Idees d'experts Ernest Pérez-Mas, CEO i fundador de Parlem
L’operadora de telecomunicacions catalana ha accelerat el creixement després d’una de les rondes de finançament col·lectiu d’inversió més grans del sud d’Europa i ja planteja nous objectius com la cotització borsària.
No és habitual veure com una operadora de telecomunicacions finança part del seu creixement amb una ronda d’equity crowdfunding. Però Parlem és una companyia singular. “Les empreses d’aquest sector han basat tradicionalment la seva proposta de valor en les infraestructures. Nosaltres pensem a l’inrevés, pensem en les persones”, assegura el seu CEO i fundador, Ernest Pérez-Mas. Una companyia singular per com s’ha finançat i per aparèixer en un sector desert d’empreses catalanes fins aleshores. I també per un posicionament que apel·la a la catalanitat.
En un dels Esmorzars de finançament d’ACCIÓ, Pérez-Mas respon set preguntes per entendre les finances de Parlem i per conèixer com es realitza una campanya de finançament col·lectiu d’inversió.
Quin és l’origen de Parlem? Què la fa diferent?
Ernest Pérez-Mas posa una data concreta a l’origen de l’empresa. “L’11 de setembre del 2012 vaig veure centenars de milers de persones reclamant la independència de Catalunya. L’endemà vaig anar a una fira de telecomunicacions a Madrid i em vaig adonar que hi havia 43 operadores mòbils virtuals i cap d’elles no era catalana”.
Una situació que per a aquest emprenedor no tenia sentit i, alhora, obria una possibilitat. “A l’AVE de tornada vaig escriure el pla de negoci”, resumeix. Després de socialitzar la idea i trobar altra gent que compartia aquesta inquietud, la llavor de Parlem estava sembrada. El primer pas va ser captar 1,7 milions d’euros de socis de capital i establir un vincle amb la firma Inveready, que ja participava en un dels referents de la nova marca: MasMovil.
Com s’estructura la relació amb els inversors inicials?
Pérez-Mas assegura que “amb els inversors has de ser molt clar, t’hi has de barallar molt abans d’arribar a un acord i pensar que no els necessites. Però després t’hi has d’entendre molt bé”. Un procés, el de “barallar-te amb l’inversor”, on el CEO de Parlem destaca la necessitat de “tenir un pla de negoci que saps que no compliràs però que estigui fet de manera sòlida. L’exercici de construir-lo t’ajudarà més endavant”.
El pla inicial de Parlem contemplava captar 6 milions d’euros per arrencar, dels quals en van aconseguir 1,7. “Això et fa començar a treballar amb un model més contingut i sabent que les coses aniran més lentes”. Sigui com sigui, Pérez-Mas afegeix que “necessites que els inversors creguin en tu i això sempre ho agrairé”. Comptat i debatut, Parlem ha realitzat fins ara “dues rondes serioses i tres internes”.
Per què fer una ronda d’equity crowdfunding?
El dirigent de Parlem no dubta a l’hora d’assenyalar les raons que els van portar cap al finançament col·lectiu d’inversió. “Sorgeix la necessitat perquè no hi ha altres vies de finançament”. A través de la relació amb Inveready arriben a The Crowd Angel, la plataforma on s’ha realitzat. “Vaig llegir en alguna banda que la millor manera de finançar-te és a través dels teus clients”, apunta Pérez-Mas. Si, a més, “hi tens un alineament de valors i creuen en tu quan construeixes la marca, és un avantatge”.
Però completar una ronda d’aquest tipus sempre és complex. “Si tens clients fidels ho poden explicar al seu entorn més immediat i va fent taca d’oli. Quan més clients tinguis de socis, millor serà”, diu Pérez-Mas. En aquest sentit, Parlem va realitzar una primera ronda de 200.000 euros amb les aportacions d’un centenar de clients. “La vam fer només enviant correus a clients”, recorda el dirigent de la companyia.
El bon funcionament d’aquesta primera ronda va animar l’empresa a fer-ne una segona més ambiciosa, amb l’impuls d’una campanya de televisió. Una iniciativa que s’ha convertit en la ronda més àmplia que ha tancat la plataforma The Crowd Angel, amb un total de 936.000 euros. Una xifra que es va completar amb aportacions d’altres inversors fins als 1,4 milions d’euros.
Quins beneficis obtenen els que hi participen?
“Hem mantingut les mateixes condicions per a tots els inversors”, assegura Pérez-Mas, en una decisió que consideren de justícia. Es tracta de mig miler de contribucions amb un tiquet mitjà de 2.000 euros.
Per tal de premiar la seva fidelitat, però, Parlem els ofereix un 15% de descompte en els seus serveis. “D’aquesta manera, en dos o tres anys poden amortitzar la inversió més enllà de com augmenti el valor de la companyia”, indica el responsable de l’empresa.
Com s’encaixa aquesta ronda amb els inversors anteriors?
Facilitar que els clients també siguin inversors implica que aquests convisquin en aquesta faceta amb els socis inicials. “Conviuen bé mentre comparteixis la visió: reunir capital, tenir molts socis i sortir a un mercat on puguis obtenir nou finançament per poder fer creixement inorgànic per impulsar la companyia”, resumeix Ernest Pérez-Mas.
Què heu après en el procés de fer una campanya d’equity crowdfunding?
“Hem après perseverança, hi ha hagut dies sense cap nou inversor”, recorda. Alhora, posa el focus en la necessitat que “els socis interns de la companyia han d’ajudar a fer la ronda, és a dir, que quan aquesta afluixa han de posar diners de la seva butxaca”. Així ho van fer per tal que “amics, coneguts, i gent del seu entorn posessin 117.000 euros en una setmana en ple juliol i donar un nou impuls a la ronda”.
Els següents passos: sortida a borsa?
Amb l’impuls rebut, Pérez-Mas assenyala la consolidació d’un ebitda positiu com el pròxim gran objectiu de l’empresa. “Portem tres mesos aconseguint-ho i esperem que l’any que ve sigui sempre així. Les companyies han de guanyar diners”.
Un cop assolida aquesta fita, el seu fundador veurà Parlem a punt per començar a cotitzar en els mercats secundaris. “El MAB no ha tingut gaire èxit i estem mirant el mercat alternatiu francès, que és més dinàmic”, valora. De fet, apunta a una possible entrada “de manera indirecta, fusionant-nos amb alguna empresa que ja hi sigui”.