Idees d'experts Josep Solé, director d'operacions de OneRagtime
El director d’operacions de OneRagtime, fons de crowdequity francès establert recentment a Barcelona, destaca els avantatges del seu model d’inversió de capital risc mitjançant una plataforma digital on diversos inversors se sumen en un sol vehicle per a cada startup.
L’oferta de plataformes d’inversió per a startups s’ha ampliat aquest any a Catalunya amb l’arribada de OneRagtime. D’origen francès, ha situat a Barcelona l’oficina que, juntament amb la de París, servirà de base operativa. L’expectació per conèixer de prop aquest nou actor de l’ecosistema ha portat una cinquantena d’emprenedors a assistir a la jornada L’inversor respon amb Josep Solé, director d’operacions de l’empresa. Abans de respondre tots els seus dubtes, Solé se sotmet al nostre test.
Què us defineix com a fons en sectors, import i geografia?
A OneRagtime ens definim com un VC as a platform. Creiem que hi ha una disrupció tecnològica que està arribant a tots els sectors i això inclou el de la inversió i el venture capital. Creiem que això vindrà amb un model de plataforma, com hem vist en altres sectors com el transport o els viatges. El que hem creat és una plataforma tecnològica on presentem una comunitat d'inversors qualificats, que a dia d'avui ja són més de 500, i una sèrie d'oportunitats d'inversió en startups excepcionals. Intentem facilitar la connexió entre les dues parts mitjançant una digitalització i automatització completa de tot el model d'inversió. Els inversors ho poden fer tot digitalment. I tot plegat amb un model de crowdequity. Creem vehicles dedicats per a cadascuna de les startups i són els inversors els que escullen on volen posar els diners. Aquest vehicle federa tots aquests inversors sota el paraigua de OneRagtime i obté una participació de la startup. Invertim sobretot en startups europees o que tenen un lligam amb Europa, amb rondes des de 500.000 a diversos milions d'euros i sempre en temes tecnològics. Han d'entendre la tecnologia com una eina diferenciadora que permet escalar molt més ràpidament.
"Hi ha una disrupció tecnològica que està arribant a tots els sectors i això inclou el de la inversió i el venture capital"
En el teu cas, què et va impulsar a treballar en el cantó de l'inversor?
Crec que sóc un cas una mica atípic del mon del venture capital. No vinc del món financer, sinó de l'operacional. Sóc enginyer de telecomunicacions, vaig treballar més de 15 anys dins del grup Orange i allà, al cap d'un temps de passar per diversos països, vam crear una divisió digital que es dedicava a crear negocis fora del core business d'un operador mòbil. Intentàvem ampliar els negocis a temes de publicitat, continguts, salut... Tot i tenir grans centres d'R+D dins del grup Orange, més de 4.000 enginyers moltes vegades no érem capaços d'aportar solucions a l'alçada dels grans grups tecnològics americans com Google, Amazon o Facebook; mentre startups petites eren capaces de fer coses molt més ràpidament del que fèiem nosaltres internament. Així vam entrar en un model de corporate development, i aquí és quan m'endinso en el món de l'emprenedoria a base de comprar startups, que al cap i a la fi ens permetia comprar talent. Aquí neix una llavor de OneRagtime. L'altra és la transformació digital. Al 2010 m'ocupava d'unes filials que teníem a LATAM en temes de publicitat i de la nit al dia vam haver de canviar els perfils de la gent que hi treballava. D'un model Mad Men a gent amb un perfil més de broker, amb uns skills completament diferents. Aquí ens adonem que la tecnologia canviarà qualsevol tipus de sector i que la disrupció tecnològica arribarà també al món venture capital.
Per què una startup hauria d'acudir a OneRagtime? Què hi trobarà de diferencial?
El fet de crear aquest model de plataforma, on són els diferents inversors que escullen on posar els diners, ens permet crear un eix de desenvolupament de negoci molt potent. Els mateixos inversors que han escollit invertir en aquestes startups, amb tiquets a partir de 25.000, 50.000 o 100.000 euros, són els seus primers ambaixadors per ajudar-les en temes de desenvolupament de negoci i per arribar a segones rondes més elevades.
