Idees d'experts Albert Riba
"People analytics" és una metodologia que es basa en l’anàlisi objectiva de dades sobre el comportament i les percepcions dels treballadors d’una empresa per poder impulsar un procés de transformació i aconseguir que esdevingui part de la cultura d’aquesta organització.
Cap empresa no dubta que innovar és essencial per diferenciar-se de la competència, vendre més i, en definitiva, sobreviure. Però perquè aquesta transformació sigui realment exitosa l’empresa ha d’implicar el conjunt dels seus treballadors, les persones que guiaran el procés de canvi. A banda, ha d’aconseguir que aquests professionals treballin amb un focus concret, amb la mentalitat que tot és possible, és a dir, que protagonitzin un canvi d’allò que es coneix com a mindset. Això és el que treballa people analytics, “aquella metodologia que permet convertir en dades tot un conjunt de comportaments associats a les persones”, tal com la defineix Albert Riba, expert en la matèria, que ha participat en un dels Esmorzars d’innovació d’ACCIÓ.
Riba, que ofereix serveis de consultoria, es va adonar treballant per un dels seus clients que les empreses “creien en la necessitat de transformar-se, però necessitaven eines per replicar aquest procés”. “Si no transformem el mindset de la gent, no hi ha canvi”, assegura Riba; que va veure la necessitat de desenvolupar una metodologia que acompanyés les empreses en el seu procés de canvi perquè integressin aquest afany per fer coses diferents en la seva cultura, especialment en l’entorn actual en què la digitalització és essencial. I per aconseguir-ho, cal objectivar i mesurar el rendiment dels treballadors que impulsen aquesta transformació. Així és com neix people analytics, que “a partir de la captura de dades ofereix l’objectivitat necessària per poder intervenir posteriorment” i aconseguir que el procés de canvi sigui el més eficient possible.
En tres dimensions
Per començar a aplicar la metodologia de people analytics en una empresa, Riba parteix de l’anàlisi de diverses dimensions que afecten cada treballador en un procés de transformació, com ara: quina concepció tinc de mi mateix, com puc sortir de la meva zona de confort, com puc gestionar la por al canvi, com el comunico, quin temps em suposa aquest procés, quins riscos trobo i quina probabilitat de fracàs puc trobar. L’expert mesura en termes objectius (una puntuació de l’1 al 10) tots aquests paràmetres i els acaba classificant en tres índexs: sàpiens, prevenció i referent, que acaben definint en quin punt es troba cada treballador, com pot millorar i com arribar al canvi buscant. “Partim de l’anàlisi subjectiva en què la persona s’autoavalua i defineix com creu que pot afrontar un canvi, passem a la prevenció estratègica per fer-hi front i acabem transformant persones perquè siguin capaces de transformar organitzacions”, assegura Riba. I tot això, segons l’expert, encara que afecti persones, “es pot mesurar objectivament”.
Un cop superada aquesta fase inicial d’anàlisi, la metodologia ofereix una sèrie de pautes i plans de treball, que orientaran cada treballador, tenint en compte el seu perfil, per poder encarar aquest procés i, sobretot, arribar a canviar el seu mindset. Segons Riba, aquest sistema permet “millorar les autopercepcions de la gent, ajudar aquells amb manca d’autoconfiança i superar els biaixos personals a través de dades objectives”. El people analytics pot aplicar-se també a col·lectius per elaborar perfils grupals de treballadors segons les necessitats de cada empresa. El mètode, creu Riba, permet “gestionar grans volums de dades de manera ràpida i rigorosa, gràcies a l’objectivitat”, al mateix temps que incorpora la necessitat de tenir en compte les persones en qualsevol procés de canvi.
Dels implants dentals als somriures
L’empresa Lyra ETK Iberia, dedicada al sector dental, va detectar la necessitat de canviar l’enfocament del seu negoci. Manuel Guerrero, country sales manager Iberia de la multinacional francesa, explica que van “passar de vendre una commodity a transformar l’equip comercial apostant per la digitalització”, amb la intenció de diferenciar-se d’altres competidors oferint un valor afegit als seus clients: “Ja no venem implants, venem somriures”.
“Per aconseguir-ho vam haver de sortir de la zona de confort i passar per un procés quasi de catarsi”, explica Guerrero. De fet, després de passar per la fase d’estudi inicial que implica el people analytics, l’empresa va participar en unes jornades en un monestir amb Riba per poder beneficiar-se d’un ambient de desconnexió que els permetés oblidar per un moment les presses del dia a dia i aturar-se per replantejar-se la seva feina.
Des de llavors ja han passat dos mesos i Lyra ETK continua treballant per enfocar-se cap al seu objectiu de transformació. “El procés ens està ajudant a avançar i de seguida ens ha ajudat a veure quins treballadors són més disruptius i encaren millor els canvis i quins ofereixen major resistència i prefereixen mantenir-se en la seva zona de confort”, assegura Guerrero. “Hem constatat també que si objectivàvem els resultats i donàvem un informe als treballadors explicant-los com ho han de fer per millorar com els seus companys, ho tenien en compte i funcionava”, subratlla. Riba ho resumeix així: “Les empreses necessiten ser referents: si a un treballador li costa canviar, no li has de dir que ho faci, l’has d’ajudar a aconseguir-ho”. En definitiva, si volem aconseguir resultats diferents, no podem fer sempre el mateix.