Idees d'experts Jordi Altimira (Lánzame, Upbizor) i Felipe Ojeda (Refruiting)
Un dels grans reptes a l’hora d’engegar una startup és assolir una bona planificació financera per evitar perdre, més enllà de l’estrictament necessari, la propietat i el control de la companyia amb l’entrada de nous inversors.
És habitual a mesura que una startup creix i va realitzant rondes d’inversió: a vegades els socis fundadors poden acabar perdent el control de l’empresa a causa d’una dilució creixent amb l’entrada de nous inversors. Per tal d’evitar arribar a aquesta situació és important intentar establir una sèrie d’actuacions com les que han repassat en aquest Esmorzar de Finançament d’ACCIÓ Jordi Altimira, General Partner de Lánzame Capital, i Felipe Ojeda, CEO de Refruiting.
Amb ells dos observem la visió d’aquest aspecte des de la banda de l’emprenedor i la de l’inversor. I ens presenten les 5 claus per no diluir-se a l’aixecar finançament:
1 – Bootstrapping
Aquest concepte fa referència a començar algun projecte sense o amb molt pocs recursos. “Si en una fase inicial ens carreguem de seguida amb actius, també augmentarem molt el passiu que ens dilueix”, reflexiona Jordi Altimira, que també és Founding Partner i CEO d'Upbizor. “Això és perjudicial en un moment inicial on la valoració és molt baixa, on és important ser molt eficient en el capital”. Mantenir aquesta filosofia “protegeix la dilució dels emprenedors, però també la dels inversors que hi posen diners en el moment inicial”.
Amb aquesta mentalitat va començar Refruiting, una startup catalana dedicada a servir fruita i productes saludables en entorns empresarials o d’oficines. “Teníem clar que fins que no arribéssim a 50 clients no faríem cap pas com deixar les feines que teníem”, recorda el seu CEO, Felipe Ojeda. Amb una inversió mínima de recursos, senzillament comprant a la fruiteria i servint amb una furgoneta antiga, van validar el seu producte i comprovar que “la gent podia arribar a pagar pel servei de rebre fruita a l’oficina”.
Un cop feta aquesta validació, sustentada en un marge mínim, van fer el pas. “Vam modificar el preu per consolidar el marge que crèiem necessari. D’entrada vam perdre els 50 primers clients, però de seguida vam consolidar el model”, relata Ojeda.
2 - Reduir els cicles de caixa
La segona clau per combatre la dilució és operar amb cicles de caixa molt curts, “que el circulant vagi ràpid i vagi a la caixa”, resumeix Jordi Altimira. Això implica un determinat plantejament del sistema de vendes i d’operacions, enfocant-lo a aquest objectiu.
En el cas de Refruiting, Ojeda reconeix que ho han pogut fer “una mica per casualitat”, ateses les característiques del producte que serveixen als seus clients. “La fruita no la pots comprar en centenar de kilos i emmagatzemar, perquè es fa malbé. Això ens fa ser molt recurrents en el dia a dia de les empreses que són els nostres clients”, resumeix.
3 - Utilitzar finançament que no et dilueixi
Saber destriar els diferents tipus de finançament més adequats per a cada moment també resulta essencial en l’objectiu d’evitar la dilució a l’hora d’aixecar finançament. Altimira ressalta tres fonts que cal tenir en compte en aquest sentit: “el circulant amb la banca, el palanquejament a llarg termini amb instruments de finançament públics i aprofitar els incentius fiscals”.
El CEO de Refruiting recorda com un dels primers consells que els va donar el seu mentor a Netmentora, Cristian Rovira (Grup Sifu), era tractar el banc com un soci més. “Ens hi vam apropar amb aquesta filosofia i tot i que al principi no ens tractaven així perquè no havíem demostrat res, a la llarga ens va ser útil”.
Ojeda explica que van avalar personalment els fons rebuts durant els dos primers anys, però amb l’objectiu de retirar l’aval l’abans possible, sabent per part del banc quines fites havien d’assolir. “Al final del segon any ja ho vam poder fer demostrant els resultats positius. Aleshores ja ens vam posar ferms i no fem res amb els bancs que suposi avalar. Quan un t’ho accepta, la resta venen darrere, però has de ser molt consistent”.
4 – Dissenyar un bon road map financer
Integrar les finances en el global del negoci és fonamental per tenir un bon road map de finançament. Per Altimira, això “ens porta a fer les rondes en el moment que toca, quan ho demana la mètrica”. Cal dotar cada estadi de l’empresa amb els diners que ens portin a la següent fase.
5 – Els fons privats, en el moment adequat
Sembla una evidència, però sovint cal recordar-ho: l’objectiu d’una empresa ha de ser finançar-se amb els seus clients, no amb els diners dels inversors. És per això que cal entendre molt bé el moment ideal per cercar aquest finançament privat i “les motivacions i el model de negoci d’un fons de capital risc”, tal com destaca Altimira.
Així ho ha fet Refruiting, que només ha anat a buscar els fons privats quan les mètriques ho permetien; de tal manera que podien defensar una valoració prou elevada com per evitar la dilució el màxim possible. “Créixer amb ebitda positiu et dona tranquil·litat en el moment de buscar fons”, conclou Ojeda.