i certificats.
2. El pa és de les coses més "antigues", en canvi vosaltres sou innovadors. Quina és la vostra proposta de valor?
Dues paraules, per nosaltres clau: salut i sabor. Per separat, senzill d’aconseguir-ho, però trobar-les juntes en un mateix producte és tremendament complex!
3. I com ho aconseguiu?
La clau està en la selecció dels grans de blat i altres cereals, segons la seva qualitat nutricional. Els cultivem en diferents llocs de la Península Ibérica, els més idonis per a cada tipus de gra. Col·laborem amb l’IRTA i utilitzem les tècniques conegudes com cultiu biològic (cultius en rotació trianual, addició de fertilitzants orgànics, etc.). Els cereals recol·lectats són analitzats a Ceràlia (Alguaire-Lleida) i allà es creen les barreges de tipus de cereal que, prèviament, hem definit per fer cada tipus de pa. Després ho molem en vells molins de pedra de sílex, a França. Et podria explicar tot el procés però no acabaria mai: hi ha pans que van començar a ser "creats" 330 dies abans! (riu)
"Seleccionem la matèria primera segons les seves característiques nutritives"
4. On concentreu els esforços d’R+D?
Darrerament s’han incrementat les intoleràncies i indigestibilitats al pa i als cereals i, cada vegada, afecta més a la població infantil! A més, el forner tot i que cada vegada és més "professional", té més eines al seu abast i coneix millor el procés per elaborar pa, la realitat és que cada vegada hi ha més pa de pitjor qualitat que abans. Així que els esforços els concentrem en l’origen: en la selecció del blat (o altres cereals)!
5. Què vols dir?
Seleccionem la matèria primera segons les seves característiques nutritives (no pel seu rendiment agronòmic), el gra es mol sencer (no el refinem) i manipulem manualment les farines.
6. Invertiu un 10% de la vostra facturació en R+D. Sou l’empresa agronòmica que més inverteix en això?
Si no som els que més, estem en les primeres posicions. És important recuperar llavors de blat autòctones ja perdudes (com la Xeixa o Florence Aurora) i tot el relacionat a fer rendible el seu cultiu biològic. Requereix d’inversió i de temps. Sort que hem rebut suport financer per part d’institucions com el CDTI.
7. Actualment teniu cinc forns de pa a Barcelona. Quina política d’expansió heu definit a curt termini?
Estem estructurats en un format clúster (en un entorn geogràfic de 100 quilòmetres), format per un conjunt de cinc a deu fleques i un centre logístic i d’elaboració. Internament ho denominem UPB (Unitat Productiva Base). Hem desenvolupat el primer a l’àrea de Barcelona, amb tres fleques a Barcelona ciutat, una a Mataró i l’última a Granollers; aquest any iniciem l’expansió en franquícia en aquesta zona, en la qual esperem obrir-ne dues aquest any.
8. Veieu recorregut internacional a Elias Forner?
Fa poc, precisament en una sessió de mentoria de Start-up Catalonia, un expert en internacionalització ens ho va deixar ben clar: la internacionalització senzillament són diferents mercats. Vist així, som capaços i ja estem preparats per fer el salt a diferents mercats. El nostre producte té demanda al món sencer!
9. Sou valents! Per on començareu?
Per Madrid! És un mercat diferent, oi? (riu). Volem consolidar la màster franquícia que tenim oberta al Líban i, per al proper any, ja estem establint acords per obrir més franquícies a Dubai i a Florida.
10. També fareu aquest format "clúster" que comentàveu?
De moment, en aquests mercats plantegem acords amb empresaris-inversors locals de cada país de destinació, preferentment amb lligams amb el sector alimentació i/o retail. Els oferim el muntatge d’una UPB, amb centre de producció/logístic i diversos establiments propis, mitjançant acords societaris i mercantils (això és el que anomenem "màster franquícies"). Com que cada mercat tindrà la seva idiosincràsia, conjuntament amb el màster franquiciat local, mirem d’adequar el contingut de l’oferta de producte i establiment als gustos del consumidor del país.
11. 100% ADN Elias Forner, sens dubte!
El model de negoci, els valors i la missió d’Elias són innegociables, inalterables. Només modifiquem els canals de distribució per adaptar-nos a la realitat de cada mercat.
12. Els dos germans heu "retornat" a l’empresa familiar després d’anys de trajectòria professional diversa i independent. Què us va impulsar a reprendre l’activitat del vostre avi?
El meu avi i el meu pare sempre deien: "quan portes la farina a la sang....ja no l’abandones mai". Com mes grans ens fem, els donem més la raó! (riu).
13. Com us veieu d'aquí a cinc anys?
Presentant pel món la primera selecció de pans varietals. La "D.O." dels nostres pans, amb aquestes característiques nutritives, de salut i organolèptiques. Aquest és el nostre gran REPTE! Dels tres pilars de la dieta mediterrània, el vi, l’oli i el pa, el pa és el gran oblidat i desconegut, segons deia el gran gurmet Josep Roca Fontanet.