Alhora, a Barcelona concentrem les tasques més operacionals de la companyia. Dins de OneRagtime desenvolupem diverses eines tecnològiques que ens permeten identificar startups i analitzar-les ràpidament. Ho fem tot in house, fet que ens diferencia respecte altres fons i que ens permet ser coherents amb el que també demanem a les startups on volem invertir; així com tenir la capacitat per guiar-les també en aquestes tasques més operacionals. Analitzem les startups no només des d'una due diligence clàssica financera, sinó també des d'un punt de vista humà, veure si qui l'ha creat serà la persona adequada per escalar-la ràpidament i finalment des d’un punt de vista tecnològic. A més, les startups trobaran en nosaltres un equip multidisciplinari, que creu molt en generacions transversals, i on no només donem el mateix finançament que pot oferir un altre venture capital.
Finalment, el fet de tenir dins de OneRagtime una àrea dedicada a ajudar grans multinacionals en temes de transformació digital o M&A ens permet acompanyar-les també en rondes superiors a les de OneRagtime, així com en l’avaluació de possibles adquisicions i/o sortides de capital.
"Després d'haver viscut en moltes ciutats, crec que Barcelona té un component imbatible: el life style"
Com veus l'ecosistema de startups a Barcelona i Catalunya? Quins reptes té per endavant?
Després d'haver viscut en moltes ciutats, crec que Barcelona té un component imbatible: el lifestyle. Això ens permet atreure talent a un cost bastant raonable. Per a les startups, que al capdavall necessiten talent, és un model que funciona molt bé. El que trobem a faltar, respecte a la nostra tesi d'inversió, segurament són startups amb un enfocament deep tech més profund. Hi ha hagut una focalització potser en temes més B2C, com e-commerce, que no és la tipologia de startups que nosaltres busquem. Però a nivell universitari aquest know-how existeix. A més, hem d'intentar que els emprenedors mirin més a llarg termini. Vendre l'empresa acaba sent un tema de seducció i cal mirar-se més el client. Quan comparem les startups franceses amb les d'aquí, allà poser tenen un coneixement més gran del client i aquí hi ha un focus més gran per buscar el finançament i menys a conèixer el client i el problema que li resolen, que hauria de ser el focus principal. De moment només hem finançat una startup de 15 a Barcelona, però ens encantaria poder-ne fer més en el futur.
Quina de les inversions que heu fet destacaries? Per què?
Segurament la més coneguda és Zenly, que és una eina de localització que corre per sota del mòbil. És una startup francoamericana que va ser adquirida per Snapchat l'any passat. Demostra que tot i que Europa a dia d'avui és un espai molt fragmentat, on costa escalar, hi ha talent que permet competir al mercat nord-americà i triomfar a startups com aquesta. Això és el que busquem nosaltres: startups que el seu mercat sigui el món, amb una pota a Europa, capaces d'aconseguir èxits globals com competir amb els grans grups tecnològiques mundials. Aquest és el nostre cas d'èxit a dia d'avui però OneRagtime és relativament, encara, una empresa de creació recent. Vam començar a funcionar a ple rendiment el 2016 i ja tenim un parell de startups que han fet una segona ronda de més de 10 milions d'euros. Estem segurs que hi hauran més èxits del nostre portfoli en els propers anys.
Si una startup fos una salsa formada per tres ingredients com l'equip, el model de negoci i la tecnologia; quin seria el més important?
Crec que nosaltres, tot i que ens definim com a molt tecnològics, creiem que l'equip és clau. És a dir, per molt que hi hagi un component molt tech, hi ha d’haver un human touch. Al final la captació de finançament té una part de seducció i hi ha d'haver aquest feeling entre l'emprenedor i l'inversor. És una relació amb alts i baixos que necessita que aquest feeling existeixi. Si no hi és, els altres ingredients, que són condicions sine qua non, tampoc tirarien endavant. A partir d'aquí, per nosaltres el segon factor clau seria la tecnologia. Ha de tenir una tecnologia diferenciadora, que li permeti escalar més ràpidament que la resta i que faci difícil copiar el seu model. I òbviament el model de negoci és important, però si tens l'equip i la tecnologia després buscar quina és la millor estratègia de mercat.