Idees d'experts Argelia García
Argelia García, consultora especialitzada en direcció financera per a pimes, defensa que portar un control exhaustiu de la comptabilitat és clau per a l'èxit empresarial.
L’autora del llibre Tres preguntas para una gestión económica inteligente, editat per Libros de Cabecera, explica que sovint no hi ha una comunicació prou fluïda entre l’equip directiu i el financer, i això porta a malentesos i a pressupostos que no s’ajusten a la realitat del negoci.
“Una tresoreria acurada és la millor eina per a la presa de decisions”, diu García. També ho és per respondre a les tres preguntes fonamentals per a una empresa: On sóc? On vaig? i Quins recursos tinc?
Per què és important la comptabilitat a l'hora de prendre decisions empresarials?
La comptabilitat és un registre de tot allò que fa l'empresa que et permet extreure informació i prendre decisions. És una tasca obligatòria, però moltes empreses la fan només per informar Hisenda i el registre mercantil, i no estan aprofitant el potencial de conèixer exactament el seu model de negoci.
Tots pensem que la realitat és d'una manera, i a l'hora de la veritat és d'una altra. A tots ens ha passat que hem fet un viatge preveient que ens gastarem 2.000 euros i en tornar hem vist que n'havíem gastat 3.000. És important saber en què en els hem gastat per poder fer canvis en el proper viatge. Si no, què passa? Que es cometen sempre les mateixes errades, no es progressa i una d'aquestes errades pot acabar amb l'empresa.
“El més important és que el pressupost sigui comparable amb la realitat i que es faci en equip”
Quins són els errors més comuns a l'hora de fer un pressupost?
El més important és que un pressupost sigui comparable amb la realitat. Semblarà mentida, però moltes vegades fem un pressupost amb una estructura diferent de la realitat. Llavors, les desviacions són el que ens aportarà més informació: ens diran on estem fent una altra cosa i ens concretaran on podem millorar. També és important que el pressupost es faci en equip i que sigui participatiu.
Què hauria de millorar la pime catalana en quant a gestió financera?
Hauria de prendre consciència que l'àrea financera ha de funcionar de manera eficient, perquè és un impuls de la resta d'àrees. La direcció ha d'interioritzar que l'àrea financera ha de funcionar com un rellotge, perquè si no ho fa, no tindrà informació per prendre decisions. I per tant, la possibilitat d'equivocar-se i el risc de desaparèixer és molt gran.
“Cal estendre un pont entre la direcció i la comptabilitat: és una sola peça que depèn l'una de l'altra”
Quines recomanacions donaries a la direcció a l'hora de comunicar-se amb comptabilitat?
Sovint l'equip directiu no té formació financera i no és capaç de dirigir tècnicament el seu equip comptable. Cal que faci un esforç per entendre el seu llenguatge i traduir-li els objectius de l'empresa. I l'equip comptable també ha de ser capaç d'entendre el negoci i per què es fan els números. Pe tant, cal estendre un pont entre la direcció i la comptabilitat: és una sola peça que depèn l'una de l'altra i que es retroalimenta.
Dóna'ns tres consells per excel·lir en gestió financera
Cal tenir un bon software, un equip humà ben tractat i uns bons procediments de treball. El sistema informàtic ha de treballar per l'organització de l'empresa, i no al revés. El concepte "recursos humans" hauria de ser "humans amb recursos", perquè necessitem gent amb talent, formada, que tingui recursos per treballar bé. Les errades d'organització són caríssimes, i moltes vegades estan ocultes. Treballar per tenir una organització clara, amb uns procediments de treball pensats, és un objectiu que requereix un esforç i se n'ha de prendre consciència.