Idees d'experts Ignacio Martínez
Sales point improvement és una startup de l'acceleradora de Start-Up Catalonia al Vallès, una xarxa d'acceleradores distribuïdes per tota Catalunya amb un equip d'experts, que ha desenvolupat l'eina OpinioBox. OpinioBox, un servei d'interacció i captació d'informació del consumidor suportat amb tecnologies cloud. Les dades es poden analitzar en temps real amb un sistema de business intelligence en línia orientat a resultats.
OpinioBox, un servei d'interacció i captació d'informació del consumidor suportat amb tecnologies cloud. Les dades es poden analitzar en temps real amb un sistema de business intelligence en línia orientat a resultats.
La millor manera d’adaptar-se és conèixer bé què volen els clients?
OpinioBox és un nou servei que permet a les empreses captar l’opinió del seu client i traduir-la en informació objectiva per prendre decisions de gestió. És un terminal tàctil que pots col·locar estratègicament als punts de venda o servei que consideris oportuns; és molt fàcil d’utilitzar i gens intrusiu. Els consumidors responen ràpidament petits qüestionaris i, després, tota la informació es pot analitzar en un sistema d’intel·ligència de negoci.
En què creus que es basarà el seu èxit?
En la informació que dóna als clients, imprescindible en un entorn com l’actual on, d’una banda, hi ha una ferocitat competitiva amb una oferta de productes i serveis nous creixent, però amb una demanda i capacitat de consum agregada decreixents; i, de l’altra, per la fragmentació del mercat, unes necessitats i hàbits de consum cada vegada més microsegmentats i en canvi constant. Vaja, que l’empresa té el deure d’adaptar-se i reinventar-se de forma constant, i això només s’aconsegueix amb una visió de negoci de customer focus, col·locant el client en el primer esglaó de la cadena de valor i presa de decisions de l’empresa.
OpinioBox, doncs, ofereix temps a les empreses per aconseguir informació privilegiada dels seus clients?
Garanteix la immediatesa necessària per adaptar-se al mercat tot aconseguint informació primordial sense haver d’utilitzar metodologies tradicionals d’investigació de mercats, costoses i que requereixen temps.
"Els obstacles són continus, però els afrontem com a reptes!"
L’Hospital Sant Joan de Déu i l’Ajuntament de Sant Cugat ja l’utilitzen. Quin benefici els ha aportat?
A l’Hospital de Sant Joan de Déu els està permetent analitzar el nivell de servei que donen els seus proveïdors interns: cafeteria, restaurant, roba, etc. En aquest hospital captem unes 2.000 interaccions mensuals, a un cost de 0,1 cèntims per interacció.
És la millor manera d’avaluar la satisfacció del client?
La fiabilitat de la resposta és molt alta perquè es realitza en el mateix lloc on el client rep el producte o el servei i a un cost molt econòmic!
I en el cas de l’Ajuntament de Sant Cugat, quin tipus de serveis “s’avaluen”?
Els terminals van rotant per les oficines d’atenció al ciutadà, les oficines de turisme, l’Oficina d’Ocupació o Emprenedoria, etc. Per a l’Ajuntament és una eina perfecta per a conèixer la seva capacitat de donar resposta a les necessitats del ciutadà. I també els ajuda a aconseguir una imatge de transparència i governabilitat, molt important per a ells! Això genera un efecte molt positiu d’apropament entre l’Ajuntament i el ciutadà que, d’una manera o altra, s’hauria de potenciar des de totes les administracions.
Com a emprenedors, heu de superar molts obstacles?
Els obstacles són continus, però els afrontem com a reptes! Sempre una visió positiva! El repte principal és estratègic i va lligat a la visió de negoci que tenim amb el nostre servei: necessitem donar-nos a conèixer!
Evangelitzar OpinioBox?
No només OpinioBox, suposo. La tasca d’obrir un mercat encara inexistent és molt complexa. I si, a sobre, tens pocs recursos, com la majoria de start-ups, el repte és immens! I aquí la recepta és clara: perseverança i constància.
Potser és un contrasentit, però no us va bé que us aparegui competència?
Sens dubte! Això ens està ajudant molt a transmetre la nostra visió: el client és un actiu viu que interactua constantment amb l’empresa. I, en essència, és el que oferim amb OpinioBox: un servei que esprem un actiu amb un alt potencial per extreure informació de gestió, posar-la al servei de l’empresa i millorar-ne, així, la rendibilitat.
Com us desmarqueu d’aquesta competència?
Donant resposta d’una manera diferenciada a dos factors clau d’èxit en el nostre sector: com aconseguir la informació i com explotar-la.
I com fas una cosa i l’altra?
La nostra benzina és aconseguir la informació. Per això els terminals OpinioBox són atractius i d’us intuïtiu, és a dir, qualsevol persona, independentment de l’edat, coneixement de les tecnologies, etc., és capaç de deixar la seva opinió. Pel que fa a com explotar la informació, la manera d’estructurar i ser capaç d’oferir tota la informació captada perquè sigui útil per a l’empresa és un aspecte fonamental. Hem dissenyat un software d’intel·ligència de negoci pensat per agilitzar les decisions i orientar-les a resultats. És molt flexible, capaç d’adaptar-se a qualsevol organització i a les seves necessitats d'informació.
Els nostres clients no han de fer cap tipus d’inversió en hardware ni pagar llicències de software; tampoc han de ser experts en investigació de mercats, ni en disseny d’estudis, ni en anàlisi de dades, etc.
Quin és el repte que actualment teniu sobre la taula?
Consolidar-nos en el mercat nacional en els sectors on ja tenim presència per atacar posteriorment altres sectors i iniciar, després, un procés d’internacionalització. I també volem apropar OpinioBox a petits empresaris i botiguers. Hem de paquetitzar el servei per ajudar el petit comerç a obtenir una informació que, atès el seu cost, no es pot permetre amb altres metodologies d’investigació de mercats!
Quines qualitats recomanes a algú que vulgui emprendre?
Quan comences, capacitat d’autocrítica i molta capacitat d’escoltar i posar en valor les opinions externes. També és molt important aprendre a distanciar-se de la idea inicial per poder replantejar-la sense perdre’n l’essència. I una vegada et “llances a la piscina”: perseverança, ganes d'aprendre de forma constant, poca o nul·la aversió al risc, creativitat, capacitat d’adaptació, etc.