Idees d'experts Pep Garcia
Entrevista a Pep Garcia, fundador de MaxChief Europe després de 15 anys en el capdavant de companyies i tutor de Startup Catalonia.
Durant el seu procés de canvi vital ha viscut diferents experiències i ha fet nous contactes asiàtics. Pep Garcia en explica les seves relacions amb l'empresari xinès i el desenvolupament que va haver d'adoptar.
Pep Garcia, fundador de MaxChief Europe i tutor de StartUp Catalonia
15 anys ocupant càrrecs directius de companyies i decideixes crear la teva pròpia empresa.
Sort que em van acomiadar! (riu). El meu perfil directiu té molt a veure amb el canvi professional i la reorientació estratègica, per això cada quatre anys, més o menys, em sorgien noves oportunitats i canviava de projecte. Mai no tenia temps per pensar què volia fer realment.
I per què et van acomiadar?
Feia tres anys que dirigia l’empresa i vam ser capaços de donar-li un gir estratègic molt important, tot assegurant la viabilitat i la competitivitat a curt i mitjà termini. Però no ens vam entendre amb el Consell d’Administració sobre decisions estratègiques de futur. Semblava que s’acabava el món, però vaig començar a tenir temps per mi!
I va sorgir Maxchief Europe...
I em sento del tot orgullós ara. És el que necessitava fer, però havia de parar i això és difícil amb la voràgine del teu dia a dia com a directiu.
Fes-me un breu pitch del què fa Maxchief Europe?
Maxchief Europe comercialitza mobiliari de polietilè bufat i acer, plegable, lleuger, resistent, fàcil de muntar i desmuntar. Ens adrecem a un mercat professional (esdeveniments, càterings, hotels, restaurants...) i a la llar.
Resultats fins ara?
Ja som a 70 països dels 5 continents! Produïm tot a la Xina i dissenyem a Barcelona. El nostre tauler de joc és el món. Amb aquesta mentalitat vam néixer el 2008.
Sou líders gairebé mundials amb el producte ZOWN (segment professional)!
És increïble. Una gran satisfacció. Ara el repte és mantenir-nos aquí. Avui ho som a gairebé tot Europa i en molts altres països del món. Fa dos anys vam començar la introducció de la nostra marca als EUA i ara en comencem a recollir els fruits.
Com et defineixes professionalment?
Em defineixo com un professional inquiet que sempre busca formes diferents de fer les coses. M’ho qüestiono absolutament tot. I m’encanta gestionar equips. He adquirit molta experiència en la formulació d'estratègies globals i internacionalització d'empreses, processos de canvi i revitalització estratègica, fusions i adquisicions d'empreses.
Vas crear la teva empresa juntament amb socis taiwanesos. Quines diferències més importants trobes entre un professional xinès i un català?
No tenim gaire a veure amb ells! (riu). La gràcia, però, és que cadascú aporta el millor dels seus costums. És el que té la pluralitat. A més, si hi ha respecte mutu i ganes per adaptar-se a la cultura de l'altre, les cultures occidentals i orientals són complementàries i s'enriqueixen mútuament. Jo, per exemple, he trobat una postura respectuosa, honesta i lleial per part dels meus socis.
Què han aportat a Maxchief Europe els socis taiwanesos?
Bàsicament, tecnologia, enginyeria i desenvolupament tècnic de producte, capacitat productiva de gran qualitat, capacitat financera. Nosaltres també hem aportat el nostre coneixement en allò que més dominàvem: investigació de mercats, creativitat i disseny, comunicació, polítiques de distribució i pricing global, logística i distribució mundial. Quan en un projecte dos socis aporten talents i actius diferents, l'èxit és probable si se saben gestionar els aspectes humans.
Quina importància tenen les relacions socials a la Xina?
Perquè et facis una idea, hi ha un concepte important, el GUANXI, que és la xarxa de relacions socials i professionals que impliquen reciprocitat.
No n’havia sentit a parlar mai del Guanxi...
Ve a ser un indicatiu del desenvolupament de les relacions personals en els negocis i crea barreres per a l'intercanvi econòmic amb els occidentals, que ens centrem més en les transaccions en comptes de les relacions, ens centrem més en els resultats a curt termini.
I com es fa per establir relacions a llarg termini amb un partner xinès?
