Idees d'experts Josep Moragas
Conversem amb Josep Moragas, conseller delegat d'ACCIÓ, per analitzar el bon moment del comerç exterior català, i per conèixer els reptes i les oportunitats de negoci que es presenten a curt termini. Cal exportar més i a més mercats, especialment als més dinàmics.
En aquesta línia se situen les actuacions que ACCIÓ posa a disposició de les empreses, no només en internacionalització, sinó també en innovació, l'altre pilar fonamental de la competitivitat internacional.
Vine a la Setmana de la Internacionalització 2012, apunta't als seminaris dels principals mercats i dissenya les següents passes de la teva expansió internacional entrevistant-te amb els directors dels Centres de Promoció de Negocis d'ACCIÓ arreu del món.
L'empresa catalana és un referent de competitivitat internacional
En plena crisi econòmica, Catalunya bat rècords d’exportacions. Com s’explica?
El teixit empresarial català sempre ha tingut vocació exportadora i ara, amb la caiguda de la demanda del mercat espanyol dels darrers anys, les pimes catalanes han posat més èmfasi en els mercats exteriors on les pautes de creixement tenen en general una tendència positiva des de fa temps. Els resultats són la conseqüència d’aquesta feina.
De fet, deixem enrere un semestre molt bo per a les exportacions catalanes...
En plena crisi, l’any passat les exportacions van créixer un 14,2%, i durant el primer semestre de 2012 han crescut més d’un 7% respecte al mateix període de l’any anterior. Això és més del doble del que ho han fet a l’Estat espanyol. Una dada molt significativa però que no és puntual. Les exportacions catalanes porten 30 mesos consecutius de creixement continuat. La tendència, doncs, és molt positiva, però encara queda molt de camí per recórrer i des d’ACCIÓ seguirem dedicant-hi tots els esforços.
El destí de les exportacions catalanes també ha anat canviant els últims mesos...
Des de 2011, i per primera vegada, ja exportem més a mercats estrangers que a l’espanyol. És una molt bona notícia que ens situa en la bona direcció. El nostre mercat és, i ha de ser encara més, el món. Europa és el mercat natural de les empreses catalanes, i és on es concentren la major part de les exportacions catalanes. El repte són els mercats més dinàmics que tibaran del creixement mundial les properes dècades. Rússia i els països del seu entorn, així com l’Amèrica Llatina, la Xina i l’Índia són els mercats amb millors expectatives per al creixement de les exportacions catalanes. Tampoc podem oblidar els països de l’Orient Mitjà, que també emergeixen amb força.
Què suposa per a l’economia catalana aquest increment sostingut de les exportacions?
És clau per al futur del país perquè suposa ampliar mercats gràcies a la millora de la competitivitat i la innovació de les empreses. Això ens permet accedir a tots els mercats del món. Cada cop hi ha més empreses catalanes que exporten i que, a més, ho fan regularment. Tant el 2011 com durant el primer semestre de 2012 s’ha experimentat un creixement d’empreses exportadores proper al 10%. Això suposa un creixement i una estabilitat empresarial que garanteix molts llocs de treball. Per això, com deia el President Mas fa uns dies, la internacionalització de les empreses catalanes, des de les més petites a les més grans, i especialment en la indústria, és una de les grans prioritats que tenim com a país.
... amb una tendència tan positiva... ja ho tenim tot fet?
Portem una bona inèrcia però, si deixem de pedalar, podem perdre posicions ràpidament. Tenim reptes molt importants. Tot i que en els últims 5 anys les exportacions catalanes fora de la Unió Europea han augmentat en pes relatiu uns 7 punts percentuals, Catalunya encara destina el 65% de les seves exportacions a la UE. Aquest fet dóna marge per aprofundir en el procés d’ampliació i diversificació de mercats. Estem en un percentatge encara elevat comparat amb economies de referència com Alemanya, Finlàndia o Suècia, que hi destinen menys del 60%. Anem pel bon camí però hem d’estar encara més presents als mercats de major creixement que, lamentablement, no són actualment els europeus.
Què hem de fer per apropar-nos a països de gran tradició exportadora com Alemanya?
Les comparacions són complicades. Si destacaria alguna cosa seria que Alemanya és el país europeu on les empreses exportadores tenen, de mitjana, més destinacions on vendre. És un exemple il·lustratiu de la importància d’ampliar el nombre de mercats de destinació i aprofundir en la diversificació geogràfica. Per tant, el cas alemany ens demostra que hem de seguir diversificant mercats i creant un ampli teixit d’empreses petites i mitjanes que apostin per l’exportació. Ah! I també la innovació. Hi ha moltes companyies alemanyes, líders en els seus segments de mercat, gràcies a tecnologies molt especialitzades. Hem d’incidir fortament en la innovació per esdevenir un referent de competitivitat internacional. Cal seguir pedalant de valent. Anem pel bon camí.
Quins sectors ofereixen més oportunitats de negoci per a les empreses catalanes? Hi ha sectors on Catalunya guanyi quota de mercat?
La demanda mundial està creixent considerablement en sectors com l’agroalimentari, el farmacèutic, el químic i el medi ambient i l’energia. En els darrers anys les empreses catalanes estan guanyant quota de mercat en subsectors relacionats com la carn, l’alimentació gurmet, els productes farmacèutics o la cosmètica. Les empreses catalanes són competitives en un munt de productes, i hi ha nínxols de mercat arreu del món! Només cal assessorar-se per escollir els mercats més adients i posar-se en marxa per entrar-hi.
Què diria a les empreses que encara no s’han atrevit a obrir-se a l’exterior?
Tingueu clar el vostre avantatge competitiu i... endavant! La decisió de sortir fora és inajornable per una empresa que vol competir i sobreviure en els nostres temps. No és tan complicat, i cap empresa és massa petita per fer-ho. Només una dada: de les 13.000 empreses catalanes que exporten regularment, 8.000 són petites! A ACCIÓ estem prioritzant el suport a les petites empreses per començar a exportar, i només aquest any hem treballat amb més d’un miler d’empreses. En concret, amb el Programa d’Iniciació a l’Exportació, estem acompanyant actualment prop de 200 empreses per ajudar-les a aconseguir les seves primeres vendes a l’exterior, i aquest any volem arribar a 300 més.
Com pot ajudar ACCIÓ a les empreses que volen vendre més a l’estranger?
Aquest és el nostre principal focus de l’organització. ACCIÓ posa al servei de les empreses catalanes una xarxa de 34 Centres de Promoció de Negocis amb un àmbit d’actuació de més de 80 països. Aquesta xarxa ofereix serveis a mida de cada empresa per ajudar-les a conèixer els mercats, aconseguir vendes i implantar-se comercialment o productiva a l’exterior.
Durant la Setmana de la Internacionalització que celebrem del 15 al 18 d’octubre a Barcelona, les empreses que vulguin podran tenir entrevistes personalitzades amb els directors dels Centres de Promoció de Negocis. És una ocasió immillorable per aprofitar el que ACCIÓ ofereix a les empreses en aquest àmbit.
Se'l veu molt convençut...
Estem parlant de l’empresariat català, que té una gran tradició d’innovació, professionalitat i competitivitat. Són moments difícils, però que ens han obert la porta a moltes oportunitats de negoci. Som un país forjat en el treball, i tenim grans oportunitats davant nostre. Amb l’esforç de tots, i una estratègia competitiva basada en la internacionalització i la innovació, serem un líder de creixement a Europa.