Idees d'experts Glòria Viñals, consultora sènior de Creixement Empresarial d'ACCIÓ

Les aspiracions de creixement empresarial sovint topen amb aspectes que acaben resultant un fre per assolir-lo. Glòria Viñals, consultura sènior de Creixement Empresarial d'ACCIÓ, analitza les causes d'aquest fre i planteja com superar-les
Fer créixer una empresa és fer-la més forta, més innovadora i més preparada per competir arreu del món. Com més creix una companyia, més millora la seva productivitat, atrau i reté talent i potencia la seva capacitat d’internacionalització i d’R+D. Una major dimensió empresarial també acostuma a anar associada a més solidesa i a noves oportunitats d’accés a mercats exteriors.
Tot i així, la mida de les nostres empreses segueix sent una assignatura pendent a Catalunya. Amb un 95,5% de microempreses (és a dir, que tenen menys de 10 treballadors), estem lluny dels percentatges de països com Alemanya (84,4%) o Dinamarca (88,9%).
En aquest sentit, impulsar el creixement de les empreses catalanes és una prioritat si volem que també innovin o surtin a vendre al món. Ara bé, créixer no és només qüestió d’augmentar el volum: les empreses han de fer-ho amb un propòsit clar. Tenir un pla estratègic definit és clau per assegurar que l’augment de dimensió vagi acompanyat d’uns objectius ben traçats, d’un full de ruta coherent i d’una visió a llarg termini que garanteixi la sostenibilitat del projecte.
Amb més dimensió, més propòsit i més estratègia, les empreses catalanes podran fer un salt endavant decisiu en innovació i internacionalització; i contribuir així a un teixit econòmic més sòlid i competitiu.
Si ho tenim tan clar, com és que la proporció d’empreses de més de 10 treballadors encara és tan petita? D’explicacions i motius n’hi haurà per a tots els gustos, però sí que podem assenyalar amb claredat els 3 grans factors que limiten el creixement de les empreses a Catalunya:
- Cultura empresarial. Sovint predomina una mentalitat conservadora i enfocada a la continuïtat més que al creixement. Aquesta tendència, arrelada en la tradició familiar i en la percepció del risc, frena l’ambició d’expansió. Cal un canvi cultural que fomenti l’esperit emprenedor i la visió a llarg termini.
- Escalabilitat del model de negoci. Moltes empreses tenen models poc preparats per créixer més enllà d’un cert volum. Sense estratègies ben definides, inversió en tecnologia i processos eficients, és difícil assolir nous mercats i clients sense que els costos es disparin. Treballar l’escalabilitat és imprescindible per competir en un entorn global.
- Accés al finançament. Tot i que a Catalunya hi ha recursos econòmics, sovint costa trobar el finançament adequat per fer el salt. Més enllà de la banca tradicional, hi ha altres opcions que poden ajudar a créixer. Els diners potser no donen la felicitat, però faciliten molts projectes. Tenir un accés limitat a aquestes vies és, sens dubte, un fre al creixement que cal superar.
Un cop identificats els 3 principals factors que limiten el creixement de les empreses, apliquem-hi la filosofia dels grans savis: solucions i no problemes. Des d’ACCIÓ disposem del servei de creixement empresarial que, precisament, aborda de forma directa aquests tres reptes.
Ho fa, però, amb una premissa clara: el creixement no pot ser de qualsevol tipus. Cal créixer de manera robusta i amb un impacte social i mediambiental positiu, integrant a l’ADN de l’empresa metodologies de valor compartit. Un enfocament que permet a les companyies fer-se més grans alhora que contribueixen al benestar del seu entorn.
Amb aquesta premissa assentada, com podem atacar els tres factors que limiten el creixement?
- En primer lloc, donant a conèixer empreses referents que serveixin d’exemple, amb bones pràctiques i metodologies que ajudin a visualitzar el canvi necessari en la cultura empresarial.
- En segon terme, preparant les empreses per afrontar el creixement amb més seguretat mitjançant l’elaboració d’un pla de creixement ben definit que els proporcioni un full de ruta clar i amb el suport de programes i ajuts que en facilitin la implementació.
- I, finalment, un cop les empreses estan més preparades, la connexió amb les fonts de finançament és molt més fàcil i nosaltres les acompanyem en aquest procés per assegurar que accedeixin als recursos més adequats per impulsar els seus projectes.
Per aquest camí volem assolir l’objectiu d’arribar a les 1.500 empreses mitjanes i grans a Catalunya l’any 2030. Un objectiu que no és altre que el de tenir empreses a la mida del potencial del país.
Glòria Viñals és consultora sènior de Creixement Empresarial d'ACCIÓ.