S'ha de fer a través de l'assumpció de compromisos graduals i recíprocs. Jo que sóc per naturalesa una persona una mica impacient, a la Xina he après a exercitar la paciència com a valor positiu per construir relacions durables.
I t’hi sents còmode, treballant tan estretament amb els teus socis orientals?
Moltíssim, la veritat. És una gran sort! Pregunten per entendre, respecten les opinions diferents i compleixen els compromisos adquirits.
I què pensen de nosaltres, els xinesos? Tenen aquesta bona opinió també?
La veritat és que no ens coneixen gaire! Bé, sort del Barça! (riu). Recordo quan van venir els meus socis a Barcelona per primera vegada: els va sorprendre el caràcter de la ciutat, l'arquitectura, el disseny, la forma de vida, la gastronomia. Ara són fans absoluts de Barcelona! La veuen com una ciutat moderna, tecnològica, cosmopolita, oberta.
No es queixen de res?
Sí, és clar. Que no hi ha un vol directe Xina-Barcelona!
Segur que tens mil i una anècdotes. Comparteix-ne una.
Els orientals són molt poc expressius. Per saber si una proposta els agrada o si estan contents, s'han de conèixer i d'interpretar els senyals, els gestos i els símbols, el llenguatge no verbal. Jo, ara ja he après a interpretar-los una mica: segons el restaurant on em porten a menjar, el licor que prenen o les copes que utilitzen ja sé si estan contents de la reunió o no! (riu).
Tornem a parlar del teu canvi professional. El recomanes a tothom?
I tant, no hi ha res més bonic que crear, consolidar i fer crèixer el teu propi projecte. Potser alguna nit dorms pitjor però ets molt més feliç.
Quines són les qualitats que valores més en un emprenedor?
Un emprenedor ha de tenir capacitat de treball (cultura de l'esforç), humilitat per reconèixer els propis límits, capacitat de somiar (tocant de peus a terra), creativitat, valentia, ha de saber liderar el seu equip, ha de qüestionar-s'ho tot, ha d'estar orientat a l'acció, buscar la millora contínua i tenir una fam inacabable d'aprendre.
Veig pel Linkedin que també ets president del consell acadèmic del club de Marketing Barcelona...
Què important que és el màrqueting per a la competitivitat de les empreses! Des d’aquesta plataforma, a més, pretenem situar Barcelona com una ciutat referent del màrqueting al món. Col·laborem amb totes les universitats i escoles de negocis per fomentar el talent dels nous professionals del màrqueting.
I també ets patró de la Fundació per a la creativació. No pares, no?
És un projecte molt maco, orientat a difondre la creativitat i la innovació en l'àmbit educatiu. Aquest any més de 7.000 nens de 8 a 12 anys passaran pels nostres programes! Un programa de futur, sens dubte. La creativació és una qualitat innata que totes les persones portem a dins quan naixem. Es pot aprendre a ser creatiu igual que es pot aprendre a llegir i escriure, i desenvolupar un entorn amable i propici a aquesta creativitat.
El dret dels nens a ser 100% creatius...
Veig que ens has investigat una mica! (riu). Aquest és el nostre lema! (riu). Tots els nens neixen amb el superpoder de la imaginació. Us imagineu un món en què tots el nostre joves siguin creativadors? El nombre i la qualitat de les nostres startups es multiplicaria exponencialment!
Amb tot això, et queda temps lliure?
Menys del que voldria, la veritat! Però també l’aprofito molt. Sobretot, el dedico a la meva família, faig esport, llegeixo i desitjo fer grans sobretaules amb els amics.
I, a més, accedeixes a fer de mentor a empreses de StartUp Catalonia.
La meva experiència com a tutor ha estat molt gratificant. Quan emprens per primera vegada ets sents sol. Jo em limito a acompanyar l'emprenedor, a caminar plegats reflexionant junts sobre els diferents aspectes del negoci. De vegades, aquests aspectes tenen més a veure amb el plantejament estratègic i, de vegades, amb temes més tàctics i d'acció. Hi ha alguna cosa més motivadora que compartir la teva experiència amb un jove emprenedor i poder-lo ajudar en la consolidació del seu projecte?
Què els hi dones, doncs, a aquells que tutoritzes?
La gran majoria de persones que emprenen tenen talent, idees i il·lusió. Però, per fer créixer l’empresa, que al cap i a la fi és del que es tracta, es necessiten altres components que tenen a veure amb les capacitats directives. Això és el que, humilment, els intento donar.