Idees d'experts Manuel Matés, Managing Partner de Big Sur Ventures
Manuel Matés, soci de Big Sur Ventures, explica com i perquè inverteix en startups en fases inicials, el que ell mateix anomena "la trinxera" de les startups. El fons ha invertit en empreses com Paack, Ivoox o Lingokids, entre d'altres.
Una startup en fase inicial necessita capital però també el coneixement i l’experiència dels que, abans, han estat emprenedors. L’inversor Manuel Matés ho té molt clar: “Si la companyia només vol diners, no és el nostre tipus d’inversió”. Ell mateix destaca la importància de tornar a l’ecosistema emprenedor allò que aquest t’ha donat i “la millor manera de fer-ho és ajudant als emprenedors a complir els seus somnis”.
Matés forma part de la primera fornada de fundadors d’empreses d’internet i, actualment, és Managing Partner de Big Sur Ventures, un fons de capital risc especialitzat en invertir en startups en fases inicials. Ell ha protagonitzat l’Inversor respon, una sessió que ha comptat amb una cinquantena d’emprenedors que han pogut resoldre tots els seus dubtes. Abans, però, s’ha sotmès al nostre qüestionari.
Quines característiques defineix Big Sur Ventures?
Invertim en negocis que tenen una bona perspectiva de creixement i que tenen com a base les tecnologies de la informació i SaaS. Ens basem en dos models de negoci: el de software com a servei, on hi tenim molta experiència i és el 50% del nostre portfoli; i l'altre meitat són els marketplaces i el comerç electrònic. Ens focalitzem molt en models de negoci centrats en la venta. Pel que fa als sectors som agnòstics, són indiferents.
I en termes d’imports?
Som uns fons d’inversió de fins a 500.000 euros. Normalment entrem al capital de les startups en mid-late seed stage, amb sis mesos d'atracció com a mínim. Al llarg de la vida de la companyia hi podem invertir fins a 2 milions d’euros i, màxim, fins arribar a sèrie B.
I de geografia?
Principalment invertim a Espanya, amb un 90%. Barcelona té el 50% del portfoli i Madrid un 40%. També tenim algunes participades a fora de l’Estat. De fet, som l'únic fons que té els dos socis full-time a Barcelona i Madrid.
Què et va impulsar a ser inversor?
El meu soci i jo venim de la primera onada de fundadors d’empreses d'internet a Espanya i volíem contribuir en l'ecosistema. Jo em vaig educar als Jesuïtes i em van ensenyar que s’havia de tornar a la societat el que aquesta t'ha donat. Podríem haver creat un fons de sèrie A, que seria molt gran, però a nosaltres el que ens agrada és ajudar a construir empreses. I la trinxera de les startups, el fang, és la sèrie seed. Estem obligats a contribuir a la societat i la millor manera de fer-ho és ajudant als emprenedors a complir els seus somnis.
Per què una startup hauria de venir a vosaltres?
Ens qualifiquem com a hands-on investors, no només posem diners a l’empresa. Normalment estem presents al consell d'administració per ajudar a fer reflexions i veure els reptes que la startup té. Això sí, no entrem al seu dia a dia. Tenim una xarxa d'experts de primer nivell per assessorar en les rondes de finançament, en la captació de talent o en àmbits tecnològics o de recursos humans. Si la companyia només vol diners, no és el nostre tipus d'inversió. Per altra banda, si detectem que hi ha mancances a dins l’empresa, intentem solucionar-ho juntament amb els socis i, si cal, fem un pla B. Si aquestes mancances veiem que no es poden salvar, llavors ja no hi invertim.
Quina de les vostres inversions destacaries?
N'hi ha vàries. Des del 2013, cada any tenim una companyia que ha multiplicat de 5 a 10 el seu valor. Paack és una de les companyies que n'estem orgullosos, un marketplace, amb una trajectòria i un creixement impressionant i que l'any passat va fer una ronda important. Ningú creia en aquesta companyia i nosaltres vam ajudar a sindicar el primer tiquet d'inversió professional. Una altra startup que destacaria és Ivoox, el primer podcast llatí amb 5 milions d'usuaris únics i que té un CEO i un equip excel·lent. Per altra banda, també et podria parlar de Lingokids, una app on els infants poden aprendre anglès i que creix a nivell mundial. O Baluwo, un sistema de pagament que ajuda als emigrants a gestionar les remeses de diners que envien als seus països per tal d’evitar fer transferències. Tenim casos molt interessants i una taxa interna de rendibilitat molt bona.
Quins reptes té l'ecosistema de startups de Barcelona?
Una part de l'ecosistema són els que anomenem tech mafias. Són els fundadors que han creat una companyia tecnològica i posteriorment l'han venuda per invertir o crear altres companyies. És el cas del Grup Intercom, Nauta Capital o nosaltres. Un dels reptes que tenim és que hi hagi noves tech mafias, són molt importants i clau, n'hi ha d'haver més. Un segon aspecte és el talent. Necessitem més talent tècnic i programadors de tots els nivells sorgits de les universitats. Hi ha d'haver iniciatives públiques i privades per fomentar-ho. Si no som capaços de formar a més gent en els propers anys tindrem un problema per créixer. Per últim, un tercer repte es basa en la fiscalitat des de l'àmbit dels fundadors, els treballadors i els gestors dels fons. Pels gestors hi ha molts desavantatges: ajuden a crear feina i riquesa i tenen una fiscalitat molt dolenta.
Si emprendre fos una salsa formada per tres ingredients: equip, model de negoci i tecnologia; quins tindrien més pes?
Afegiria mercat en primer lloc. Hi ha una frase que ens agrada molt que diu 'When a winner team find a losy market, market wins'. Pots tenir el millor equip del món però si el mercat no està preparat, no crearàs una startup d'alt creixement. El mercat és el primer que mirem, que sigui prou gran i real. Després mirem equip i producte. Òbviament el model de negoci i la tecnologia també són importants.