Idees d'experts Salomé de Cambra, sòcia de WA4Steam
Salomé de Cambra és una de les sòcies de l’entitat WA4Steam, dedicada a promoure les iniciatives de dones emprenedores. En una nova edició de L’inversor respon, ens explica en quins projectes inverteixen i els motius.
Salomé de Cambra és una de les cofundadores de WA4Steam (Women Angels 4 Steam), un grup d’inversores centrades en empreses liderades per dones emprenedores del sector de la ciència i la tecnologia. Una associació que va començar amb una trentena de sòcies i que actualment ja en són més d’un centenar.
A partir de la seva experiència, de Cambra ha estat la protagonista d’una nova sessió L’inversor respon, en format virtual, on ha explicat les claus i tot el que defineix WA4Steam. Posteriorment, s’ha sotmès al nostre test.
Quines característiques defineix WA4Steam?
WA4Steam és una associació de dones inversores dedicades a invertir i donar suport a projectes liderats per dones. L'objectiu és que hi hagi més dones emprenedores en el sector de la ciència i la tecnologia. Com a associació no tenim una cartera d'empreses, sinó que és cada sòcia qui la té. WA4Steam facilita els mitjans perquè les inversores per separat inverteixin en les projectes que considerin. Actualment ja hem invertit en 14 empreses i s'han fet 17 rondes de finançament. Vam començar sent unes 35 sòcies i ara ja en som 110.
I en termes d’imports?
El tiquet més gran que hem fet fins ara és de 100.000 euros, malgrat que no tenim un límit. Tot depèn del nombre de sòcies que estiguin interessades en fer una inversió i de la quantitat de diners que vulguin posar-hi. És totalment lliure, malgrat que el tiquet intern mínim és de 1.000 euros. Fins ara la inversió mitjana ha estat a l’entorn dels 50.000 euros.
I de geografia?
Invertim a tot l'Estat. Tenim moltes empreses establertes a Barcelona i Catalunya però també en tenim a València, Madrid o el País Basc. La localització no és un criteri i, de fet, tenim la porta oberta a projectes internacionals.
"L'objectiu de WA4Steam és que hi hagi més dones emprenedores en el sector de la ciència i la tecnologia"
Què et va impulsar a ser inversora?
A mi m’agrada impulsar projectes. Ser inversora i, concretament des de WA4Steam, et permet tirar-los endavant de manera molt professional i, sobretot, en grup. A més, un aspecte molt interessant és que l'experiència i el coneixement que hem acumulat durant tots aquests anys es pot aplicar a projectes amb gent molt jove, amb molta energia i idees. Això és molt divertit i dona molta satisfacció.
Com plantegeu la inversió en startups a partir de la crisi de la COVID-19?
Durant aquesta aturada hem pogut revisar els projectes de dalt a baix per veure les necessitats que tenien les startups i com afrontaven la nova situació. En les inversions que teníem fetes ens hem assegurat la seva viabilitat mentre es transformen cap a la nova realitat. Per algunes, com les d’e-learning o les plataformes d’entreteniment, la crisi ha estat una oportunitat per l’auge del món digital. N'hi ha d'altres que s'han hagut d'aturar, com les empreses que tenim de life sciences amb assajos clínics en marxa, amb les que hem hagut de fer exercicis de contingència i analitzar la seva liquiditat.
Tot i això, seguim fent avaluacions i due diligences de nous projectes. Pel que fa a les inversions que teníem en estudi les signarem amb retard però el més important és que segueixen. La tendència inversora de les sòcies ha baixat però no hem deixat d'invertir.
Per què una startup hauria de venir a vosaltres?
Cuidem molt a les empreses per assegurar-nos que segueixen endavant. Hi ha algunes startups que no volen que els hi diguis res. Una startup que no té ganes de veure l’inversor li diria que no vingués, perquè a nosaltres ens agrada estar al seu costat i ens preocupa molt que no es deixin ajudar si veiem que tenen problemes.
Quina de les vostres inversions destacaries?
Es difícil triar-ne una. Recentment, per exemple, ha entrat la startup Filmarket Hub, un mercat online de pel·lícules i sèries que encara està en desenvolupament. Es tracta d'una plataforma que analitza la qualitat de la producció a partir de la intel·ligència artificial i que connecta projectes amb productors i televisions. Una altra empresa que destacaria és Innovamat, del sector de l'educació, i que ha creat un model per fer docència de matemàtiques a l'Educació Primària i que ja estan venent. Tenen un àmbit digital molt important i que està funcionant molt bé a Catalunya.
Del sector de ciències de la salut, que és el meu camp, et diria GoodGut, una startup biotecnològica que sorgeix de la Universitat de Girona, i que fan diagnòstics de malalties intestinals com el càncer de còlon o el còlon irritable. Tenen una sèrie de productes a punt per llançar al mercat que amb la crisi actual han aturat. Tot i això, ara s'està veient que poden ser uns instruments molt interessants per ajudar a millorar les llistes d'espera de les colonoscòpies.
"Ens preocupa molt que una startup no es deixi ajudar si veiem que té problemes"
Quins reptes té l'ecosistema de startups de Barcelona?
En aquest moment cal passar la crisi que tenim ara. Crec que en sortirem reforçats. Sobretot si les startups que van bé poden assimilar els canvis que vindran en termes de consumidors o de societat. Ara no hi ha reptes específics, el repte és adaptar-se al problema global que tenim. A Barcelona tenim un ecosistema molt actiu i obert a la col·laboració i estic molt contenta d’haver-lo descobert. En general, s'observa una voluntat molt gran de cooperació generosa i amb competència, que no s'ha de perdre i que la crisi pot estimular.
Si emprendre fos una salsa formada per tres ingredients: equip, model de negoci i tecnologia; quins tindrien més pes?
Tot i que ha de ser un equilibri entre els tres, l'equip i el model de negoci són els més importats. El lideratge i la visió del CEO és clau i el model de negoci ha de tenir sentit. La tecnologia és molt rellevant però hi ha grans startups que han fet grans coses sense la tecnologia més avançada.