Idees d'experts Pep Garcia, EconomistesBAN
Pep Garcia, inversor privat del Col·legi d'Economistes de Catalunya, ens explica els criteris d’inversió d’aquesta xarxa amb presència arreu de Catalunya i que ha impulsat startups com BitMetrics, Cuideo, Kibus o Groots, entre moltes altres. No et perdis les seves reflexions.
L'inversor respon: Pep Garcia d’EconomistesBAN i la inversió en startups en fases inicials
"Estem en l’era de l’emprenedoria i ens estem enfrontant a reptes que necessiten creativitat disruptiva i mirar el món amb ulls diferents", apunta Pep Garcia, inversor privat de la xarxa d'inversors EconomistesBAN del Col·legi d’Economistes de Catalunya i General Manager a Maxchief Europe.
EconomistesBAN són un grup de business angels que inverteixen en startups en fases inicials amb l’objectiu de fomentar la creativitat, la innovació i potenciar l'activitat econòmica. "Som un grup d’inversors que creiem en l’emprenedoria i volem impactar-hi. Més enllà d’invertir-hi diners i esperar-ne un retorn, ens agrada acompanyar i involucrar-nos en el projecte aportant coneixement, experiència i networking"", reconeix.
Després de participar en una nova edició de l’Inversor Respon, Pep Garcia s’ha sotmès al nostre qüestionari per analitzar els criteris d’inversió de la xarxa d'inversors.
Quines característiques defineixen la xarxa d'inversors del Col·legi d'Economistes de Catalunya?
A EconomistesBAN som la xarxa de business angels del Col·legi d’Economistes de Catalunya i ens dediquem a connectar projectes d'emprenedors amb inversors privats. Es tracta d’una xarxa oberta i gratuïta que compta amb més de 300 inversors en la que organitzem sis o set fòrums d’inversió anuals, la majoria d’ells transversals i de sectors diferents.
Tenim per objectiu aspectes com els de fomentar la innovació i la creativitat; potenciar l’activitat econòmica i el creixement sostenible de l’economia i buscar projectes que tinguin impacte econòmic clar.
Quins són els vostres criteris d'inversió?
A EconomistesBAN ens movem amb tiquets de 5.000 a 250.000 euros. Ens dirigim a startups en fase seed o pre-seed, demanem que hi hagi una empresa constituïda i tenim per norma que les valoracions siguin inferiors a 6 milions d’euros. Tot i això, si algun projecte ho supera i té potencial de creixement el presentem igualment.
Abans d’entrar en un projecte i fer la inversió ens fem diverses preguntes: ens qüestionem si realment suposa una oportunitat de negoci per nosaltres; si satisfà una necessitat de mercat no coberta; si és factible i escalable; si l’equip està equilibrat o si el projecte està arribant en el temps correcte al mercat.
Per què una startup hauria de venir amb vosaltres?
Som un grup d’inversors que creiem en l’emprenedoria i volem impactar-hi. Més enllà d’invertir-hi diners i esperar-ne un retorn, ens agrada acompanyar i involucrar-nos en el projecte aportant coneixement i networking. A la vegada tenim una aproximació molt professional i rigorosa perquè en agrada analitzar bé les coses. Normalment invertim en grup però sempre determinem un lead investor intern que és qui vehicula la relació entre els membres de la xarxa i l’emprenedor.
Quina de les vostres inversions destacaries?
Costa d’escollir-ne alguna, estem molt oberts a rebre projectes de diferents fases i sectors. Tenim algunes inversions en startups tecnològiques i digitals com BitMetrics, Petoons Studio o Watchity; d’altres que es dediquen a la recerca de talent com Talentfy; en els animals de companyia com Kibus, en l’alimentació com Nora; en la cura de la gent gran com Cuideo o l’agricultura vertical com Groots.
Què et va impulsar a ser inversor?
Sóc economista de formació i màster per IESE. Vaig començar la meva carrera com a directiu d’empreses en diversos sectors d’activitat i, a partir dels 40, vaig engegar la meva primera empresa. A partir d’aquí vaig començar a fer de mentor, amb ACCIÓ i altres entitats, i a fer classes d’emprenedoria. Crec que s’ensenya poc a ser emprenedor i això cal començar-ho des de l’escola i l’institut.
Tot plegat em va despertar una gran passió per aquests projectes. Estem en l’era de l’emprenedoria i ens estem enfrontant a reptes que necessiten creativitat disruptiva i mirar el món amb ulls diferents. En aquest sentit, vaig decidir comprometre'm fins al final i compartir el risc amb l’emprenedor invertint-hi els meus diners.
Quins reptes té l'ecosistema de startups de Barcelona?
M’agrada plantejar-ho en positiu. El model que tenim és d’èxit però ens falta millorar l’entorn i l’ecosistema perquè es desenvolupi. Les administracions han de crear el microclima necessari perquè això floreixi. Crec molt amb la iniciativa privada i considero que cal ser exigent amb l’administració.
Necessitem una llei d’emprenedoria més ambiciosa, que atregui molta més inversió estrangera i local, que faciliti la inversió dels business angels i l’atracció de talent a les startups. D’altra banda, també cal seguir treballant per impulsar més la transferència de coneixement a les empreses provinent dels grans centres de recerca i universitats que tenim. Hem de seguir treballant perquè Barcelona sigui una ciutat amigable i positiva per viure-hi i això vol dir tenir un aeroport ben connectat a nivell internacional. També tenim molta feina a fer a nivell social, per posar en valor la gran tasca dels emprenedors i millorar la seva imatge.
Si emprendre fos una salsa formada per tres ingredients: equip, model de negoci i tecnologia; quins tindrien més pes?
A nosaltres els projectes de les startups ens acostument a arribar en fases molt inicials. En aquest moment, l'ingredient que té més importància és l’equip. Valorem que sigui un grup equilibrat i amb perfils diferents, que coneguin molt bé el sector i el negoci però que també comptin amb coneixements i experiència prèvia de gestió, habilitats comercials i flexibilitat per fer els canvis necessaris i per iterar constantment.
El model de negoci també és imprescindible, ha de ser coherent i s’ha de tenir molt clar com escalarà. Per últim, la tecnologia és essencial si el core business de la startup és obertament tecnològic. En qualsevol cas, la tecnologia és un recurs fonamental per a qualsevol model de negoci.
L’equip emprenedor ha de saber utilitzar els recursos tecnològics que té al seu abast i que l’ajudaran a escalar el model de negoci. Tal com dèiem, els tres ingredients són molt importants, però en les fases inicials l’equip és fonamental.
Coneixes el servei Mentoring express per a startups? Si ja formes part del Barcelona & Catalonia Startup Hub, accedeix a la comunitat de mentors que conformen el nostre ecosistema per plantejar-li tots els teus dubtes. Informa-te'n!