Casos d'empresa Captio
L'empresa catalana Captio ha aprofitat les investigacions i innovacions desenvolupades conjuntament amb un centre de transferència de tecnologia per comercialitzar una aplicació per a mòbils que permet gestionar les despeses de viatge de les companyies.
L’origen de Captio és Ongest, una startup fundada l’any 2009 per iniciativa de l’enginyer tècnic informàtic, Joel Vicient. En els seus inicis, oferia software de gestió i facturació on-line, però aviat va detectar una oportunitat de negoci en la digitalització dels tiquets de les despeses de viatge de les empreses.
Amb el suport d’ACCIÓ i del Centre de Transferència de Tecnologia i Innovació (CTTi) de la Universitat Rovira i Virgili (URV), la startup va apostar per la innovació i va desenvolupar una app anomenada Captio. La inversió en R+D li va permetre llançar una solució per gestionar les despeses derivades dels viatges de negocis, passant per davant de grans companyies del sector –com SAP o Oracle–, que no comptaven amb una eina similar. Finalment, el 2012 l’empresa es va especialitzar en aquesta línia i va optar per adoptar el nom comercial de l’aplicació, Captio.
La tecnologia que ven Captio es basa en la gestió automàtica de les dades dels tiquets (rebuts de taxi, restaurants, hotels...) a través de fotografies fetes amb el telèfon intel·ligent. Captio fa una foto per llegir el rebut, el digitalitza i l’arxiva. També es poden afegir dades de forma manual. Després, tota la informació s’organitza segons el criteri de categoria de la despesa o per l'opció de pagament.
Gràcies a la tecnologia de reconeixement òptic de caràcters (OCR), el sistema extreu la informació de la foto del tiquet de forma automàtica i l’emmagatzema al núvol. Aquesta informació serveix de justificant amb totes les garanties legals, ja que està homologada per l'Agència Tributària. L’homologació permet que en el procés de digitalització es pugui prescindir del paper, ja que el document escanejat a través del mòbil té la mateixa validesa legal a efectes tributaris que els documents originals.
A més, la plataforma tecnològica genera la nota de despeses de cada treballador en un sol clic. D’aquesta manera, s’evita la pèrdua de temps i costos en paperassa i s’identifica ràpidament el petit frau via tiquets de liquidació. Així mateix, l’aplicació comprova automàticament que es compleixi amb les polítiques de despesa de cada empresa.
Captio funciona amb un model de pagament per ús, de manera que les empreses no han de fer cap instal·lació ni pagar res per avançat.
Plataforma tecnològica líder
Captio està considerada líder del mercat estatal en aquest negoci i avui ja compta amb més de 300 empreses i 40.000 usuaris que utilitzen la seva plataforma tecnològica. En només un any, del 2013 al 2014, va multiplicar per cinc el nombre d’usuaris i a nivell de facturació està creixent a un 400% anual.
L’empresa treballa amb algunes de les més importants companyies de l’Estat com Telefónica, Bankinter o BBVA, i amb algunes multinacionals com Carrefour o Ricoh. A més, Captio compta amb accionistes de referència i ha captat 4,5 milions d’euros de finançament d’inversors, 3,5 milions d’euros de capital privat i 1 milió d’euros de cofinançament públic.
Amb seu a Tortosa (Tarragona) i oficines a Barcelona i Madrid, l’empresa vol començar a obrir-se a nous mercats i recentment inaugurarà oficines a París i Milà. Actualment, compta amb un equip de 50 treballadors i la seva voluntat és incrementar l’ocupació i la facturació, a més d’accelerar el seu creixement internacional també a l’Amèrica Llatina.
Tenint en compte que a partir del 2017 l’Agència Tributària obligarà les empreses que facturen més de sis milions d’euros a enviar el detall de les factures i tiquets que emeten i reben en un termini de quatre dies hàbils, Captio s’ha avançat i ja ha adaptat l’eina a aquest nou model de Subministrament Immediat d’Informació (SII).
Idees Força
La innovació tecnològica ha permès convertir la plataforma de Captio en líder del mercat estatal en el seu negoci.
L'èxit de Captio evidencia la relació de benefici mutu entre l’empresa i el centre de transferència de tecnologia en la posada en marxa de projectes tecnològics.
La tecnologia estalvia temps i costos a les empreses.
Captio és l’única aplicació per a la gestió de tiquets que està homologada per l’Agència Tributària.
Captio permet:
- Aprofitar les despeses per generar noves oportunitats d'estalvi, com deduir l'IVA
- Controlar les despeses de viatge per reduir el frau i assegurar el compliment de les polítiques de despesa de cada empresa
- Eliminar el temps que els treballadors, executius i personal d’administració i recursos humans dediquen a processar tiquets
- Integrar la gestió de despeses en un únic procés eficient i sense papers